Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
1959, de Hydroshow van Citroën Nederland
Uit een Frans Citroën-personeelsblad wordt een verhaal opgeduikeld dat vertelt hoe Citroën Nederland in 1959 een boot met een Citroën-expositie door Nederland laat varen. Wij brengen dit verhaal nu terug naar Nederland, maar waar is de in België gebouwde MS Holland gebleven?
De voortreffelijke site nuancierds.fr heeft een maandelijkse rubriek over Citroën-garages. Ter gelegenheid van de 16e ICCCR gaat die van augustus 2016 over een tijdelijke Nederlandse garage: de Hydroshow van Citroën Nederland uit 1959.
Le nuancier DS haalt zijn informatie uit nummer 562 van het personeelsblad Bulletin Citroën uit mei 1959. Bladzijde 5 kopt met Un salon permanent Citroën flotte sur les canaux de Hollande: Een vaste Citroën-tentoonstelling drijft op de Nederlandse kanalen. In een korte tekst met vier zwart-witfoto’s wordt aan het Franse Citroën-personeel uitgelegd dat er daar in de Lage Landen veel waterwegen zijn. Het zal ze geruststellen dat op 7 maart 1959 niemand minder dan de Franse ambassadeur in Nederland de opening van de varende Citroën-tentoonstelling verricht, daarbij gadegeslagen door vertegenwoordigers van het Citroën-verkoopnetwerk en van de pers.
De door Citroën Nederland gecharterde MS Holland heeft drie dekken. Op het bovenste dek is de eigenlijke tentoonstelling. Met een DS, een ID berline, een ID break en een 2CV krijgt de bezoeker een overzicht van het dan inderdaad heel overzichtelijke gamma. Het tussendek is de ontvangstruimte, waar films vertoond worden en waar foto’s, tekeningen, maquettes en onderdelen de techniek duidelijk maken. Op het onderste dek kunnen kinderen met afstandsbediende Citroën-modellen spelen en deelnemen aan wedstrijden in Citroën-trapauto’s.
Een jaar lang vaart de Holland met Citroëns Hydroshow door Nederland en meert steeds enkele dagen in een stad aan. Advertenties in lokale kranten vertellen de automobilisten dat Citroën ze uitnodigt tot een bezoek aan de Hydroshow: “Kom nu, het beroemde Citroën-schip blijft maar kort in uw stad”.
Wat zou er van “het beroemde Citroën-schip” geworden zijn? Op binnenvaart.eu staat zijn geschiedenis. Het is in 1955 bij Fulton in Willebroek gebouwd en tot 1964 onder de naam Holland bij Rederij Zwaag in Amsterdam in dienst geweest. Na meerdere naamswijzigingen ligt de Holland nu als l’Evènement aan een Parijse Seinekade. Zijn eigenaar henjo.fr verhuurt l’Evènement voor recepties.
Le nuancier DS besluit zijn artikel met de opmerking dat de Hydroshow eens op een boot in Parijs gereconstrueerd zou moeten worden. Dat kan dus, zelfs op het oorspronkelijke schip! Wanneer Citroën in 2019 in Frankrijk zijn honderdste verjaardag viert, viert de Hydroshow zijn zestigste. Of dat geen goede aanleiding is voor een nieuwe hydrauliekshow te water?
Je kunt hier op dit artikel reageren.
tekst: RensKorevaar, foto’s via nuancierds.fr