Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Project S Goes West
In juni vertrekt de crew van Project S (je weet nog wel: van de film over de Citroën SM) naar Los Angeles voor interviews met Jay Leno en Jerry Hathaway van de beroemde garage SM World. Jerry bouwde de SM waarin zijn vrouw Sylvia met ruim 300 km/u de snelste vrouw ter wereld werd. De nu al beroemde film nadert zijn voltooiing.
In mei zijn we in Vichy, op het internationale evenement van de SM-club. Daar interviewen we een aantal van de eigenaren van de bijna 100 SMs die er worden verwacht.
In de afgelopen maanden draaiden we al een substantieel deel van de film in de vorm van interviews met de messieurs Opron (de SM-ontwerper), Nicolas (de technische papa van de SM) en Marc-André Biehler (de collectiebeheerder van het Conservatoire Citroën) en met madame Wolgensinger (hoofd van het Citroën-raceteam in de jaren 70) op het circuit van Bourbonnais.
Na Amerika gaan we in Nederland nog op bezoek bij architect en SM-rijder Dolf Dobbelaar, ontwerper Wim Crouwel (die de laatste hand legt aan de poster/flyer van Project S) en uiteraard bij de beroemdste Nederlandse SM-rijder, Johan Cruijff. Daarna kunnen we aan de afwerking (montage, geluid enz.) beginnen.
Het maken van Project S, de auto, kostte veel tijd, omdat het een briljante auto moest worden. Het maken van Project S, de film, kost veel tijd, omdat het een briljante film moet worden. Filmen zit niet altijd mee. Filmen is vaak wachten. De ene keer zijn de mensen die je wilt interviewen niet direct beschikbaar. De andere keer zijn leden van de filmcrew met andere, betaalde opdrachten bezig. Luxe interesseert ons niet. We leven spartaans. Alles in dienst van de film. Passie en liefde zijn de belangrijkste ingrediënten om tot het gewenste niveau te komen.
Zoals het er nu naar uitziet hebben we in september 2015 (jazeker!) de eerste ruwe versie klaar. Je hoort snel weer van ons. Als je nu al wilt reageren, dan kan dat hier.
tekst: Davied Eliasar en Dirk Besteman, fotos: NN