Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Getest: DS 4 Crossback
In de serie waarin we het huidige DS-gamma onder de loep nemen, kunnen en willen we niet om de DS 4 heen. De DS Wings staan hem goed, dus vol verwachting stappen we in de wat hogere en stoerdere variant: de DS 4 Crossback. We rijden eerst de snelweg op en dan de stad in.
Ondanks dat het al bijna drie jaar geleden is, hebben we nog goede herinneringen aan de vorige keer dat we met de DS 4 reden. Het testverslag van de toen nog Citroën DS4 is hier terug te vinden. We reden toen een handgeschakelde 1.6 HDi met 115 PK. Nu rijden we in een DS 4 Crossback met wederom de 1.6 HDi, nu echter met 120 PK en gekoppeld aan de inmiddels welbekende zestraps automaat. Deze uitvoering kost met opties als leder Claudia, 18 inch Brisbane-velgen, aluminium pedalen, Denon HiFi, Apple CarPlay en een DAB-tuner bijna 38.000 euro. Zonder al deze opties ben je ongeveer 6.000 euro goedkoper uit. Zaken als een 7 inch touchscreen met navigatie, cruise control en een panoramische voorruit zijn standaard.
Over het recent gewijzigde uiterlijk kun je met ons van mening verschillen, maar wij vinden het gewoon top. Met de wisseling van de wat bolle Citroën-neus naar de duidelijk chevronloze neus heeft de auto een veel sterker vooraanzicht gekregen, dat het gehele ontwerp meer in balans brengt. We rijden nu met de Crossback: de wat hogere versie met donkere accenten rondom, die de auto een stoer uiterlijk geven.
We nemen plaats en hebben wat moeite om een goede zitpositie te vinden op de elektrisch verstelbare en van geheugenstanden voorziene bestuurdersstoel. De passagier moet zijn stoel met de hand verstellen, maar kan wel profiteren van dezelfde massagefunctie als de bestuurder. Staan stoel en stuur eenmaal zoals we ze hebben willen, dan zit het touchscreen net te ver weg om het te kunnen bedienen zonder uit de stoel naar voren te leunen. Zetten we de stoel een paar centimeter naar voren, dan zitten we niet echt lekker. We dachten dat onze armen misschien relatief kort zijn, maar na een vergelijking met wat collegas blijkt dat wel mee te vallen.
Het dashboard is duidelijk niet ontworpen met een touchscreen in gedachten; drie jaar geleden hadden we immers nog een ander systeem met draaiknop voor onze neus. Het huidige systeem is qua gebruiksgemak zoals we dat ook in de recente Citroëns aantreffen en gewoon dik in orde. Als Apple-liefhebbers proberen we natuurlijk CarPlay uit. We navigeren met Apple Maps in CarPlay en shazammen in de file op de telefoon even Acamar van Frankey & Sandrino, wat erg lekker klinkt door de uitstekende Denon-installatie. Met dat shazammen blijken we echter wel de navigatie te hebben onderbroken en is het systeem de verbinding met de iPhone kwijt. We trekken de stekker uit het toestel en steken hem terug, maar pas tien minuten later wil het systeem de iPhone weer herkennen. We hopen op een incident, maar dit blijkt elke keer op te treden als we iets op het toestel doen terwijl CarPlay is ingeschakeld. Dit is niet handig en heeft als resultaat dat we CarPlay niet meer gebruiken. Gelukkig werkt de ingebouwde navigatie prima.
Op de snelweg gaat de Crossback lekker: hij spoort mooi en is stabiel bij elke snelheid. Wel valt ons op dat de bak met gas los te snel terugschakelt. De motor laat zich dan met een luid Huuuuuuuu! horen en maakt meer toeren dan nodig. De handbak past beter bij deze motor. Qua verbruik zal dat ook aardig schelen, want met de handbak haalden we makkelijk 1 op 19, met de automaat komen we op 1 op 16,3 uit. Als we de snelweg verlaten hebben en een woonwijk ingereden zijn, dan valt op hoe stug de afstemming van het onderstel van de Crossback is. We rijden schuin een inrit in en de hele auto wiebelt heen en weer. Drempels zijn alleen stapvoets te nemen, als je je geen commentaar van de passagiers op de hals wilt halen. Dit is echt niet fijn en staat in schril contrast met het comfort van de DS 4 zoals we dat eerder hebben ervaren. Het zal afgezien van een verschil in onderstelafstemming tussen de normale DS 4 en de DS 4 Crossback liggen aan de 18 inch velgen op onze testauto. Eerder reden we met 16 inch velgen en relatief ballonvormige banden, die overigens nog steeds leverbaar zijn en zeker niet te klein ogen op de DS 4.
Als we de DS 4 zoals dat hoort in een breder perspectief plaatsen, dan zijn we eerlijk gezegd wat teleurgesteld. Waar de DS 3 en de DS 5 zijn geperfectioneerd tot luxe parels, daar heeft de DS 4 Crossback nog wat fijnslijperij nodig om ten opzichte van de concurrentie als de BMW 1-serie, Mercedes A-klasse en Mini een echt alternatief te zijn. Die concurrenten zijn overigens met dezelfde opties allemaal drie- à vierduizend euro duurder dan de DS 4, maar een prijsvoordeel kan niet alles compenseren. Als je toch als een blok valt voor het uiterlijk van de DS 4, en dat begrijpen we op zich wel, want het is best een nekkendraaier, kies dan voor de gewone DS 4 met zijn wat vriendelijker afgestemde onderstel en neem een handbak. Op basis van onze ervaringen met de 130PK e-THP met zesbak zouden we die aanbevelen. Met wat leuke opties erbij ben je dan voor zon 30.000 euro klaar. Gaat het je vooral om het innerlijk en mag het wel wat ingetogener, dan heb je voor net boven de 24.000 euro een vergelijkbaar uitgeruste C4. Dan rij je echter geen DS, maar een gewone Citroën. Zo vergelijkbaar, maar toch ook zon wereld van verschil!
Heb jij al in de DS 4 Crossback gereden? Laat hier weten hoe dat bevallen is.
tekst: Lucas, foto’s: DS Communication