Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (36)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Het beste van 1996
Het is 1996, de Citroën AX heeft uitgediend en de Citroën Saxo maakt zijn opwachting. Een gebrek aan karakter wordt de nieuweling direct verweten; hij zou een al te gemakzuchtige Abklatsch van de Peugeot 106 zijn. Maar wacht eens even: die Peugeot 106 was wel op de Citroën AX gebaseerd! Zo snel schrijven wij de Saxo dus niet af. Hij hoort bij het beste van 1996!
Om maar bij Peugeot te beginnen: de 106 kwam in 1991 op de markt en vond zijn plaats onder de nog altijd populaire 205, waar hij de strijd met de Renault Clio moest aanbinden. De 106 leende veel techniek van de Citroën AX, met een gemoderniseerd interieur en met een eigentijds koetswerk van een zwaardere, degelijkere kwaliteit. Toen de AX zich in 1996 echt niet meer kon handhaven, verscheen de Saxo als een Peugeot 106 met Citroën-logo, of via een omweg als AX II.
Onder het sympathieke, gladde koetsje gingen oude motoren schuil. Hoewel de Saxo in zijn basisuitvoeringen maar iets meer dan 800 kg woog, had de 1.0-liter het er moeilijk mee; 50 PK en 73 Nm waren simpelweg te weinig. Met een 1,1-liter wilde de Saxo wat beter vooruit, met een 1,4-liter nog wat beter en met de 1,6-liter begon het leuk te worden. Echt leuk werd de Saxo in 16-kleps VTS-uitvoering. De body kit en de lichtmetalen velgen duidden al op de wil om van de plaats te komen en dat was niet alleen maar uiterlijk. Zijn 120 PK en 145 Nm zorgden voor een topsnelheid van 205 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in 7,8 seconden. Om die kracht op het wegdek over te brengen, kreeg de VTS verzwaarde draagarmen mee, die toch nog al eens kapot wilden gaan. De chauffeurs konden simpelweg niet aan de lokroep van het gaspedaal weerstaan!
Hoewel de sportieve VTR en VTS tot het einde toe geliefd bleven, had het grote publiek zich in het nieuwe millennium van de Citroën Saxo afgekeerd. Het interieur was te spartaans, de motoren te dorstig. Een doorontwikkeling was voor de fabrikant geen optie, daarvoor waren de scores in de NCAP-crashtests veel te laag. Eind 2003 ging het licht uit voor de Saxo en verscheen de compleet nieuwe C2 ten tonele.
Als we het nieuws van 1996 bekijken, wordt duidelijk hoe lang het jaar van de Saxo al geleden is. Herinner je je nog aan het einde van de dienstplicht in Nederland in januari? Aan de start van de Nederlandse internetzoekmachine Ilse? Aan het faillissement van vliegtuigbouwer Fokker in maart? In juli wordt Richard Krajicek de eerste Nederlander die een Grand Slam wint en dat nog wel op Wimbledon. In diezelfde maand behaalt de Belgische zwemmer Frederik Deburghgraeve op de Olympische Spelen van Atlanta goud op de 100 meter schoolslag. Nederland wint er goud met hockey en met volleybal. Terug naar België, naar een dieptepunt uit het nieuws van 1996: op 13 augustus wordt Marc Dutroux gearresteerd.
De Saxo werd standaard niet met hifi-audioapparatuur uitgerust, zodat veel eigenaren er zelf zware luidsprekers in schroefden. Misschien luisterden zij naar Wannabe, de eerste hit van de Spice Girls? Killing Me Softly van de Fugees en Macarena van Los del Rio zullen zeker in alle nieuwe Saxos geklonken hebben, want daar was in 1996 geen ontkomen aan. Dit was ook het jaar van de cross-over met Andrea Bocelli en Helmut Lotti. In-car-entertainment stond in 1996 nog in zijn kinderschoenen, dus films zullen in de Saxo nog niet gekeken zijn, maar je kon je Saxo wel naar de bioscoop sturen voor kassakrakers als Evita, The English Patient en Trainspotting. Al met al was 1996 een heel goed jaar. Het wordt tijd dat we de Saxo gaan herwaarderen! Deel hier je mening.
tekst: RensKorevaar, fotos: Citroën Communication