Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Weemoed op de Citroën-sloperij

Naast het haalverhaal en het restauratieverslag is ook de sloperij een geliefd thema op Citroën-Forum.nl, vooral als deze groot en Frans is, zodat je er veel Citroëns kunt ontdekken. Bert "camemBert" neemt ons mee naar Villeneuve-sur-Lot, waar hij het verval bijzonder fraai in beeld gebracht heeft.
Op onze vakantie met de DS in Frankrijk eind mei dit jaar hadden we weer het geluk dat van de twee te verhuren vakantiehuizen alleen de onze bezet was. Zo hadden wij het rijk alleen in de tuin en het zwembad. Dat het weer niet meewerkte, waardoor we hiervan maar een dag gebruik konden maken, namen we voor lief. We konden zo die week de omgeving wat meer ontdekken. Meer dan het vorig jaar toen we hier ook een week vertoefden. Toen was het namelijk beter weer voor het zwembad.
Een vakantiehuis, letterlijk aan de Lot en iets meer dan een kilometer van het centrum van Albas. Het staat nu te koop, want het vergt een hoop onderhoud op afstand voor de eigenaren in Amsterdam. Aan het huis natuurlijk, maar vooral ook aan het zwembad dat twee keer per week gecontroleerd moet worden op de zout- en Ph-waarden. Dat laatste maakte dat ik de informatie kreeg over een nabijgelegen sloperij.
Toen een zekere Henk K. het zwembad kwam controleren, waren wij toevallig thuis, dus ging ik meekijken wat er zoal aan zon zwembad gecontroleerd moest worden. Kon ik meteen vragen of het goed was dat ik het zwembad met de slang had bijgevuld toen de pomp begon te gorgelen. Begon hij meteen naar mijn DS te informeren, waardoor ik in de gaten kreeg dat-ie er wel verstand van had. Blijkt hij daar al jaren locale DS-en te zoeken en door te verkopen aan Garage de lEst. Keuze genoeg, volgens hem, dus alleen de beste gingen naar Nederland. Hij had zelf ook jaren DS gereden tot zijn scheiding, maar nu kon hij de DS van zijn ex terugkopen die hij ooit zelf gerestaureerd had.
Zo kwam het gesprek op verkrijgbare onderdelen en of er nog sloperijen in de buurt waren waar nog iets voor mijn DS of Traction te vinden was. Hij kende alleen een grote sloperij waar helaas geen DS-en waren, maar wel CX-en en latere Citroën-modellen. De eigenaar was een oude zonderling en zijn terrein werd bewaakt door een wild zwijn, maar dat zou onlangs afgemaakt zijn, omdat het steeds gevaarlijker werd. Ik zou met enig zoeken en vragen naar Casse-Auto La Saigne deze sloperij wel kunnen vinden.
Zo gezegd, zo gedaan. Als ik nou WIFI in het vakantiehuis gehad had, zou ik het alvast op Google Maps hebben kunnen opzoeken, maar nu moest ik het inderdaad her en der vragen. Toen ik er vlakbij was, reed ik langs het hek en de bosschages met daartussen een willekeur aan autowrakken. Eenmaal op het terrein, bleek de beheerder een jongeman te zijn van rond de dertig, die met een monteur in een garage aan het werk was. Op mijn vraag of ik alleen fotos mocht maken, gaf hij toestemming onder voorwaarde dat ik er absoluut geen kentekens bij mocht fotograferen.
Het terrein is zon twee voetbalvelden groot en de ruim duizend autos waren tegen de Franse gebruiken in netjes op merk en model gesorteerd en in het gelid opgesteld! Er bleek nog best veel oud spul te staan. Naast de bekende Franse merken vielen vooral een Honda S800 coupé uit 1965, een Rover P6 en een originele Londense taxi mij op.
Je kunt hier reageren op dit artikel.
tekst en foto’s: camemBert