Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
1994: Het Citroën-aanbod verruimt!
Nadat in 1993 de Xantia wordt geïntroduceerd, tovert Citroën in 1994 de Evasion uit de hoge hoed. De MPV heeft drie zustermodellen: PSA is een samenwerking aangegaan met FIAT en ongeveer tegelijkertijd worden ook de Peugeot 806, FIAT Ulysse en Lancia Zeta geïntroduceerd. Waar kunnen we ons het jaar 1994 nog meer van herinneren?
Zomaar wat feitjes: 1994 is het jaar dat BMW de Britse autofabrikant Rover overneemt. Edvard Munchs schilderij De Schreeuw wordt gestolen in Oslo en pas drie maanden later teruggevonden. Omroepen Veronica en TROS beginnen samen met de soapserie Onderweg naar Morgen. Nelson Mandela wordt aangesteld als eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Voor de techies onder ons: Red Hat Linux 1.0 wordt uitgebracht, daarmee het eerste bruikbare open source besturingssysteem met grafische schil.
Grungeband Nirvana geeft haar laatste optreden in München, nog geen maand later wordt frontman Kurt Cobain dood aangetroffen in zijn woning, nadat hij met een jachtgeweer zichzelf van het leven heeft beroofd. De impact is groot, onder alle lagen van de bevolking. Evenzo groot is de schok als tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Imola Roland Ratzenberger om het leven komt. Tijdens de race zelf komt Formule 1 legende Ayrton Senna om het leven. De F1 zal nooit meer hetzelfde zijn.
1994 is ook het jaar waarin een lang gekoesterde wens en ideaal vervuld wordt: na zeven jaar noeste arbeid wordt door de Franse president François Mitterrand en de Britse koningin Elizabeth II de Kanaaltunnel geopend. Een reis tussen de twee landen duurt nu nog slechts 35 minuten. Een halfjaar later reizen de eerste betaalde passagiers door de ‘Chunnel’.
En die Evasion dan, in 1994? Terwijl Renault - tot in de jaren negentig ongekroonde koning van het MPV-segment - al in 1991 aan de tweede generatie Espace toe is, blijft het bij de concurrerende Europese autofabrikanten angstvallig stil. Ja, er is natuurlijk de Chrysler Voyager en ook de Japanners vertegenwoordigen met de Toyota Previa, Nissan Prairie en Mitsubishi Space Wagon het segment. Niets te laat dus, betreedt Citroën in 1994 het speelveld met de Evasion.
De Evasion is vanaf de introductie - net als de overige broertjes/zusjes - leverbaar met twee varianten van de vertrouwde tweeliter achtkleps XU: een ongeblazen variant met 123 pk en de heerlijk smeuïge, maar ietwat dorstige Turbo CT met 150 pk. Later volgt ook een 1.8 liter benzinemotor met 105 pk, en in 2000 neemt een tweeliter zestienkleppenblok het stokje van de verouderende achtkleppers over: eerst als XU, later als EW. Op dieselgebied is er minder keuze: vanaf de introductie wordt de Evasion met een 1,9 TD geleverd die 92 pk ophoest. In 1996 volgt een eentwintighonderd cc turbodiesel met 108 pk en nog later volgt ook de HDi 110 pk. In 2002 houdt men het in de Sevel Nord-fabriek in Lieu-Saint-Amand voor gezien met deze generatie Evasion. De opvolger gaat als C8 door het leven!
Heb je zelf een Evasion gehad? Of ben je op de achterbank erin vervoerd? Waar reed jij in 1994 in rond? Reageer hier op dit stukje!
Tekst: 2d, foto: Citroën Communication