Weemoed op de Citroën-sloperij


Weemoed op de Citroën-sloperij

Naast het haalverhaal en het restauratieverslag is ook de sloperij een geliefd thema op Citroën-Forum.nl, vooral als deze groot en Frans is, zodat je er veel Citroëns kunt ontdekken. Bert "camemBert" neemt ons mee naar Villeneuve-sur-Lot, waar hij het verval bijzonder fraai in beeld gebracht heeft.

Op onze vakantie met de DS in Frankrijk eind mei dit jaar hadden we weer het geluk dat van de twee te verhuren vakantiehuizen alleen de onze bezet was. Zo hadden wij het rijk alleen in de tuin en het zwembad. Dat het weer niet meewerkte, waardoor we hiervan maar een dag gebruik konden maken, namen we voor lief. We konden zo die week de omgeving wat meer ontdekken. Meer dan het vorig jaar toen we hier ook een week vertoefden. Toen was het namelijk beter weer voor het zwembad.

Een vakantiehuis, letterlijk aan de Lot en iets meer dan een kilometer van het centrum van Albas. Het staat nu te koop, want het vergt een hoop onderhoud ‘op afstand’ voor de eigenaren in Amsterdam. Aan het huis natuurlijk, maar vooral ook aan het zwembad dat twee keer per week gecontroleerd moet worden op de zout- en Ph-waarden. Dat laatste maakte dat ik de informatie kreeg over een nabijgelegen sloperij.

Toen een zekere Henk K. het zwembad kwam controleren, waren wij toevallig thuis, dus ging ik meekijken wat er zoal aan zo’n zwembad gecontroleerd moest worden. Kon ik meteen vragen of het goed was dat ik het zwembad met de slang had bijgevuld toen de pomp begon te gorgelen. Begon hij meteen naar mijn DS te informeren, waardoor ik in de gaten kreeg dat-ie er wel verstand van had. Blijkt hij daar al jaren locale DS-en te zoeken en door te verkopen aan Garage de l’Est. Keuze genoeg, volgens hem, dus alleen de beste gingen naar Nederland. Hij had zelf ook jaren DS gereden tot zijn scheiding, maar nu kon hij de DS van zijn ex terugkopen die hij ooit zelf gerestaureerd had.

Zo kwam het gesprek op verkrijgbare onderdelen en of er nog sloperijen in de buurt waren waar nog iets voor mijn DS of Traction te vinden was. Hij kende alleen een grote sloperij waar helaas geen DS-en waren, maar wel CX-en en latere Citroën-modellen. De eigenaar was een oude zonderling en zijn terrein werd bewaakt door een wild zwijn, maar dat zou onlangs afgemaakt zijn, omdat het steeds gevaarlijker werd. Ik zou met enig zoeken en vragen naar ‘Casse-Auto La Saigne’ deze sloperij wel kunnen vinden.

Zo gezegd, zo gedaan. Als ik nou WIFI in het vakantiehuis gehad had, zou ik het alvast op Google Maps hebben kunnen opzoeken, maar nu moest ik het inderdaad her en der vragen. Toen ik er vlakbij was, reed ik langs het hek en de bosschages met daartussen een willekeur aan autowrakken. Eenmaal op het terrein, bleek de beheerder een jongeman te zijn van rond de dertig, die met een monteur in een garage aan het werk was. Op mijn vraag of ik alleen foto’s mocht maken, gaf hij toestemming onder voorwaarde dat ik er absoluut geen kentekens bij mocht fotograferen.

Het terrein is zo’n twee voetbalvelden groot en de ruim duizend auto’s waren tegen de Franse gebruiken in netjes op merk en model gesorteerd en in het gelid opgesteld! Er bleek nog best veel oud spul te staan. Naast de bekende Franse merken vielen vooral een Honda S800 coupé uit 1965, een Rover P6 en een originele Londense taxi mij op.

Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst en foto’s: camemBert

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook