Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Raid Arctique - Orsa naar Goteborg
We verlaten het prachtige Zweden op de 4e dag.
Het staat toch echt in het routeboek: vertrek om 06:30. Dus, heel erg vroeg ontbijten! Het Kungshaga Hotell wat ons de avond ervoor had verwend met een heerlijk avondeten, was speciaal voor onze groep überhaupt open. Het seizoen was reeds voorbij. Het personeel stond extra vroeg op, om ons ook van een ontbijt te kunnen voorzien. Wát een service!
Vroeg vertrekken, dat was geen straf. De ochtend was ontzettend mooi en rustig rijden wij de route. Het is wat mistig, met een zonnetje. Ontspannen tokkelen we achter de prachtige Vert Dyrade ‘79-er aan. De route van vandaag biedt een paar opties aan om de reistijd te verkorten, mocht je krap komen te zitten qua tijd. De originele route duurt het langst, maar dat is natuurlijk wel dé route om te rijden.
Dat bleek geen straf: heerlijke wegen door een prachtig gebied. Mooie bochten, van het soort dat een CX wél goed pakt en we rijden af en toe íets sneller dan wettelijk toegestaan. Wij en de auto zijn helemaal in ons element, alles valt samen. Na ruim 200 kilometer is er een koffiestop bij Sikfors op een fotogenieke locatie: het moment om lekker bij te komen. Koffie en broodjes zijn voorzien én een paar Zweedse liefhebbers zijn komen buurten.
De volgende bezienswaardigheid, en lunchplek, is het Håverud aquaduct. Een sluizencomplex en aquaduct uit 1868, nog volledige operationeel en als toerist kan je met een boot mee door het complex. Wij doen dat niet, maar het is een mooi schouwspel uit vervlogen tijden en zeker het bezoeken waard als je er bent.
We naderen Göteborg. Snelwegen, mensen met haast, druk. Hiervoor doen we het niet, maar het hoort erbij. We rijden richting de ferry, eenmaal aangekomen is er reeds een rij met CX-en die staan te wachten. Enige onrust: er is een CX onderweg gestrand. De ANWB is op locatie en assistentie wordt verleend. Toch, als de gele bus een tijd later aansluit in de rij, is de CX er niet bij. Spannende minuten verlopen en de vreugde bij iedereen is groot als de laatste CX dan toch net op tijd aankomt. Bij het inschepen vertoont de betreffende auto echter weer nukken en wordt besloten de wagen de boot op te slepen.
Uiteindelijk is iedereen aan boord en wordt er gezellig een drankje genuttigd bij de buitenbar. ‘s Avonds wordt er gegeten, gedronken en veel gelachen aan boord. Wat was Zweden prachtig! Op naar Duitsland!
Reageren op dit topic kan hier.
Tekst: Nielsje
Foto’s: diverse Raiders