Testrit DS4


Testrit DS4

Onlangs hebben twee van uw redactieleden het genoegen mogen smaken om af te reizen naar het Stadionplein. Tijdens het bezoek aldaar hebben we twee vliegen in n klap geslagen. We hebben een informatief en bovenal plezierig interview gehad met de directeur PR van Citroën-NL: Anne Lobbes en we hebben mogen rijden met de zojuist uitgebrachte DS4. De DS4 maakt haar opwachting in de test.

Gadgets
Omdat ik al eerste aangekomen ben krijg ik alvast een korte toelichting op de DS4 van Anne zelf. Er zitten toch wel de nodige gadgets in de auto. Nou ja gadgets? Een indicatielampje dat er een auto zich bevindt in de dode hoek is langzamerhand standaarduitrusting in het luxere segment aan het worden. Dat ik zelf nou rondrijd met auto’s die nog een choke hebben en stuurbekrachtiging ontberen…. Verder krijg ik te horen dat er een alarmsysteem inzit dat de hulpdiensten alarmeert, een systeem dat bijvoorbeeld ook geactiveerd wordt als de airbag uitklapt. Goed, van die knoppen afblijven dus, ik ken mezelf maar al te goed, het kan nog een behoorlijke uitdaging worden.

Afijn genoeg stilgezeten, Rens en Jaco zijn er, we gaan rijden met de duurste variant van de DS4 die er geleverd kan worden. Een 200 pk THP Sport Chic, en als je € 31.750 neertelt is die voor jou. De versie die we meekrijgen heeft dan ook nog eens wat extra’s: leren bekleding, 19 inch lichtmetaal, een Denon hifiset en nog wat aanvullende packs. Totaalprijs: € 37.165. Er zijn van die dagen dat ik dat geld net niet op de plank heb liggen. Maar voordat we de DS4 eens goed op de looks gaan bekijken rijden we eerst Amsterdam uit en gaan richting A2. Snelweg proeven, daar is deze versie toch ook wel voor gemaakt lijkt me zo. Onderweg ben ik nog wat met de knoppen stoelverstelling aan het spelen. Lekker hoor zo’n makkelijk verstelbare lendesteun, mede daardoor zit ik eigenlijk behoorlijk goed in de stoelen. Let wel, ik ben natuurlijk zacht, zachter en zacht gewend, maar deze stoelen zitten mij ook erg goed, geven veel steun en zijn zoals gezegd goed verstelbaar. Ik druk nog op een andere knop naast de stoel en onderga een merkwaardig gevoel in mijn rug: massagestand. Cool! Een echte gadgetauto. Ik vind de rit nu al geslaagd.
Het dashboard ziet er erg gelikt uit, dat vind ik in de DS serie ontzettend goed geslaagd. Weliswaar veel knoppen in het dashboard, maar de belangrijkste hendels doen wat je ervan verwacht. Geen verrassingen dus. De kleuren van de achtergrond van de snelheidsmeter en de toerenteller zijn ook instelbaar, toe maar weer! Juist bij de DS4 zijn er keuzes te maken tav de kleuren en de uitvoering van het interieur. Daar waar bij de DS3 juist de nadruk ligt op het exterieur. In onze testauto is het zwart leer met roodtinten, een smaakvolle combinatie wat mij betreft.

Rijden
Ondertussen rijden we op de A2, tijd om even flink gas te geven. De 200 pk turbo motor stelt bepaald niet teleur. Ik vind de motor wel redelijk wat toeren maken bij 120 km/h, eh juist, er zit een zesbak op… tijd om even door te schakelen. Over schakelen gesproken, dat gaat messcherp en soepel, ook op dat punt wat mij betreft geen klagen. Neemt u mijn dat niet kwalijk, u weet wel, die oude auto’s en zo. Onderweg valt ook op dat er eigenlijk geen gebrek aan koppel is en er is al helemaal geen turbogat te bekkenen. Na een blik op de specificaties van de motor blijkt dat wel te kloppen, het maximumkoppel van 275 Nm komt al vrij bij 1700 toeren p/m. Het zijn gewoon waarden van een dieselmotor!  Ik kan nog toevoegen dat ook het sturen in deze auto erg prettig is. Veel gevoel, niet teveel bekrachtiging maar gewoon zoals het hoort. Eigenlijk wel erg jammer dat we de DS4 niet even op een bochtig bergtraject kunnen proberen, juist daar zal de hele combinatie ook goed uit de voeten kunnen. Het grappige is eigenlijk dat ik bij aanvang van de test Rens vertel dat ik zo’n sportieve auto, met zulke platte banden, bij voorbaat links zou laten liggen.  Na deze rit moet ik dat uitgangspunt toch bijstellen. De DS4 is heerlijk sportief maar is ook nog comfortabel. Dat had ik echt niet verwacht, op dat punt heeft de auto mij zeker verrast. En dat met een conventioneel onderstel. “Bollenvering” zal niet geleverd worden op dit model. Een bewuste keuze van Citroën om zoveel mogelijk kopers aan te spreken.

Lijnenspel
Bij het uitbrengen van de eerste foto’s vind ik de DS4 al een opvallende verschijning, en zoals vaker het geval is, komt de auto in het echt nog beter over. Een geslaagd lijnenspel, maar op bepaalde punten wel druk. Althans dat vinden wij, maar uiteraard is dit een puur persoonlijke kwestie. De vorm van de achterdeuren wordt niet door iedereen gewaardeerd. De DS4 wordt neergezet als een luxe coupé-achtige auto. Dat blijkt ook uit het feit dat de achterramen niet open kunnen en de in- en uitstap achterin zijn ook bepaald niet om over naar huis te schrijven. De deurklink van de achterdeur is ook nog eens verwerkt in de deurstijl, ook een vingerwijzing naar het een coupé model. Maar nogmaals, de DS4 wordt dan ook niet neergezet als 4 persoons gezinsauto. Overigens kan ik met mijn 1.82m prima zitten achterin, ook op langere afstanden. Genoeg hoofd- en beenruimte. Alleen oppassen met uitstappen, als de dorpel smerig is dan houd je je broek niet schoon. In de bagageruimte komen we na het optillen van de mat nog een compressor tegen. Die kan o.a gebruikt worden om een band op te pompen.

Résumé
Het moge duidelijk zijn dat ik de DS4 een erg geslaagde auto vind. Fraai lijnenspel gecombineerd met een sportieve motor die ook lui rijden geen straf vindt en daarbij is de auto verrassend comfortabel. Het interieur mag er echt zijn en is ook nog deels naar eigen wens samen te stellen. De afwerking staat op hoog niveau en de gebruikte materialen zien en voelen hoogwaardig aan. Citroën wil met de DS lijn een nieuwe doelgroep aanboren en met de DS3 is dat zeker gelukt. Het is afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen tav de DS4, maar de voortekenen zijn gunstig.

Hogervp


Linkje naar de foto’s

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook