Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Weerzien in DS World
Terwijl C42 Citroën (re-)mix presenteert, bezoeken wij enkele honderden meters verder opniew DS World. Midden in de Triangle d'Or is dit een stijlvolle oase van rust. Je kunt er DS ruiken, de fijne materialen voelen, naar historische wortels speuren, maar ook en vooral het DS-gamma van heel dichtbij beleven.
Bij binnenkomst in DS World valt allereerst op hoe donker het daar is. De ogen hebben even tijd nodig om zich aan te passen voordat ze waarnemen dat de lichtverhoudingen bewust gecreëerd zijn (de moderne variant van de kroonluchter brandt weldegelijk) om de atmosfeer van een lounge op te roepen. Het DS-parfum is er net iets te nadrukkelijk aanwezig.
Word je in C42 opgewacht door een beveiligingsbullebak, zo verschijnt in DS World discreet een verzorgd geklede medewerker die even voorkomend als duidelijk verklaart wat je hier mag verwachten. Naast historische DS-modellen en tijdelijke tentoonstellingen is dat ook het actuele gamma, want DS World heeft een verkoopfunctie. Voor de bezoeker is dat aangenaam, want dat verklaart de voorkomendheid.
Op de begane grond staan een DS 4 en een DS 5, pardon een new DS 4 en een new DS 5, want natuurlijk hebben de hier getoonde exemplaren de chevrons gedecideerd van zich afgeschud en staan ze als echte DS’en te glanzen. Iedere keer wanneer ik een DS 4 van zo dichtbij zie, bevallen zijn vormen me en vind ik het jammer dat hij de kopers niet zo weet te overtuigen.
In het souterrain (in deze ambiance kun je het woord kelder natuurlijk niet bezigen) staat de new DS 3 temidden van de opstelling die de ambachtelijke kwaliteiten van DS moet bewijzen, met name op het gebied van lederbewerking. De foto’s van de persintroductie in het Louvre lieten al goed zien dat het front er dynamischer en zelfverzekerder op geworden is. Pas wanneer je zelf oog in oog met de new DS 3 staat en de DS Wings kunt aanraken, wordt duidelijk dat het front ook harmonieus is. Het blijkt veel gladder te zijn dan de eerste persfoto’s deden vermoeden.
De bovenverdieping is gewijd aan de historische wortels van het jonge merk DS. Die wortels worden tastbaar gemaakt in een DS 19 coupé Le Paris. Deze Chapron-creatie is zeer zeldzaam, want slechts negen maal gebouwd. Daarvan waren zeven ID’s en dus maar twee DS’en. Klassiekerhandelaars misbruiken het woord patina graag om een afgeleefde auto mooier voor te stellen dan hij is, maar deze heeft echt patina: nauwelijks zichtbare bewijzen dat dit automobiel een geschiedenis met zich meedraagt die hem mooier maken dan een perfect gerestaureerd exemplaar.
Het savoir-faire en de luxe à la française die DS wil uitstralen, worden ondersteund door een tijdelijke tentoonstelling van het Maison Fabre, een manufactuur van handschoenen die zowel prêt-à-porter alsook maatwerk levert. Speciaal voor DS is een gelimiteerde serie autohandschoenen voor dames en heren gemaakt die precies bij het lederen DS-interieur passen. Wie zijn DS niet alleen als vervoermiddel ziet, maar ook als uitdrukking van zijn levensstijl, spoede zich naar 33 rue François 1er, Paris VIII, want de oorspronkelijk bekendgemaakte einddatum van deze tentoonstelling is reeds lang verstreken.
Een indruk in bewegende beelden verkrijg je hier en reacties op dit artikel plaats je hier.
tekst en foto’s: RensKorevaar