Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (37)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën in de film: Micmacs (2009)
Nu het buiten guur en donker is en binnen gezellig, kijken we weer vaker films. Bij het zappen viel Marcel marcelka een C6 op die prominent door de Franse film Micmacs à tire-larigot reed. Een echte aanrader, vindt Marcel. Dat verbaast ons niet, want Jean-Pierre Jeunet oogstte eerder roem met Delicatessen (1991) en met Amélie (2001).
Laatst viel ik al zappend in een film waarin een Citroën C6 een opmerkelijke rol speelde. Als voiture van een wapenfabrikant werd deze door een aantal boze mannen te grazen genomen. Wat de aanleiding voor deze brute daad was, werd duidelijk toen ik de film naderhand in zijn geheel kon bekijken.
Micmacs à tire-larigot is een komische film die begint met een terugblik in de geschiedenis. De toen nog jonge hoofdrolspeler Bazil verliest zijn vader in de oorlog. Flashback scènes van het thuisfront aan het begin van de film voeden de citrofiel al even met een DS ambulance en later met een HY in beeld. Bazil wordt naar een weeshuis gestuurd, als zijn moeder niet langer voor hem kan zorgen, omdat ze het verlies van haar man niet kan verwerken.
Jaren later werkt Bazil in een videotheek, waar hij op een avond door een zeer ongelukkig toeval betrokken raakt bij een criminele afrekening. Hij krijgt een afgeketste kogel in zijn hoofd en raakt in een coma. Daar komt hij uit, maar hij is wel zijn baan en zijn huis kwijt. Bovendien heeft hij last van bijwerkingen van de operatie. Hij wordt uiteindelijk opgenomen in een groep door de maatschappij verstoten zonderlingen, die hun hoofdkwartier op een vuilnisbelt hebben. Met zijn nieuwe vrienden besluit hij wraak te nemen op de wapenfabrikanten, verantwoordelijk voor het produceren van dodelijke munitie, die hem al zijn hele leven dwarszitten.
Dan komen de eerste beelden met de C6 in de film. Met chauffeur figureert deze als echte directiewagen. Na allerlei ludieke plagerijen die op de lachspieren werken, nemen de wraaknemingen steeds ernstiger vormen aan en wordt het menens. De wapenfabrikanten die in de gaten krijgen dat ze niet door elkaar geterroriseerd worden, slaan de handen ineen en zullen Bazil eens een lesje leren. Ze worden in hun limousine echter letterlijk van de weg geplukt met een enorme magneet. Nog steeds een bizarre actie ten opzichte van zon mooie auto, maar inmiddels zijn we meer begaan met de arme hoofdrolspeler. Die mannen kunnen niet genoeg te grazen worden genomen. Helaas moet er daarvoor wel een C6 geofferd worden. Naast de voorlopig laatste grote Citroën is in deze prachtige scène ook nog een C5 in beeld.
De algemene sfeer van de film is een soort karikatuur, een droomwereld, een beetje surrealistisch in een mix waar heden en verleden steeds door elkaar lopen. Een echte aanrader om eens lekker te lachen.
Je kunt hier reageren op deze filmbespreking. Heb je ook een film gezien waarin Citroëns overduidelijk in beeld komen, schrijf dan je recensie aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
tekst en collage film stills: marcelka, redactie: RensKorevaar