Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën in de film: To Catch a Thief (1955)

Voor de rubriek Citroën in de film gaan we deze keer terug naar een tijdperk toen er nog niet eens DSen over de Franse wegen reden. Gelukkig reden er wel Tractions en Delahayes. We kijken een whodunnit van de Master of Suspense Alfred Hitchcock met meer romance dan suspense. We (her-)ontdekken een must voor Citroën-liefhebbers!
Nu buiten het blad valt en de temperatuur zakt, breekt ook de tijd voor gezellige binnenactiviteiten weer aan; tijd om naar goede muziek te luisteren of naar een goede film te kijken. Vooral de grote klassiekers van de filmgeschiedenis verdienen je aandacht. Als je een DVD-hoes in de hand neemt en je de namen Alfred Hitchcock, Cary Grant en Grace Kelly leest, dan is direct duidelijk dat je zon grote klassieker te pakken hebt. Als die film in de Internet Movie Cars Database maar liefst vier sterren voor een Citroën Traction Avant 11 krijgt, dan kan een Citroën-liefhebber er simpelweg niet omheen. Laten we eens goed voor To Catch a Thief gaan zitten.
De film opent met nieuwsberichten over spectaculaire juwelendiefstallen aan de Côte dAzur. De werkwijze van de dief is steeds dezelfde: hij komt en gaat ongezien over het dak, als een kat. We zien een zwarte kat zich moeiteloos en gracieus over de maanverlichte daken bewegen. Even later zijn we bij John The Cat Roby (Cary Grant) thuis, waar we een zwarte kat aantreffen. Zulke suggestieve beelden kan alleen Alfred Hitchcock maken! Daadwerkelijk heeft John Roby zijn bijnaam The Cat verdiend met katachtige juwelendiefstallen. Tijdens de oorlog uit de gevangenis ontkomen, raakt hij in het verzet, wat hem na de oorlog een voorwaardelijke invrijheidsstelling oplevert. Natuurlijk is hij de eerste verdachte voor de nieuwe serie diefstallen, maar John Roby wil ons kijkers en de politie die achter hem aanzit, doen geloven dat hij onschuldig is. Daarvoor moet hij de echte dief betrappen.
Er zijn er meer die die dief willen vangen. De politie en Johns voormalige broeders in het kwaad willen John vangen. John weet een verzekeringsagent van Lloyds van zijn verhaal te overtuigen en krijgt zo de adressen van de best verzekerden en meest gefortuneerden om de dief een val te zetten. De mooie, schatrijke en verveelde Frances Stevens (Grace Kelly) jaagt op een man. Dat de Conrad die ze in het vizier heeft genomen John blijkt te heten en dat hij gezocht wordt wegens spectaculaire diefstallen, vindt ze wel spannend. De ontknoping van de dievenjacht is toch nog verrassend.
De verhaallijn is niet de indrukwekkendste uit de filmgeschiedenis, maar als kijker ga je er wel zonder voorbehoud in mee. Waarom ook niet? De handeling levert heerlijke beelden op van autoachtervolgingen door het Zuid-Franse landschap. Als een kip ervoor zorgt dat de Traction van de politie totaal verwrongen op het muurtje langs een bergweg belandt, moet de Citroën-liefhebber natuurlijk even slikken. De cameravoering vergoedt dat allemaal. De Oscar voor Beste Film prijkt niet zomaar op de erelijst. Ook het acteerwerk is, hoe kan het anders, indrukwekkend. John en Frances zijn zowel ontzettend cool als bijzonder charmant.
De dialogen zijn van een eenzaam hoog niveau: scherp, humoristisch, origineel. Voor de moraalridders van de jaren 50 moeten ze onverteerbaar vrijgevochten zijn geweest. Bij de picknick vraagt Frances: You want a leg or a breast? en antwoordt John: You make the choice. Wanneer Frances het gesprek tussen John en that little French girl Danielle onderbreekt: Are you sure you were talking about water skis? From where I sat it looked as though you were conjugating some irregular verbs. In haar hotelsuite probeert Frances John te verleiden: Ever had a better offer in your whole life? One with everything?, waarop John zegt: I’ve never had a crazier one en Frances weer: Just as long as you’re satisfied!
Zijn we het erover eens dat To Catch a Thief CitroCinema van het allerhoogste niveau is? Kijken die film! Zullen we nog even op de nostalgische toer doorgaan? Wie kijkt er voor zijn medeforummers eens naar Help, de dokter verzuipt! uit 1974 met vier sterren voor een Citroën 10 HP uit 1926?
Onder de geraadpleegde bronnen zijn de Internet Movie Database IMDb en de Internet Movie Cars Database IMCDb. Je commentaren op dit artikel en je filmtips kun je delen in Het Grote Filmtopic.
tekst: RensKorevaar, fotos: film stills