Tandje bijzetten? Harry Martens!


Tandje bijzetten? Harry Martens!

Niet alleen in het klassieke Citroënwereldje is de naam Harry Martens een begrip, ook bij andere illustere merknamen als Lotus, Matra en Maserati weten ze zijn kennis op waarde in te schatten. Voor allerlei versnellingsbakproblemen en voor complete revisiebakken kan men bij Harry terecht. Daarnaast staat Harry ook bekend om het meer bijzondere werk, bijvoorbeeld de hydraulische 5-bak. Zodra je bij Harry in de werkplaats binnenstapt, weet je meteen waar het allemaal om draait.

Versnellingsbakken! Het eerste dat je ziet in de werkplaats van Harry. Een groot aantal versnellingsbakken staan rondom de ingang in schappen netjes gestapeld, zelfs tot aan het dak toe. Bakken die hun werk weer gaan doen in fraaie klassieke auto’s zoals CX, DS, SM, maar ook in een Lotus Esprit of Matra Murena. Overigens weet men de expertise van Harry Martens ook vanuit het buitenland te vinden, daarvoor hoef je alleen maar het gastenboek in te kijken op de website. Hoe die kennis is ontwikkeld, komen we te weten als we terug gaan in de tijd.

Sinds de jaren 80 rijdt Harry zelf DS en op een gegeven moment krijgt hij schakelproblemen met de versnellingsbak ervan. Dit blijkt een startpunt te zijn in een nogal uit de hand gelopen hobby. De bakproblemen komen voort uit een specifiek lager dat niet alleen axiale maar ook radiale krachten moet opvangen. Die lagers zijn dan al niet meer leverbaar en Harry gaat op zoek naar een andere oplossing: hij laat er een aantal maken en gaat ze vervolgens verkopen. Later neemt hij de “productie” in eigen hand.

Langzamerhand ontwikkelt Harry steeds meer kennis over versnellingsbakken en het aantal bakken waarmee hij bezig is zorgt voor ruimtegebrek thuis. Op het terrein bij de plaatselijke Citroën dealer wordt ruimte gevonden en er wordt een nette en goed uitgeruste werkplaats ingericht. In deze ruimte kan Harry de versnellingsbakken opslaan en in een speciaal ingericht gedeelte kunnen de bakken grondig worden schoongemaakt. Er staan diverse straalmachines, waaronder een RVS werpstraler, en uiteraard worden de bakken volledig ontvet. In de werkplaats is ook een opstelling gemaakt waarin de bakken na revisie uitgebreid worden getest. Naast revisiebakken kan je bij Harry terecht voor allerlei versnellingsbakonderdelen.

Een bijzondere special is de hydraulische 5-bak, de 5 BVH. Nadat Harry hoogte krijgt dat ene M. Clunet uit Frankrijk een 5-bak heeft ontwikkeld voor de DS, is zijn interesse meer dan gewekt. Harry bewandelt overigens een andere weg dan Clunet. Harry maakt gebruikt van de mechanische 5-bak waarop de hydraulische delen van de 4-bak worden overgezet, maar vervolgens wordt er een extra cylinder gemonteerd voor de 5e versnelling. Verder wordt een apart carter voor die 5e versnelling aan de bestaande bak toegevoegd, wordt er een aparte koppelingscylinder geplaatst en tot slot wordt de leidingbundel (hydrauliek) aangepast. De bediening van de 5e versnelling vindt plaats met behulp van een aparte knop op de schakelpook. Een prachtig stuk zelf ontwikkelde techniek laat de DS eigenaar vervolgens genieten van een lager interieur geluid (minder toeren) en biedt het hem/haar het voordeel van een lager brandstof verbruik.

Bij Harry Martens kun je ook terecht voor ATB (Automatic Torque Biasing) differentiëlen op DS, SM, 2CV en CX. De sperdifferentiëlen van Quaife leveren een geleidelijke en constante tractie voor verschillende aandrijfsystemen. Op glad wegdek of in wedstrijdverband geven zij de tractie en de grip die nodig zijn. Het zijn geen sperren in traditionele zin die 100% gelockt worden; deze differentiëlen verdelen automatisch het koppel van het spinnende wiel naar het andere wiel en is continu variabel. Een prachtige oplossing voor diegenen die regelmatig verkeren in slechte wegomstandigheden met modder en dergelijke. En zoals gezegd brengt het uitkomst in wedstrijdomstandigheden waarbij goede tractie en grip een grote rol spelen.

Wil je ook een tandje bijzetten? Neem dan contact op met Harry Martens, hij staat je graag te woord. Voor nadere informatie kunt u ook de uitgebreide website bezoeken.

Tekst en foto: Patrick Hogervorst
Website: Harry Martens Limmen

Dit voorpagina-artikel maakt onderdeel uit van een serie betaalde bedrijfsportretten.Met de opbrengst hiervan zal de op handen zijnde software-update mede worden gefinancierd.

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook