Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Concours d’élégance BX Club Nederland

Dit jaar hebben de BX-rijders liefst twee jubilea te vieren. Ten eerste is daar het heugelijk feit van het 30-jarige bestaan van de BX, die namelijk in 1982 is geïntroduceerd. Ten tweede bestaat de BX Club alweer 15 jaar. Reden genoeg dus voor een dubbelfeest zo dacht de evenementencommissie van de BX club, en ze hebben bepaald niet stilgezeten! Forummer Bossinkje neemt ons mee naar het fraaie Doorwerth.
Vanwege beide jubilea werd er dit jaar een extra evenement georganiseerd: het concours d’élégance. Deze vond plaats op zondag 23 september bij het kasteel van Doorwerth. En dit was natuurlijk het evenement van het jaar, dus daar moest ik hoe dan ook bij zijn! Het was een uurtje rijden vanuit Enschede, dus om tien uur werd de dame gestart, en reden we naar Doorwerth. Daar aangekomen kregen we een deelnemerskaart inclusief een deelnemersnummer, voor achter de voorruit. Er was een weiland geregeld voor ons, waar alle BX’en mochten staan. De organisatie had goed zijn werk gedaan. Er stond een tent waar je koffie, thee, koekjes, snoep en broodjes kon halen. En daarnaast mochten we ook nog gratis het kasteel in!
Stemmen
Om 1 uur mocht er gestemd worden. Er waren drie categorieën. Type 1, type 2/3 en ‘bijzonder’. Het stemmen voor de klasse type 1 was niet zo heel lastig, omdat er niet veel type 1 aanwezig waren. Maar toen kwam het moeilijke gedeelte. De type 2/3. Daar stonden er toch al snel een stuk of 50 van, wat de keuze dus een stuk lastiger maakte. Om 3 uur sloten de stembussen, en rond kwart over vier waren de winnaars bekend. Helaas ben ik zelf niet in de prijzen gevallen, maar de winnende BX’en waren toch wel mooier. Onder andere een mooie, bordeauxrode type 1 met nog maar 3000(!) kilometer op de teller viel in de prijzen, en ook een rode GT. In de categorie type 2/3 won onder andere een rode, en ook een grijze 16V. In de categorie ‘bijzonder’ wonnen de hier denk ik wel bekende GT met matzwarte motorkap, en een witte ratlook BX. De winnaars ontvingen een fles wijn en een cadeaubon voor Bol.com, en de overall winnaar ontving een gratis taxatie voor de BX. En alle winnaars kregen een uniek fotomoment op de binnenplaats van kasteel Doorwerth!
Al met al was het een erg mooie dag, alleen het weer had toch ietsjes beter gemogen. Het was zo goed als de hele dag droog, maar het werd tegen het eind van de middag toch wel kouder. Rond half vijf, toen de uitslag bekend was, begon het iets te druppen. En aangezien de Bixnix toch niks gewonnen had, zijn wij weer teruggereden naar Enschede.
Tekst en foto: Bossinkje
Redactie: Patrick Hogervorst
In dit topic kan je meer fotomateriaal vinden en napraten over het evenement.