Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën presenteert: de CXperience Concept
Een maand voor de “Mondial de l’Automobile” in Parijs (1-16 oktober) onthult Citroën een nieuw "haut de gamme" model van maar liefst 4,85m lang, 2m breed en 1,37m hoog, met een wielbasis van 3m. Bepaald geen onopvallende verschijning dus. Het nieuwe Advanced Comfort-systeem is erin toegepast.
Het model is ontworpen door Citroëns eigen ontwerpafdeling in Vélizy. De auto is zeer aerodynamisch vormgegeven, waaraan o.a. beweegbare kleppen aan de zijkanten bijdragen. Met wielen van maar liefst 22 inch straalt de auto kracht uit. De geïntegreerde chevrons benadrukken de breedte en maken samen met de boven elkaar geplaatste verlichtingselementen de auto onmiddellijk herkenbaar als een moderne Citroën. Opvallend is de afwezigheid van conventionele buitenspiegels; deze zijn vervangen door kleine cameraatjes.
De concave achterruit zal er mede toe geleid hebben dat de naam CXperience geworden is. De V-vormige 3D-achterlichten suggereren diepte. Aan de achterzijde scharnierende achterportieren maken het instappen gemakkelijk, te meer daar ze tot een hoek van negentig graden open kunnen.
In het interieur een zeer modern aandoend lijnenspel en een opvallende gele kleur, die frisheid en optimisme uitstraalt. Het vloeiend gelijnde dashboard lijkt diepte te hebben en het eenspaaks-stuurwiel is uiteraard een verwijzing naar de geschiedenis van het merk. Aan de vormgeving en kleurstelling van de stoelen is, zoals aan eigenlijk alles, bijzondere aandacht besteed; de achterzijden van de rugleuningen zijn voorzien van fraai lichtgetint walnotenhout. De met zeegroene stof beklede deurpanelen harmoniëren zowel met het interieur als met het exterieur.
Door toepassing van het “Citroën Advanced Comfort-systeem” (zie dit topic) moeten de inzittenden zich als in een cocon voelen: de nieuwe, progressief inverende schokdempers en de comfortabele maar tegelijkertijd steun gevende stoelen maken het rijden zijdezacht; geluiden van buiten dringen nauwelijks door. Vóór zich zien bestuurder en passagiers een groot 19 inch beeldscherm 16:3, dat zich desgewenst laat verdelen: een derde voor de bestuurder en twee derde voor de passagier, of andersom. Dit “control centre” maakt allerlei knoppen op het dashboard overbodig en draagt zo bij aan een gevoel van rust en ruimte. Achterin hebben de passagiers toegang tot een tablet. Het door Citroën ontwikkelde Connected CAM-systeem legt vast wat de bestuurder ziet.
Onder de motorkap een hybride plug-in met benzinemotor, die apart of gecombineerd kunnen worden gebruikt, waarbij het elektrische deel de achterwielen aandrijft. In totaal kan de auto op volle kracht 300 pk leveren. De overbrenging naar de wielen gebeurt via een soepele 8-traps automaat.
Voor wie de CXperience Concept in de periode van 1 t/m 16 oktober in het echt wil zien: Paris Expo Porte de Versailles, paviljoen 1, gangpad C, stand 320.
Reageren op dit artikel kan hier.
bron: Citroën Communication