Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
DS in Chengdu
Citroën-Forum brengt regelmatig nieuwtjes over de DS-lijn, zeker nu deze steeds nadrukkelijker als apart merk wordt gepositioneerd. China gaat daarin het verst. Wie ook ver ging, is forummer JMWxantia, in het echte leven Jan Matthijs Werkman. Hij bezocht de DS Store in Chengdu en doet verslag.
De afgelopen kerstvakantie zijn we met ons gezin een kleine week naar Chengdu in China geweest. Mijn vrouw is stewardess bij de KLM en werkte aan boord van ons vliegtuig waarmee de reis extra aangenaam werd. Eenmaal aangekomen in China zag ik al onderweg vanaf het vliegveld een Citroëndealer en even verderop een DS-Store.
Een paar dagen later ging ik met hulp van de portier van het hotel per taxi onderweg naar de DS-Store. Na een ritje van een klein half uur stond ik voor de deur. Bij binnenkomst werd ik aangesproken door een Chinese vrouw die gelukkig redelijk Engels sprak. Handig, want mijn Chinees gaat helaas niet verder dan Ni-hao. Ze gaf me uitleg over DS in China en toonde een mooi boek waarin sterk het verband wordt gelegd met het Citroën DS-verleden. Daarna mocht ik uitgebreid fotos maken in de showroom en de werkplaats erachter. Daar sprak ik nog even met de verantwoordelijke voor de werkplaats, die me wees op een DS5 LS en een DS6 die kort ervoor met flinke schade waren binnengekomen.
Zoals op mijn fotos te zien is, ziet de showroom van de DS-Store er mooi uit en er was zelfs een gedeelte van waaruit men zo naar buiten kan rijden voor een proefrit. Naast de lokaal geproduceerde modellen stond er nog een DS3 cabriolet die dankzij de importheffingen in China ongeveer even duur is als een DS5. Het was erg leuk om te zien dat men tegenwoordig in China een ruimer modellenaanbod heeft dan in Europa. Toen ik in 2000 in Beijing was, was de situatie precies omgekeerd met veel ZXen, en een enkele Xantia en XM.
Na afloop van het bezoek aan de DS-Store kwam ik na 10 minuten lopen bij de Citroëndealer. Ook daar staan meerdere modellen die we hier niet kunnen kopen en de inrichting is duidelijk simpeler dan bij de DS-Store. De ontvangst was hier eveneens erg vriendelijk en bij mijn vertrek kreeg ik nog een mooie badge mee die was gemaakt ter gelegenheid van de 50-jarige samenwerking tussen Frankrijk en China.
Op http://www.jmwxantia.com/ds-store.html vind je de DS-Store fotos van Jan Matthijs Werkman. Zijn overige fotos vind je onder Other Citroën/China 2014.
tekst en fotos: JMWxantia