Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
CineCars: Autopassie in beeld!

Het is nog fris, wanneer ik s ochtends bij huize Waterman uit de auto stap. Naast me valt de motorkap van een Audi dicht. Oude autos en last-minute knutselwerk, het gaat altijd door. Maar die Audi is in het geheel niet interessant. Vandaag is de limelight volledig voor Hare Majesteit. CineCars zet de deur open voor een kijkje in de keuken!
Fris blijft het die dag, maar toch hebben we het weer mee. Met de Audi rijden we de mannen van CineCars tegemoet: de weg naar het HQ, waar we de SM van Waterman gaan ophalen, is afgesloten, dus iemand moet voorrijden. Gelukkig zal de rest van de dag van een leien dakje lopen. De zon schijnt en het Amsterdamse Bos ligt er schitterend bij, zo met de laatste herfstkleuren. Ze passen perfect bij de kleuren van de SM zelf.
CineCars, wat is dat eigenlijk? CineCars is het werk van twee mannen die hun sporen al ruim hebben verdiend achter een camera: Mirko Cocco, filmmaker, en Hugo Kleijn, fotograaf. De mannen publiceren op hun website, http://www.cinecars.nl, snaarstrakke films en fotoreportages van klassieke autos. Dat doen ze uit passie. Maar ook uit een soort drang om die mooie autos te behouden. In de recente tijd is hun product steeds relevanter geworden. De klassiekerwereld heeft de wind tegen, maar Mirko en Hugo laten zien wat nu eigenlijk het leuke, het mooie en vooral het sympathieke is aan een klassieke auto.
Inmiddels is de camera op de auto vastgezet. Geen zorgen, de SM blijft daarvan verschoond. Een beresterke Italiaanse sedan mag als camerawagen dienen. Hoewel Waterman zijn SM niet als snelle wagen beschouwt, maar meer als toerwagen voor de lange afstand en de hoge gemiddelden, is het volgen van een SM geen sinecure als de Maserati V6 on full cam aan het werk is. De Italiaanse sedan mag dan wat minder opvallen, volgen doet de wagen als de beste. Alleen over de drempels is het wat minder makkelijk
Mirko Cocco
Mirko en Hugo werken snel. Vandaag hebben we een jubileum: de SM is de 25e auto die ze voor de lens hebben. Elke auto is anders, maar bij nummer 25 is de manier van werken zo goed bekend dat er vlot gedraaid kan worden, ook al wordt er gespeeld met de opzet van de film. De mannen werken niet alleen snel, maar ook met echte liefde voor hun onderwerp. Hugo is onmiddellijk fan van het ontwerp van de SM. Mirko is een groot liefhebber van het werk van Robert Opron. Dat betekent dat Waterman het verzoek krijgt daar nog even iets over te zeggen. Een klein eerbetoon aan de Franse ontwerper moet natuurlijk worden ingebouwd.
Hugo probeert intussen elk detail, alle facetten van de SM vast te leggen op de gevoelige sensor. Hugo: De grootste dont in de automobielfotografie is het gebruik van een groothoeklens. Maar dat interesseert me niet: ik maak de foto die ik zelf mooi vind. Of de achterklep even open kan voor wat interieurfotos? Ja, natuurlijk wel, maar de hoedenplank kan niet los. Voorover tussen klep en hoedenplank maakt Hugo de fotos die hij zelf mooi vindt.
CineCars wil behalve van de auto ook iets van de eigenaar laten zien. Technische verhalen zijn op zich minder belangrijk dan het neerzetten van de beleving die iemand bij zijn klassieker heeft. Eigenaren moeten liefst ook een goed verhaal hebben. Waterman heeft dat. Het is met een techneut zoals hij echter niet te voorkomen dat we toch een klein lesje over de techniek en de achtergrond van de SM krijgen. Het hoort bij het idee. Liefhebberij draait om meer dan techniek, maar ze zijn vaak innig verstrengeld.
Hugo Kleijn
Halverwege de middag hebben de heren, met dank aan krappe schemas, vakkennis en een goed oog voor wat er op beeld moet komen, de shoot erop zitten. Dat is maar goed ook, want na half vier is het fraaie licht snel verdwenen uit het Amsterdamse Bos. Weet je, besluit Mirko, op een dag kan dit allemaal niet meer. Dan rijdt iedereen elektrisch en geautomatiseerd. Dan mag je je benzine-auto ergens aan de rand van de stad op een parkeerplaats achterlaten en rijd je op zon geleiderail naar het centrum. Mensen zullen je aankijken zoals er nu veel naar rokers kijken: alsof je een paria bent! We hopen allemaal dat die dag nog even op zich laat wachten, maar tegen die tijd hebben we gelukkig CineCars nog om te laten zien wat het genot van zon benzine-gestookt oud hok is.
We rijden terug naar huis, de kachel van de SM op heet, het geluid van de SM op 11 en de brandstofmeter op 0. Een geslaagde dag met een stel serieuze autogekken. Mooie fotos en filmbeelden in het verschiet. Het nieuws daarover kun je volgen op http://www.facebook.com/cinecars en op http://www.youtube.com/cinecarstv . Er verschijnt wekelijks een nieuwe aflevering. Zet de links maar onder je favorieten, dat is zeker de moeite waard!
Reageren? Dat kan in dit draadje!
Tekst en fotos: Penny Lane