Future Classic: C6 Tweedehands


Future Classic: C6 Tweedehands

De Citroën C6 heeft al bij leven een legendarische status bereikt, een status die na het beëindigen van de productie in 2012 alleen maar groter is geworden. Dat einde betekent twee dingen: de liefhebbers moeten een ‘tweedehandsje’ zoeken en de C6-en die er zijn, moeten we koesteren. Waterman legt uit hoe.

In 2006 kwam hij op de markt: het vlaggenschip van Citroën, de C6. Eerder was zijn vorm, een ontwerp van Jean-Pierre Ploué, al aan ons getoond door middel van de concept-car Lignage. De C6 werd gelijk bij z’n introductie leverbaar met 2 forse motoren: de al wat langer bekende en verder verbeterde 3 liter V6 benzine met nu 218 pk en 290 Nm koppel en een gloednieuwe dieselbeer: de 2,7 liter V6 HDi dieselmotor, 211 pk en 441 Nm sterk; beide motoren standaard voorzien van een zestraps volautomatische versnellingsbak met de mogelijkheid tot handmatig schakelen.

Enige tijd na de introductie kwam er een “eenvoudige” versie van de C6 met een nieuwe, 175 pk en 370 Nm sterke, viercilinder dieselmotor op de markt. Deze C6 2.2HDi werd als enige leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Ook werd het onderstel eenvoudiger uitgevoerd: geen AMVAR-veersysteem maar het eenvoudigere “HydrActive”, geen variabele stuurbekrachtiging en zeventien inch velgen. Daarnaast mist de 2.2 HDi de elektrisch bediende achterspoiler. Een vast exemplaar maakt deze C6 herkenbaar als “spaarversie”. In de laatste bouwjaren was ook de 2.2 HDi met de bekende zestraps automaat leverbaar.


Concept-car: C6 Lignage

In 2009 werd de 2,7 liter V6 HDi motor vervangen door een nieuwe motor. De drie liter grote V6 HDiF levert niet alleen een flink topvermogen van 243 pk, maar heeft ook meer trekkracht te bieden. Voortaan is er 450 Nm onder de rechtervoet te vinden. Niet schokkend veel meer dan bij de 2.7 liter, maar nu zijn ze wel al vanaf 1.600 toeren beschikbaar. Tezamen met een enigszins aangepaste zestraps automaat maakt het dat de auto nog soepeler is gaan schakelen en net even beter op de kick-down reageert. Resultaat van dit alles is een C6 die aanzienlijk zuiniger is. Ondanks het hogere vermogen verbruikt de 3 liter in plaats van 8,7 liter nu 7,4 liter per 100 km.

Uitrusting
De C6 werd in het begin geleverd in een aantal uitrustingsniveau’s, beginnend bij “basis” (dat wil zeggen, C6 zonder toevoegingen), gevolgd door het niveau Lignage en eindigend bij Exclusive. Later kwamen daar nog de Ligne Business en een Série Speciale (gebaseerd op de 2.2HDi) bij.

Iedere C6 is voorzien van de nodige luxe. De basisversies ontberen echter een aantal luxe gadgets zoals het lane departure system en hebben ook geen head-up display. Stoffen bekleding, van goede en mooie kwaliteit, was standaard op de basisversie, leer op de duurdere uitvoeringen of als extra bij het basis uitrustingsniveau. Vier elektrisch bediende zijruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening en warmtewerend glas vind je op iedere C6. De duurdere modellen zijn daarbij ook nog voorzien van geluidswerende gelaagde zijruiten.

Rijeigenschappen
De C6 is een grote, zware auto. De diesels zitten tussen de 1870 en 1900 kg rijklaar gewicht, de benzineversie brengt zo’n 1820 kg rijklaar op de weegbrug. Dat maakt ook dat de C6 niet direct als een dynamische auto zal overkomen. Toch is dat niet helemaal waar. De C6 heeft op het gebied van wegligging namelijk een sterke troef achter de hand: zowel voor als achter een prachtige multilink wielophanging, bij de V6 motoriseringen aangevuld met het AMVAR (AMortisseur VARiable) systeem. Dit AMVAR-systeem in combinatie met Citroëns beproefde hydropneumatische veersysteem is iets bijzonders. Het is namelijk een ingenieuze samensmelting van de meest recente HydrActive versie en een elektronisch geregeld veersysteem met een computergestuurde variabele veer- en dempingkarakteristiek zoals dat ook op conventioneel geveerde auto’s gebruikt wordt, met zestienvoudige automatische variabele demperregeling per wiel. Het AMVAR-systeem hebben we eerder beschreven toen we de drieliter HDi-versie van de C6 testten.  Het AMVAR-systeem heeft zuiver betrekking op de schokdemping van het wiel zelf, het HA3+ systeem verzorgt de basisinstelling:  soepel of hard. Daarmee worden de zestien mogelijke instellingen dus nog eens verdubbeld. En passant neemt de computer van de wielophanging de aansturing van de continu variabele stuurbekrachtiging én de hoogteregeling van de xenon koplampen mee.

De viercilinder C6 2.2 HDi moet het zonder het AMVAR-systeem doen. Wel worden op de C6 2.2 HDi veerbollen gebruikt die speciaal voor gebruik op de C6 zijn ontwikkeld. Een C6 zonder AMVAR rijdt echter ook zeer comfortabel. Het is qua veergedrag duidelijk een C6 en geen C5.

Motorisch gezien is de 243 pk sterke 3.0 HDi natuurlijk het summum, maar ook met een minder sterke motor ben je geen sukkel in C6-land. De 2.2 HDi sprint nog steeds in minder dan 10 seconden naar de 100 km/h en is daarbij best wel zuinig. De 2.7 HDi is een fijne, sterke motor, maar duidelijk dorstiger dan de 3.0 en 2.2 HDi.

Dan is er natuurlijk ook nog de benzinegestookte C6, voorzien van de bekende ES9 V6-motor. De ES9/A machine in de C6 is 218 pk en 290 Nm sterk en voorzien van nokkenasverstelling. Deze motor is interessant voor de C6-rijder die niet al te veel kilometers maakt en meer waarde hecht aan comfort dan aan snelheid. Wil je met de benzine-C6 gang maken dan moet je hem flink in de toeren jagen. Dat kost brandstof. Reken bij de benzine-V6 dus wel op een verbruik van 1 op 8. De benzine-V6 klinkt wél lekker bij hogere toerentallen. Je merkt ook dat doortrekken tot zo’n 6000 toeren geen probleem is.

Onderhoud en reparaties
De C6 staat over het algemeen bekend als een betrouwbare, goed uitontwikkelde auto. Nu de oudste modellen zo’n 8 jaar oud zijn, is er een en ander bekend over de betrouwbaarheid op lange duur en eventueel te verwachten onderhoudskosten.

Motoren gelden als sterk, betrouwbaar en duurzaam. Bij de dieselmodellen wordt wel melding gemaakt van voorkomende problemen met de EGR-kleppen. Herstel duurt zo’n 4 uur, onderdelen kosten rond de 250 euro. Ook luchtmassameters willen wel problemen geven. Ze kosten 100 euro. Als laatste is voor de 2.7 HDi motor de waterpijp die door de wielkast loopt nog een belangrijk aandachtspunt. Deze pijpen worden door roest aangetast, met lekkage als gevolg. Vervangen van het onderdeel is ruim 6 uur werk.  Bij de benzinemotor gelden de nokkenasverstelventielen als een aandachtspunt. Kosten: 200 euro per stuk, exclusief montage. Ook sneuvelt er wel eens een bobine.

De automatische versnellingsbak is duurzaam bij het juiste onderhoud. Schokkend overschakelen, inhouden bij het overschakelen of vertraagd overschakelen kunnen over het algemeen worden verholpen door het spoelen van de versnellingsbak en het laden van nieuwe software. In een erger geval kan het voorkomen dat het “brein” van de versnellingsbak vervangen dient te worden. Dat brein kost circa 1.400 euro.

Elektronisch gezien geldt de C6 als betrouwbaar en degelijk. Een uitzondering is het display waarop toerenteller, snelheidsmeter en controlefuncties zijn ondergebracht. Deze displays geven in sommige gevallen vroegtijdig de geest. Reparatie met verbeterde onderdelen is in de meeste gevallen goed mogelijk; vraag er dus naar voor er een duur nieuw display besteld moet worden.

Dan de voorwielophanging. De C6 is voorzien van een gecompliceerde wielophanging die, mede door het gewicht van de auto, zwaar belast wordt. Dat is terug te zien in de onderhoudskosten. Het onderste fuseelager (jawel, een lager en gn kogel) verslijt nogal eens. Vervangen duurt ongeveer een uur per kant, de onderdelen 90 euro per stuk. Is het complete fuseestuk versleten dan kost dat 250 euro, en komt daar nog eens 2 uur werk bij. Dan het onderste silentbloc. Dit onderdeel krijgt het flink voor z?n kiezen en slijtage is derhalve het gevolg. Citroëns voorgeschreven oplossing kost 500 euro,  maar C6-specialist Oldenhage rekent hier 80 euro voor. Het vervangen van draagarmen kan ook nog noodzakelijk zijn. Deze kosten dan 150 euro, wederom exclusief 2 uur werk voor het monteren. Is de wielophanging helemaal fris en fruitig maar bent u nog niet helemaal tevreden over het veergedrag van uw Franse limousine, dan kan het nog nodig zijn om de vering opnieuw te kalibreren. Dit kost nog eens 100 euro.

Michelin banden voor de C6 zijn prijzig. Reken op 300 euro per stuk, maar er zijn inmiddels alternatieven bekend bij diverse C6-rijders die minder kosten én goed presteren. Bandenkeuze is echter wel een belangrijk iets om het optimale uit het onderstel van de C6 te krijgen.

We noemden het al eerder: de C6 is een grote, zware auto. Gelukkig is de C6 voorzien van een uitstekend stel grote remmen. Maar ook die verslijten… Het vervangen van remblokken en remschijven op de vooras kost ongeveer 450 euro. Gemiddeld kan worden gezegd dat een wat uitgebreidere onderhoudsbeurt aan de C6 ongeveer 1.500 euro kost.

Conclusie
Voor wie graag groot, luxe en anders dan anderen wil rijden is de Citroën C6 een fantastische auto. De C6 biedt een niet te evenaren comfort, maar verwacht daarbij geen dynamiek zoals bv bij een C5-III met een zware motor. Nee, de C6 is gemaakt voor het cruisen, in comfort en in stijl. We schreven het al eerder, de C6 is een forse auto. Dat is terug te zien in de vaste lasten. Met een gewicht van zo’n 1900 kg betaal je al snel rond de 175 euro motorrijtuigenbelasting per maand voor een diesel-C6. Reken daarbij dat een C6 diesel tussen de 1 op 10 á 12 (V6 HDi) en de 1 op 14 (2.2 HDi) zeker zal verbruiken en je zal zien dat een C6 geen goedkope auto is. Dat geldt ook voor de benzineversie, met name als daar jaarlijks een boel kilometers mee gemaakt gaan worden. Onderhoudskosten zijn natuurlijk ook hoger bij een topklasse auto als de C6. Accepteer je dat, dan kan een C6 zomaar een prima alternatief worden voor een XM of C5-III.

Met dank aan Garage Johan Oldenhage bij de totstandkoming van dit artikel.

Ervaringen met tweedehands C6-en kun je hier delen.

Tekst: Waterman, foto’s: 2d, internet.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook