Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
In Memoriam: Kees “Visa GTI 115”
Kees de Waard Wagner (Amsterdam, 21 april 1946 – Beilen, 23 april 2017) heeft zich in december 2009 bij Citroën-Forum.nl aangemeld. Afgelopen zaterdag hebben we zijn verjaardag gevierd met een voorpagina-artikel over de Matra MS120 en nu moeten wij afscheid van hem nemen.
Kees heeft zich bij ons aangemeld met een forumnaam die aanduidde waarom hij hier kwam. In 2008 had hij na een Panhard 24 CT en een Alpine A110 zijn derde hobby-auto gekocht: een Visa GTi 115. In zijn topic Mijn Visa GTI 115 begint hij enthousiast te vertellen over het sleutelen aan deze auto en over het racen ermee. Al snel wordt duidelijk dat Kees veel meer van auto’s weet, van veel meer auto’s.
Als twaalfjarige zag Kees in 1958 op het Circuit van Zandvoort voor het eerst een autorace en was hij direct verslingerd. Dat je onder het kopje Interesses in zijn forumprofiel “Autosport vanaf 1958 tot heden” vindt, is dus geen toeval. Kees’ eerste baan is bij Citroën Nederland aan het Stadionplein, waar hij begint met onderhoud aan 2CV’s en waar vooral de sterke en lichte Panhards indruk op hem maken. Hij rijdt zelf de sportieve coupé van Panhard, de 24 CT, en wordt mede-oprichter van de Panhard Automobielclub Nederland.
Net als de automerken die in de jaren ’60 met Panhard-motoren racen, zoekt Kees extra snelheid niet uit complexere techniek, maar uit een lager gewicht. Met de Alpne A110 maken Kees en zijn vrouw Henny vele tochten. Als er maar veel haarspeldbochten in de route zitten, is de afstand nooit te lang. Ook met de Citroën Jumpy worden monstertochten ondernomen, door de Alpen en door de Marokkaanse Atlas.
Uit al Kees’ verhalen over Citroën, Panhard, D.B, René Bonnet, Alpine en Matra blijkt een enorme kennis over autohistorie, autotechniek en autosport. Het meeste heeft Kees paraat en voor de obscuurste feitjes is er een gigantisch archief aan autobladen en -boeken. Die kennis geeft Kees het zelfvertrouwen om in binnen- en buitenland op iedereen af te stappen en een praatje te beginnen.
Kees’ verhalen zijn het smakelijkst wanneer hij vertelt over zulke ontmoetingen. De oud-ijzerverzamelaar in Chaource, de Axel-rijder op de Pelopponesos, de hoogwaardigheidsbekleders van de Marokkaanse stad Tata, de Alpine-verzamelaar Gérard Gombert, de Matra-specialist Kees van de Grint: iedereen treedt Kees met dezelfde vrijmoedigheid en met dezelfde oprechte interesse tegemoet.
Kennis, vrijmoedigheid en interesse in de medemens zijn de ingrediënten die van elk van Kees’ verhalen iets bijzonders maken. Je hebt het gevoel dat je er zelf bij bent wanneer in het Franse Chaource de garagedeur langzaam en piepend opengaat en er iemand “met een groot gewas aan zijn kin” in de opening verschijnt. De verhalen die Kees hier al verteld heeft, blijven natuurlijk tot in eeuwigheid op Citroën-Forum.nl staan, maar toch voelt het als een groot gemis dat er geen nieuwe verhalen van hem op het forum geplaatst en op forumevenementen verteld zullen worden.
Het gemis is nog veel groter voor Kees’ vrouw Henny en voor de verdere familie. We wensen hun veel sterkte. Je kunt je deelneming betuigen in het topic Matra Sports met Kees’ laatste verhaal voor Citroën-Forum.nl.
tekst: RensKorevaar, foto’s: archief Visa GTI 115, René de Boer, Lucas