Groene bollen: gevuld, vervangen en gegeten


Groene bollen: gevuld, vervangen en gegeten

Abbenes, 24 november – In dit vaak zo rustige dorpje onder de aanvliegroute van Schiphol is het vandaag een drukte van belang. Forummers komen met platte bollen en gaan met gevulde of vervangen bollen weer weg. Tussendoor laten zij zich ook de groene oliebollen goed smaken en praten zij elkaar weer eens bij. Wouter “demuywo” doet verslag van de bijeenkomst en van zijn belevenissen tijdens de lange en herfstachtige reis.

Nadat dochterlief haar wekelijks uurtje zwemclub achter de rug heeft, sta ik te popelen om te vertrekken naar Abbenes, benieuwd naar wat de staat van mijn veerbollen zal zijn. Natuurlijk moet de dame nog even wat aandacht hebben; bij het starten van de CX spuit de benzine uit een van de slangetjes aan de injectoren. Gelukkig heb ik nog wat liggen en een kwartiertje later kunnen we vertrekken. Nu alleen nog een tankbeurt. “Zit er een gat in mijn tank of slaat die pomp hier niet af?”, vraag ik mezelf. “Ah, toch wel… slik, € € €.”

Na anderhalf uur in de regen in België kom ik Nederland binnengereden in de mist. Dat is fijn, zeker daar ik eigenlijk al lang dat relais voor mijn lichten eens geïnstalleerd moest hebben, maar ja. Af en toe voel ik eens hoe warm het daar wordt om mijn geweten te sussen. Een chocoladekoek of drie later komen we aan in Abbenes rond 14 uur en mag ik direct binnen en op de brug. Ze beginnen er direct met twee monteurs aan.

Ondertussen werk ik enkele bekertjes heerlijke koffie naar binnen en maak ik hier en daar een praatje met wat bekende forummers. Het is altijd leuk om te zien wie er nu schuilgaat achter al die mysterieuze namen zoals Cire, nietwaar?

We lopen eens naar het achterterrein. Daar staat ook nog wat, vooral CX GTi Turbo’s, een enkele SM en nog wat XM’s en andere koek. Het is duidelijk dat ze hier heel wat liggen hebben, een beetje overal rond. Weer binnen gekomen in de werkplaats, zie ik dat de CX aan de voorkant al gedaan is. Nu staat ze met haar kont omhoog. Ze doen er goed aan door. Je ziet dat men hier weet wat men doet, want even later is ze terug klaar, nog even de LHM bijvullen en ze mag gaan. Na controle bleek mijn voorraadbol gewoon stuk, en de twee achterbollen mochten ook bijgeblazen. Vooraan waren ze vreemd genoeg nog op druk.

Ondertussen is het 15 uur en ben ik plots precies de laatste, nog even afscheid nemen en we rijden met een zalig geveerde CX en met werkende lichten de mist in, voor terug een drie uur durende plezierreis. Nou ja, plezier… In België maakt de mist weer plaats voor hevige regen, maar ach, het is lekker warm in de CX en ze veert heerlijk over ’s lands wegen!

Toen demuywo aankwam, waren al veel hydraulisch geveerde forumauto’s hem voorgegaan. Bollen werden op druk gebracht en bollen werden vervangen, LHM werd bijgevuld of ververst. Terwijl de monteurs van Autobedrijf Van der Laan druk doende waren met stalen bollen, pruttelden de oliebollen in het frituurvet, LHM-groene oliebollen. Het moet gezegd, ze zien er wat vreemd uit, maar ze smaken er zeker niet minder om. De forummers genieten ervan tijdens het bandentrappen, de monteurs tussen het harde werken door.

Voor deze gelegenheid hebben de monteurs van Van der Laan versterking gekregen van collega’s van Garage Johan Oldenhage. Zij hebben het inmiddels al beroemde automaatspoelapparaat bij zich. Wanneer een vrijwilliger gezocht wordt voor een demonstratie, biedt zich direct een C6 3.0d met 140.000km ervaring aan. De olie die uit de bak komt, is zwart als teer. Het contrast met de verse, rode olie is in het apparaat duidelijk zichtbaar. Natuurlijk wordt de auto onmiddellijk na het verversen door een groepje forummers getest. Het oordeel is unaniem: “Hij schakelt perfect!” Sommigen menen ook dat hij beter veert dan voorheen, maar dat moet het placebo-effect van de groene oliebollen zijn geweest.

De evenementencommissie van Citroën-Forum.nl, monteurs van Van der Laan en Johan Oldenhage, bedankt voor het harde werk! Forummers, bedankt voor de gezelligheid! Wie nog wil napraten of foto’s delen, kan dat hier doen.

tekst: demuywo en RensKorevaar, foto: sans-pareil

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook