Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Raid Arctique - Wesseling naar Compiègne.
Vier landen tijdens een enerverende dag vol bijzondere momenten.
Na een avond met lekker eten, drank en veel lachen is de Duitsche Dramabahn goed naar de achtergrond gedrukt. De rit van Wesseling naar Compiègne is er een die origineel niet in het routeboek zat. 50 jaar geleden, maar ook bij de versie van 10 jaar terug, werd Citroën aan het Place d’Yser in Brussel nog aangedaan. Het iconische pand is echter niet meer in gebruik als zodanig, derhalve voegt het weinig toe om daar te stoppen. En laten we wel zijn: niemand rijdt voor z’n lol door Brussel heen.
In de ochtend rijden we een kleine 40 kilometer naar de eerste bijzondere bezienswaardigheid: de Bruder Klaus Feldkapelle. Deze stop was 50 jaar terug niet in de route opgenomen, de kapel bestond toen nog niet. 10 jaar terug is er echter wel op deze plek gestopt: een van de organisatoren, Joost Hovenier wilde dit bijzondere bouwwerk met de groep delen. Joost was architect, CX- en kunstliefhebber. Was, want Joost is helaas in maart 2016 overleden. Tijdens het bezoek aan de Feldkapelle werd er met enige woorden door forumlid Citrohenno stilgestaan bij Joost.
Na deze indrukwekkende stop een korte rit naar.. een parkeerplaats nét over de grensovergang bij Langveld. Vanaf hier reden we in een treintje naar Simpelveld, alwaar bij het historische station van de Miljoenenlijn een lunch was georganiseerd door de Citroën CX club. Dankzij strak organisatiewerk werd het ons mogelijk gemaakt om de CX-en te parkeren op het middenperron, zodat een prachtige lineup gerealiseerd kon worden! De ontvangst was meer dan hartelijk: tot nu toe werden we niet eerder met zo’n daverend applaus opgewacht!
Voor de clubleden was er een behendigheidsparcours uitgezet en een tourrit, voor ons allen een prima lunch en met een stralende zon was dit simpelweg genieten in Simpelveld. Alle CX-en stonden prachtig op het perron, het historische fotomoment werd alleen verprutst doordat iemand van A t/m ZX markt volledig zonder overleg potsierlijke flyers onder de ruitenwissers had gestoken. Nou, dank je wel.
Na afloop werden we uitgezwaaid en om het evenement nog meer luister bij te zetten lieten Paul en Edwin (ja, bestuursleden van de CX club) de koppelingskabel van hun CX breken, zodat de ANWB op deze mooie locatie in actie kon komen. Prachtig, wat zij over hebben voor de show! Een stukje bol-pijl route volgde, waarna we België inreden richting het zuiden. Het stukje bol-pijl was natuurlijk om ons op te warmen: we moesten Liège passeren met al z’n Belgische logica.
Eenmaal voorbij Luik hadden we probleemloze route tot onze eindbestemming van de dag: Compiègne. Ook hier een wijziging ten opzichte van de originele route, gezien de Olympische en Paralympische Spelen was het schier onmogelijk om een hotel voor onze groep te vinden dichter bij Parijs. ‘s avonds was er op loopafstand een klein restaurant alwaar het laatste avondmaal van de groep plaatsvond met typisch Franse gerechten: ja, er zijn mensen die andouillette hebben geprobeerd. Na het diner nam Corstiaan het woord om aan alle deelnemers een oorkonde van deelname uit te reiken, gevolgd door drank en een verfrissende regenbui. Lekker slapen.
Reageren op dit artikel kan hier.
Tekst: Nielsje
Foto’s: Diverse Raiders