Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Mario Bellini’s Kar-a-Sutra
Zoals de titel van dat topic aangeeft, streeft ons overzicht Alle prototypes en studiemodellen van Citroën naar volledigheid. Onlangs is weer een stap in die richting gezet met de toevoeging van de Kar-a-Sutra uit 1972, misschien wel het vreemdste exemplaar uit de hele lijst.
De Kar-a-Sutra is in 1972 ontworpen door de Italiaanse architect en industrieel ontwerper Mario Bellini. Hij had toen al een hele reeks ontwerpen van meubelen, lampen, kantoorapparatuur en geluidsapparatuur op zijn naam staan. Meerdere daarvan waren zelfs opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art in New York. Dat museum organiseerde in 1972 de tentoonstelling Italy: the New Domestic Landscape, waarvoor ook Mario Bellini om een inzending gevraagd werd.
In samenwerking met Citroën, Pirelli en meubelfabrikant Cassina is een mobile human space ontstaan: geen vervoermiddel om je van plaats naar plaats te bewegen, maar een bewegende plaats. Hoewel dat niet aan het gevaarte te zien is, staat het op een bodemgroep van de Citroën SM.
Het interieur biedt alle ruimte aan draaibare, neerklapbare en comfortabele zitmeubelen van Cassina. Mario Bellini zegt zelf op bellini.it dat de inzittenden erin luieren, slapen, kletsen, kaartspelen, eten en drinken, en de liefde bedrijven. Het dak kan omhoog gezet worden, zodat ze erin kunnen staan. Het kan ook verwijderd worden, zodat er zelfs een giraf mee kan. Dit is met recht een multi-purpose vehicle!
De Kar-a-Sutra heeft designprijzen gewonnen en ontegenzeggelijk zijn plaats ingenomen in de geschiedenis van het auto-ontwerp. Mario Bellini krijgt hierna diverse ontwerpopdrachten van het Fiat-concern en is van 1978 tot en met 1982 adviseur bij Renault. Of hij in die rol invloed gehad heeft op de uiteindelijke vormgeving van de Renault Espace is onduidelijk, maar wie wil, kan een conceptuele verwantschap zien. Een van zijn meestomstreden auto-ontwerpen is het in 1979 getekende interieur voor de Lancia Beta Trevi (1980-1984). Het dashboard wordt wel schamper vergeleken met gatenkaas. Kijk echter nog eens goed naar die stoelen…
Zoals al vaak verteld is, had de Chrysler/Matra/Renault Espace ook een Peugeot of een Citroën kunnen worden. Dat PSA het toen niet zag zitten, betekent niet dat Mario Bellini’s gedachtengoed buiten de deur gehouden is. De grondgedachte van de Kar-a-Sutra, de auto als mobile human space met behaaglijk meubilair, keert steeds vaker terug in prototypes en productiemodellen van Citroën. Dat is te zien aan de C-Airlounge, C-Sportlounge, Hypnos en Aircross, maar ook aan de studiemodellen en het productiemodel van de C4 Cactus. Lijken de stoelen in het Citroën C4 Cactus Advanced Comfort Lab slechts bij toeval op die van de Lancia Beta Trevi en op enkele meubelontwerpen van Mario Bellini?
Voor de Salone del Mobile (ook wel Milano Design Week) van april 2016 heeft Mario Bellini in opdracht van Citroën de Cactus Chair gemaakt. Zitten op airbumps moet heel comfortabel zijn, maar de associatie met zitten op een cactus werkt wat ongelukkig. Eigenlijk is dit even vreemd als de trieste gezichten van de mimespelers in de Kar-a-Sutra, die daar toch heel comfortabel meubilair hadden waarop ze allerhande plezierige bezigheden konden nagaan. Zouden zij vrolijker gekeken hebben, als ze dat in een Cactus hadden kunnen doen?
Je kunt hier reageren op dit artikel.
tekst: RensKorevaar, foto’s: bellini.it