Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (37)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
De nieuwe DS van het nieuwe DS: de DS7 Crossback!
15 November 2017, een dag als vele anderen, maar toch zal hij de geschiedenisboeken in gaan. Vanaf deze dag gaat DS in Nederland namelijk echt als zelfstandig merk verder met een eigen dealernetwerk. Om deze gebeurtenis recht te doen, waren we vandaag te gast in de DS Store Amsterdam en konden we voor het eerst in levende lijve kennis maken met de nieuwe DS7 Crossback!
Ook dat is bijzonderder dan het misschien lijkt. De DS7 is namelijk het eerste model dat echt volledig als DS is ontwikkeld. De kennismaking was kort, maar krachtig. Waar ik op basis van de foto’s eerlijk gezegd wat sceptisch was over het niet al te bijzondere uiterlijk van de DS7, ik zag en profil een Kia Sorento en aan de voorkant Audi’s single frame grille, moet ik die mening toch al bijstellen. De dubbel gevouwen lijn over de flank, het schijnt dat Ivo Groen het per se zo wilde, geeft het profiel behoorlijk wat body. De uitstraling is krachtig en sierlijk tegelijk en de verlichtingselementen zijn echt prachtig gedetailleerd.
Over het interieur niets dan lof. Het voelt allemaal een stuk ruimtelijker aan dan in de qua buitenmaten vergelijkbare DS5 en het leer en de bijzondere stiksels zijn prachtig. Hoe de twee grote displays, level 2 autonome rijfuncties, het wegdek scannende veersysteem en het Focal audiosysteem in de praktijk zullen bevallen weten we pas later, maar het belooft allemaal heel wat. Voor de aankleding valt niet alleen te kiezen uit verschillende uitrustingsniveaus (Be Chic en So Chic en voor de zakelijke markt de Business en Executive uitvoeringen), maar ook uit vijf verschillende inspiraties: Bastille, Rivoli, Opéra, Faubourg en Performance Line. De inspiratie DS Faubourg deed mij echt watertanden, vele meters aan prachtig hout op dashboard, middenconsole en deuren. En dan geen chinees hout en geen lullig stripje, nee enorme lappen ECHT hout. En dat dan in combinatie met donkerbruin nappaleer… mooi! Dat je dat niet krijgt voor de opgegeven vanafprijs van zo’n 43.000 euro ligt voor de hand. De andere kant van het spectrum zal het eerder zijn: zo’n 77.000 euro. Dat je met de nodige opties daar nog wat schepjes bovenop kunt doen is ook te verwachten.
Qua motoren zijn nu een 180PK diesel met EAT8 8-traps automaat en een 130PK diesel met die zelfde EAT8 of naar keus een handbak aangekondigd. Die laatste is er een van de nieuwe generatie HDI’s met een inhoud van anderhalve liter, de 180PK diesel heeft een inhoud van twee liter. Op het vlak van benzinemotoren zijn er versies met 225 en 180PK te leveren, beide met 1,6 liter motorinhoud en gekoppeld aan de EAT8 8-traps automaat. In de folder staat ook een handgeschakelde 1.2 PureTech met 130PK vermeld, maar die ontbrak in de presentatie. Wellicht dat die dus in Nederland niet geleverd zal worden; dat blijft nog even een verrassing.
DS heeft uitdrukkelijk aangegeven dat van elk vanaf nu aan te kondigen model een elektrische of hybride versie zal worden geleverd. Bij de DS7 zal dat een hybride aandrijflijn zijn bestaand uit een 200PK leverende benzinemotor met EAT8 en 100 elektrische PK’s op de achterwielen, bij elkaar dus 300 stuks. Deze plug-in hybride met een accu van 13kWh zal de DS7 maximaal 60 kilometer ver brengen op een acculading. Daarmee loopt DS dus bij de introductie van deze E-Tense 4x4 genaamde variant eind 2019 niet echt voorop, maar de intentie is in ieder geval een goede en het gamma is van meet af aan leverbaar met up-to-date verbrandingsmotoren.
Ook niet onbenoemd mag blijven dat de mensen die echt iets bijzonders willen tot 31 december nog de kans hebben om een DS7 La Premiere te bestellen met een prachtig robijnrood lederen interieur dat daarna niet meer leverbaar zal zijn. Vanaf februari volgend jaar staat de DS7 niet alleen klaar bij de DS Stores voor een proefrit, maar kun je ook een afspraak maken voor een proefrit aan huis. Dat dát premium is kan niemand ontkennen…
Wat vind jij van het ‘nieuwe’ DS en de nieuwe DS7 Crossback? Vertel het ons hier!
Tekst & foto’s: Lucas