Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
125 jaar Panhard
In 1891 lanceert Panhard de eerste auto met benzinemotor. Dit jubileum wordt gevierd in en om Compiègne. Ook Nederlandse liefhebbers zijn erbij, sommigen met bijzondere Panhards, anderen met notitieblok en camera. Kees “Visa GTI 115” doet verslag.
Panhard, de oudste autoproducent ter wereld, is 125 jaar oud. 1891-2016 is een jubileum dat het verdient gevierd te worden en dat doen wij door als Panhard-liefhebbers bij elkaar te komen. We verlaten de Lavandou in het zuiden van Frankrijk en gaan via Dôle naar een camping in de buurt van Pierrefonds, want daaromheen gebeurt het allemaal. Voor dit evenement zijn 122 inschrijvingen binnengekomen en wel uit alle streken van Frankrijk en uit diverse landen in Europa.
Het is zaterdag 1 oktober tegen halfelf als we in Pierrefonds aankomen. Even daar voorbij in de bossen is er een picknick georganiseerd als eerste bijeenkomst en dus komen alle Panhards daar stuk voor stuk aanrijden. Alle modellen van na 1945 zijn er, maar ook veel vooroorlogse en zelfs veel bijzondere afgeleiden. De vele Panhards vinden met moeite een plaats en staan tot ver in het bos, maar dat is geen enkel probleem. Leuk: om 12 uur komen alle tafels, stoeltjes en mandjes tevoorschijn om het meegebrachte eten met elkaar te kunnen nuttigen. Al snel weten alle Nederlandse aanwezigen elkaar hier aan de tafels te vinden: gezellig natuurlijk.
Na een tijdje rondlopen in deze bijzondere wereld van Panhard-liefhebbers kom je er natuurlijk allerlei figuren uit het verleden tegen. Alleen dat is al een hoogtepunt van het weekend. Er zijn ook Italianen, Zwitsers, Finnen en een Amerikaan, die net als ik zonder Panhard gekomen zijn en die er toch echt bij horen. Tenslotte is Panhard echt altijd mijn grootste hobby geweest. Ik was niet alleen Panhard-monteur in Amsterdam, ik was in 1969 ook betrokken bij het oprichten van de Panhard-club in ons land.
Om ongeveer halftwee staat er een rondrit van 52 km gepland door deze prachtige omgeving. Die voert ons naar het monument La Clairière de l’Armistice. Hier worden alle Panhards aan weerszijden van de entree geparkeerd. In de voorste linie komen de prachtige, statige auto’s van voor 1940 met de schuivenmotor: de Sans-Soupapes. Die kan je herkennen aan het roken en olie verbruiken van deze motoren. Als alles eenmaal op zijn plaats staat, krijgen we visite van de Rallye des Teuf-Teuf met in deze gelederen de oudste Panhard & Levassor in Nederlands bezit. Het is ook bijzonder dat er diverse nazaten van Robert Panhard aanwezig zijn. Het hoogtepunt: ik sta precies op het juiste moment op de juiste plaats wanneer Robert Panhard met familie plaatsneemt op de Panhard & Levassor Wagonnette uit 1898 van de Nederlandse familie Biekens: een uniek fotomoment!
Na een tijdje gaan de eerste deelnemers weer richting Pierrefonds om de hotelkamer of de camping op te zoeken en zich gereed te maken voor het galadiner in het Domaine des Thermes. Ook dat is op een gegeven moment afgelopen, want velen verlangen na zo’n lange dag naar de welverdiende nachtrust.
Op zondag 2 oktober volgt nog een bezoek aan het automuseum van Compiègne en om kwart over twaalf is er een gezamenlijke rit van 38 km naar de Abbaye Royale du Moncel. Hier genieten alle deelnemers nog van een prima déjeuner. Dit is helaas ook de plaats waar het evenement om vier uur wordt afgesloten. Zo’n bijzonder evenement met best veel deelnemers is iets waar je lange tijd naar uitgekeken hebt en dat dan veel te snel weer afgelopen is. Deze groep mensen is natuurlijk één grote familie, maar iedereen moet zich toch weer opmaken voor de reis naar huis. Daarom mag de napret in dit topic van mij nog lang duren!
tekst en foto’s: Visa GTI 115