Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
DS, een merk met verleden en toekomst
DS is nu een merk, het premium-merk van PSA. Tijdens de DS Week zijn in Parijs de nieuwe DS 5 en de merkstrategie voorgesteld. DS wil technologie en emotie verbinden, evenals comfort en prestatie. Naast de officiële presentatie hebben we ook enkele opmerkelijke uitspraken opgetekend.
De lancering van het merk DS zal niet onopgemerkt aan het publiek voorbijgaan. Voor de DS Week zijn autojournalisten van over de hele wereld en DS-dealers uit heel Europa naar Parijs gehaald. Zij testen de New DS 5 (die zonder chevrons maar met allerlei technische verbeteringen), wonen de merkpresentatie bij en ontdekken Parijs op een bijzondere manier: en DS historique. Alle autobladen zullen er binnenkort over berichten.
Om maar met de testrit van de DS 5 te beginnen: wij hebben de Hybrid 4 gereden. Citroën-Forum.nl heeft immers de nieuwste motorisering BlueHDi 180 met automatische versnellingsbak EAT6 al uitgebreid getest. Het verslag daarvan vind je hier. De Hybrid 4 moet het met de oude HDi 160 blijven doen, omdat hij zo ook al de Euro6-norm haalt en omdat de ETG-bak een integraal onderdeel uitmaakt van het hybrideconcept. Toch is ook de Hybrid 4 verder ontwikkeld. De batterij heeft een grotere capaciteit gekregen, waardoor het bereik in de volledig elektrische modus omhooggegaan is. Schokdempers met een hogere reactiesnelheid bieden veel meer comfort en laten de DS 5 Hybrid 4 toch lekker strak over de landweggetjes van Yvelines, de streek ten zuiden van Parijs, sturen. De bak reageert in de auto-modus wat traag, maar navraag leert dat deze heel bewust op minimaal verbruik is uitgelegd. In de sportmodus daarentegen schakelt de bak op de juiste momenten zo vlot dat de flippers aan het stuur eigenlijk overbodig zijn.
De presentatie van het merk DS is een wervelende show geworden. In de Jardin des Tuileries, de tuin van het Louvre, is een enorme partytent opgebouwd en luxueus uitgerust. De expositie die zaterdag en zondag voor het publiek en dus ook voor de deelnemers aan le Monde de la DS opengesteld zal zijn, toont het savoir-faire van DS en brengt een hommage aan de zestigjarige Citroën DS, de inspiratiebron voor het nieuwe merk. Er zijn slechtere inspiratiebronnen voor een merk dat spirit of avant-garde als slogan kiest, want de DS verbond als geen andere auto technologie en emotie tot een begerenswaardig, avantgardistisch en zelfs mythisch object, een object van een andere planeet. Ook tijdens de show maakt een DS zijn opwachting, in de uitvoering année modèle 2015. Natuurlijk is er de DS 5 met zijn nieuwe DS Wings-front, maar ook het studiemodel Divine DS dat belangrijke aanwijzingen geeft voor wat we in de toekomst van DS mogen verwachten.
Wat mogen we dan in de toekomst van DS verwachten? Natuurlijk komt dit voorjaar de nieuwe DS 5 naar de dealers, ook naar de Belgische en Nederlandse. Alle DS-modellen verschijnen in een gelimiteerde en genummerde editie 1955 in de kleur bleu encre, met een goudkleurige DS-badge en een fraai lederen interieur. Volgens Yves Bonnefont, Algemeen Directeur van het merk DS, mogen we van ieder DS-model een variant met meer dan 200 pk verwachten. In de komende jaren zal het gamma ook uitgebreid worden van drie naar zes modellen. Er zal zeker een SUV bij zijn en wellicht een comfortabele limousine. In de wandelgangen vindt men dat een uitgesproken sportief model het gamma zou moeten completeren. Of dat er echt komt?
Dat het vlaggenschip DS 5 als eerste model zijn DS Wings gekregen heeft, is volkomen logisch, maar wie volgt? Een van de DS-medewerkers is daarover heel openhartig. Nog dit jaar kunnen we een vernieuwde DS 4 verwachten. Die krijgt niet slechts een nieuw front, maar wordt heel grondig aangepakt, zodat hij qua aantrekkelijkheid en dus qua marktaandeel zijn mannetje moet kunnen staan tussen Mercedes A-Klasse, BMW 1-serie en Audi A3. De nieuwe DS 3 komt wat later; als wij goed tussen de regels gelezen of eigenlijk geluisterd hebben, in 2016.
We sluiten de DS Week af met een rondrit door Parijs per Citroën DS. Hoewel de autos variëren van ID tot IE, zit iedereen er met dezelfde brede grijns van te genieten. Hoe zal dat zondag worden? Ook dat lees je op Citroën-Forum.nl.
Je kunt hier reageren op dit artikel.
tekst en fotos: RensKorevaar