Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
DS3 Café Racer: de Pocket Rocket heruitgevonden
De Café Racer: zelden sprak een type motor zo tot de verbeelding als de tot op het bot gestripte, puur mechanische snelheidsduivels op basis van Triumph en Norton en later zulke ranke schoonheden als de Honda CB200. Motoren die door hun eigenaar volledig gepersonaliseerd waren met ranke, lange tanks, korte zitjes en prachtig opgebouwde mechaniek. Een eigenheid die DS hun eigen handzame durfal wil meegeven met de zeer gelimiteerde Café Racer editie
De ‘Café Racer’ stijl staat voor luxe met een vleugje rock, voor neo-classicisme met een uitdagende knipoog, voor ruig en neo-vintage design. De ‘Café Racer’ stijl verlegt zich van de motorscène naar heel andere werelden zoals die van de mode, lifestyle, literatuur en
magazines. Deze gelimiteerde, ultra gepersonaliseerde editie van de DS 3 is geïnspireerd op het werk van ingenieurs als Shinya Kimura, Japanse levenskunst filosofie en evenementen als Wheels and Waves, en combineert de rijke en succesvolle geschiedenis van DS, het onconventionele karakter van het merk met prima prestaties en hightech technologieën.
Foto: Penny Lane
DS Automobiles en BMD Design delen dezelfde visie op stijl, authenticiteit en knowhow en sloegen daarom de handen in elkaar voor de creatie van deze bijzondere DS 3 Café Racer. Studio BMD heeft de decoratieve elementen voor deze limited edition ontworpen en daarmee een unieke rock- en vintage sfeer gecreëerd waarin raffinement en design samengaan. De teams van DS Automobiles hebben op hun beurt deze DS 3 Café Racer geperfectioneerd met als resultaat een unieke, moderne auto met een sterke persoonlijkheid.
Geraffineerde Rock
Een opvallend element is het dak in de vintage crème-tint Parthénon met daarop een ambachtelijk aangebrakt, exclusief kunstwerk dat refereert aan het merk DS en aan de Café Racer beweging. Specifieke badges op de motorkap en de portieren en de decoratie van de achterklep en de haaienvin verwijzen naar de dakprint: allemaal elementen die het raffinement en de zorg benadrukken die aan deze limited edition is besteed. Ook de bovenkanten van de portieren en de zijkanten van de passagiersplekken, de daklijsten en de spoiler zijn uitgevoerd in de kleur Parthénon die fraai contrasteert met de drie leverbare carrosseriekleuren: Noir Perla en Bleu Encre, naast de kleur Gris Platinum die de sterke persoonlijkheid van de DS 3 Café Racer perfect weerspiegelt.
Het moderne karakter is subtiel en stijlvol doorgevoerd, net als bij de authentieke Café Racer: 17 inch lichtmetalen velgen ‘Bellone’ in hoogglans zwart met naafkappen in Parthénon crème, de grille met DS Wings en de beschermlijsten in exclusief matzwarte textuur afwerking, een verchroomde kentekenlijst, hoogglans zwarte portiergrepen, buitenspiegels in met hoogglans zwarte kap en matzwarte steun en extra getinte ruiten achter.
Een ambachtelijke, moderne sfeer
De Café Racer sfeer heerst ook in het interieur met een Parthénon crèmekleurige dashboardlijst, ambachtelijk grafisch bedrukt met een print die verwijst naar de decoratie van het dak. De exclusieve sfeer wordt onderstreept door de bekende ‘Bracelet’ stoelen bekleed met Nappa Brun Trinitario leder (optioneel) en met crèmekleurige sierstiksels. De aandacht die is besteed aan details komt terug in de crèmekleurige sierstiksels op het stuur en het leder op de kap boven het instrumentenpaneel. De lederen versnellingspookknop en de aluminium pedalen en voetsteun geven een geraffineerde en sportieve touch door de kwaliteit van de gebruikte materialen. DS 3 Café Racer klanten krijgen bij hun voiture een accessoire cadeau: een sjaal in fijne zijde in zwart en crème met daarop de grafische print geïnspireerd op het dak.
De DS 3 Café Racer heeft standaard een hele reeks technologische uitrustingen. Automatische airconditioning, parkeersensoren vóór en achter met achteruitrijcamera, DS LED Vision koplampen, LED 3D achterlichten navigatiesysteem met 7” touchscreen. Voor permanente connectiviteit beschikt de DS 3 Café Racer over de functie Mirror Screen zodat je je smartphone veilig kunt gebruiken (protocol Apple CarPlay™ of MirrorLink®) en over de DS Connect Box voor een veilige toegang tot allerlei diensten voor de bestuurder.
“Onze verregaande fascinatie voor de Café Racer beweging, voor de glamour van de rockwereld, voor de mooie mechanica van het verleden, voor de schoonheid van unieke en persoonlijke objecten liggen aan de basis van deze bijzondere limited edition. Deze versie combineert modern, creatieve vrijheid en een eerbetoon aan een roemrijk verleden met verwijzingen naar het erfgoed van de autosport. DS Automobiles laat wederom zien hoe het merk hecht aan creatieve, customized, eigenwijze en geheel op de toekomst gerichte objecten” aldus Eric Apode, directeur Product & Development bij DS Automobiles.
Nederland krijgt 25 exemplaren van de derhalve zeer exclusieve Café Racer editie van de DS3. Daarvan zijn er negentien stuks uitgerust met de PureTech 100 motor in combinatie met een handgeschakelde bak. Vanaf eind juni komen zes wel heel exclusieve exemplaren met de PureTech 110 motor in combinatie met automatische versnellingsbak beschikbaar.
Wat vind jij van de DS3 Café Racer? Deel het hier!
Tekst: Citroën Nederland, redactie: Penny Lane; foto’s: Citroën Communication