Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën C6 3.0 HDiF 240: stil, krachtig en haast tijdloos
Nadat we een aantal jaren geleden al uitgebreid kennis gemaakt hebben met de C6 in 3.0 liter benzine en in 2.2 en 2.7 liter diesel uitvoeringen, konden we nu eens rijden met de C6 voorzien van de 3.0 HDiF 240 pk. Deze sterke motor en het nauwelijks bekende AMVAR-systeem hebben we nader onderzocht.
Dat de C6 inmiddels een paar jaar op de markt is, is hem niet direct aan te zien. De auto oogde bij zijn introductie al tijdloos en doet dat nog steeds. Toch merk je op een aantal punten wel dat er nu een achterstand aan het onstaan is ten opzichte van de diverse concurenten van andere merken, maar ook ten opzichte van producten uit eigen huis zoals de nieuwste versie van de C5 die wij recent aan de tand konden voelen. Het gaat daarbij dan toch voornamelijk om technische gadgets want op het punt van rijeigenschappen staat de C6 nog steeds op eenzame hoogte. Nee, aan het rijden ligt het zeer zeker niet! Het rijden in de C6 wordt met name bepaald door de motor en de unieke vering.
De motor: stil en krachtig
De V6 dieselmotor met 240 pk is een heerlijke machine. Het is geen vergrote versie van de 2.7, maar een volledig nieuw ontwikkelde motor met hogere injectiedruk, nieuwe gloeibougies en twee indrukwekkend snel werkende, variabele turbos. In 500 milliseconden kunnen deze turbos wisselen tussen geen druk en maximale druk. Het hoeft ons dus niet te verwonderen dat de C6 met deze motor nog sneller is dan voorheen, veel meer koppel heeft én minder verbruikt dan de vroeger gevoerde 2.7 liter HDiF motor met zon 40 pk minder. Het maximale koppel van 450 Nm is beschikbaar tussen 1.600 en 3.600 toeren per minuut en het gemiddelde verbruik ligt op een heel schappelijke 7.4 liter per 100 km. Deze waarden zijn goed voor het predicaat milieuvriendelijkste 3.0 dieselmotor en goed genoeg voor de Range Rover Sport en Discovery en de Jaguar XF en XJ.
Op papier heeft de motor dus grote voordelen, maar hoe ervaart men die in de praktijk, tijdens het rijden met de C6? Het motorgeluid is verminderd én prettiger klinkend geworden. De aanwezigheid van meer koppel merk je vooral bij het wegrijden. Had de 2.7 toch wat moeite om de bijna 2 ton zware C6 in beweging te brengen, de 3 liter doet dat niet alleen makkelijker maar vooral soepeler en stiller. De aanpassingen aan de 6 traps-automaat maken dat deze nog soepeler is gaan schakelen en net even beter op de kick-down is gaan reageren. Ook verloopt het overschakelen wat aangenamer dan voorheen. Opvallend zijn de lange overbrengingen in de bak. Zo is de 5e versnelling lang genoeg om de 200 km/h aan te tikken voor er naar 6 geschakeld wordt tijdens vol acceleren. U begrijpt dat wij die test uitsluitend hebben uitgevoerd op een daarvoor geschikte locatie
De vering: comfortabel en sportief
De C6 is voorzien van het gekende hydropneumatische veersysteem dat de grote Citroëns al bijna zestig jaar kenmerkt. Voor de C6 is dit systeem door Citroën zo grondig onder handen genomen, dat het onderstel naar een veel hoger plan getild werd dan dat van haar directe voorgangers. De C6 heeft een prachtige multi-link wielophanging aan zowel de voor- als achterzijde. In de V6 motorisering is dat aangevuld met het AMVAR-systeem. Dit AMVAR-systeem in combinatie met Citroëns beproefde hydropneumatische veersysteem is iets bijzonders. Het is namelijk een ingenieuze samensmelting van de meest recente HydrActief versie, HA3, en een conventioneel, elektronisch geregeld veersysteem met een computergestuurde variabele veer- en dempingkarakteristiek. Er zijn liefst 16 instellingen mogelijk per wiel en in eender welke combinatie. AMVAR zelf is geen echt nieuwe vinding, Maserati maakt al langer gebruik van het Skyhook-systeem, wat theoretisch het zelfde werkt. PSA paste AMVAR zelf al voor de introductie van de C6 al toe op de Peugeots 407 en 607 (met 9-voudige instelling). Het unieke in de combinatie van AMVAR met hydropneumatiek in de C6 is de filosofie erachter. Waar dergelijke systemen in combinatie met conventioneel geveerde autos worden gebruikt om sportief geveerde autos toch een comfortabel rijgedrag mee te geven, wordt het bij de C6 toegepast om een extreem comfortabele auto een ongeëvenaarde wegligging te geven.
Het AMVAR-systeem op de C6 is een kleine revolutie, omdat ten opzichte van het oorspronkelijke HydrActief er nu per wiel gemeten en gecorrigeerd kan worden. De C6 heeft per wiel 4 sensoren die een aantal parameters zoals veeruitslag, veerdruk, wieluitslag, etcetera doorgeven. Alle informatie gaat naar een centrale computer, die op haar beurt 4 AMVAR-actuatoren aanstuurt. Deze units zitten boven in de veercilinders en vervangen de schokdempers, die vroeger deel uitmaakten van de onderzijde van de veerbol zelf. De AMVAR-actuator is dus als het ware een elektronische schokdemper. De 16 verschillende veerkarakteristieken van het AMVAR-systeem komen in de plaats van stug of soepel, zoals bij het gewone HydrActief het geval is. Dit in combinatie met de aansturing per wiel in plaats van per as, maakt dat de C6 een uniek onderstel heeft. Zelfs het ingenieuze, maar ontzettend complexe Activa-systeem wat eerder op de Xantia werd beproefd is hiermee achterhaald. Door per wiel te bepalen of er stug of soepel geveerd moet worden, kan er ook worden ingegrepen als de koets te ver overhelt. Zoals gezegd heeft de C6 in de basis een HA3 veersysteem, compleet met de extra HydrActief-bollen. Het AMVAR-systeem heeft zuiver betrekking op de schokdemping van het wiel zelf, het HA3 verzorgt de basisinstelling soepel of hard. Daarmee worden de 16 mogelijke instellingen dus nog eens verdubbeld. Met AMVAR slaat men dus niet twee, maar een heel aantal vliegen in die ene spreekwoordelijke klap.
Wij kennen maar weinig autos van ruim 1900kg die net zo wendbaar zijn als een C1 en op bochtige wegen toch aanvoelen als een Duitse topklasse sedan. En dat alles ook nog eens in een prettige Franse ambiance. Het is bijna niet te geloven hoe snel en foutloos AMVAR zijn werk doet. Je gaat met 100 km/h deinend op een rotonde af, lichtjes remmen, het stuur met een flinke haal om en de auto gaat als op rails de rotonde om. Snel van baan wisselen met hoge snelheid? Geen probleem, de auto geeft geen krimp en vervolgt haar koers als was er niets gebeurd. Het is bijna een wolf in schaapskleren, deze C6. Als je hem verder drijft dan het gemoedelijke karakter van de auto in eerste instantie van je verwacht, blijft hij je verrassen. De grens lijkt steeds nog een beetje verder te liggen. Ver genoeg om je in deze auto onder alle omstandigheden veilig en vertrouwd te voelen, zonder daar in teleurgesteld te worden.
De C6: een grote toekomst als gebruikte wagen
Toch heeft de C6 inmiddels wat minpuntjes, zoals we die al eerder aanduidden. De concurenten, met name die uit Duitsland en Zweden, hebben niet stil gezeten. Zo ontbreekt een adaptive cruise-control, een automatische rem-assistent en een dode-hoek waarschuwingssysteem. De vormgeving van het dashboard en de middenconsole overtuigde bij de introductie al niet iedereen, maar komt nu sterk gedateerd over. Ook de afwerking van dat dashboard zou wel wat beter kunnen. Nieuwe modellen als de DS5 en C5 zijn beduidend beter afgewerkt en daar worden ook wat mooiere materialen bij gebruikt. Of het komt door de lange tijd die al verstreken was sinds de XM uit de markt genomen werd of door andere oorzaken, het blijft jammer dat de C6 nooit écht een succesnummer is geworden voor Citroën. Zou dat wel zo zijn geweest, dan had men bij PSA zeker de moeite genomen om meer te blijven investeren in het model. Wellicht had men bij een facelift dan wel een ander dashboard gemonteerd en was er meer keuze geweest op het motorenfront.
Tevens heeft het uitblijven van het échte succes een ander nadeel wat voor met name de zakelijke gebruiker een heikel punt is: de restwaarde. Op een C6 schrijf je inmiddels meer af dan op een lening aan EU-broeder Griekenland. Dat heeft echter ook een voordeel voor de liefhebber: door de lage restwaarde is de gebruikte C6 voor veel meer Citroën-liefhebbers en fans van het model bereikbaar geworden.
tekst: waterman, bxsport, 2d en graddus, foto: 2d