Sporen naar WO II: De Noordkaap


Sporen naar WO II: De Noordkaap

Oud Marineman Ronald Knoth en zijn vrouw Hélène wonen al een kleine 20 jaar in de Dordogne. Van daar uit combineren ze hun twee grote passies: Op zoek naar sporen van de tweede wereldoorlog, en lange reizen maken met de Traction Avant uit 1953. Soms samen, soms in een groter gezelschap. Ze hebben heel Europa bereisd, steeds in hun geliefde Blossom Noir.

Sinds 2002 zijn wij in onze Traction regelmatig op reis, sporen naar sporen de tweede wereldoorlog. We zijn naar Londen, Parijs, Sint Petersburg, Moskou, Kiev en Budapest gereden, maar hebben ook New York (Route 66) en de kusten van Normandië en Marokko bezocht. De “missing link” was de Noordkaap, waar de konvooien uit Moermansk tussen 1941 en 1945 slag hebben geleverd om oorlogsmaterieel voor de Sovjet Unie veilig te stellen.
Noordelijk Noorwegen was het decor van de slag om Narvik in 1940, waar Engelse, Noorse, Poolse en Franse troepen in gevecht waren met de Duitse. De weg naar de Noordkaap was dus met recht een nieuw spoor om te volgen in onze Traction.

Onze pelgrimage

Zo’n twee jaar geleden begonnen we met plannen: boeken lezen, wegenkaarten bestuderen en natuurlijk het internet veelvuldig raadplegen. Ook moesten we ons geestelijk en mentaal voorbereiden. We besloten ditmaal slechts met ons tweeën te gaan; dat maakte de planning een stuk eenvoudiger en gaf ons meer armslag. In maart 2013 was ons routeboek compleet en de ferry van Hirthals (DK) naar Bergen (N) geboekt. De reis zou 10.000 km zijn en zes weken in beslag nemen, gedurende welke we zouden kamperen. Daarnaast wilden we met de reis de strijd tegen kanker sponsoren.
De Blossom Noir kreeg nieuwe banden en de gebruikelijke grote beurt. Natuurlijk wat reserve-onderdelen – maar ongetwijfeld de verkeerde… Voor ons een laptop voor het dagelijkse contact met de familie en een mobiele telefoon voor noodgevallen. Natuurlijk ontbrak het kampeergerei niet. Om te slapen werd de achterbank verwijderd en verhuisde het reservewiel naar een bagagerek op de achterkant.

Noordkaap 71° 10’ 21”

Op een stormachtige dag in 1553 doopte Sir Richard Chancellor de bergformatie op het noordelijkste puntje van Europa “Noordkaap.” Sindsdien is het een pelgrimsoord voor mensen met uiteenlopende voer- en vaartuigen. Beroemdheden onder hen zijn koning Olaf van Noorwegen, De koning van Thailand en Louis Philippe, de later koning van Frankrijk, (incognito) in 1795. In de koude oorlog werden de Sovjet-onderzeeërs er nauwlettend in de gaten gehouden door de NAVO.

Op weg

We vertrokken uit de Dordogne op 15 mei en vervolgden via Parijs, België en Nederland, waar we ons hele project mochten presenteren op de basisschool van onze kleinzoon (Erg leuk!). Na beroerd weer in Duitsland en Denemarken de boot naar Noorwegen, waar het gelukkig opklaarde. Op 23 mei kwamen we aan in Bergen waar geen formaliteiten nodig bleken. Op naar de eindbestemming: Noordkaap. We zouden zon en warmte tegemoet rijden de komende drie weken.
De eerste dag bleek het lastigst, met twee bergketens die maar net vrij waren van sneeuw. We reden langs muren van sneeuw aan de ene kant en bevroren meren aan de andere. Blossom Noir moest hard werken, soms zelfs terug in de eerste versnelling, maar geholpen door een 12 volt ventilator. De camping waar we laat arriveerden bleek de vorige dag ondergelopen te zijn, maar de eigenaar bood ons de enige overgebleven hut aan: “voor elk probleem is een oplossing.”
De volgende week reden we gemiddeld 325 kilometer per dag, vaak met open dak en in ons T-shirt waren we getuige van adembenemende landschappen. Het leven is mooi in een Traction! Eerder dan gepand kwamen we aan op de Noordkaap. Gelukt!
Normaal gesproken mogen bezoekers niet het ultieme symbool, The Globe bezoeken, maar dank zij onze vasthoudendheid, onze Nederlandse charmes en een cadeautje mochten we die laatste 800 meter toch afleggen, gadegeslagen door een Noorse kustwachthelikopter. Helemaal speciaal voor ons? Terug op de camping een fantastisch Frans diner en een flesje Perigord. Hmmm!

De terugweg ging via Narvik en de Zweedse staalstad Kiruna verder zuid door bos, bos en nog eens bos. In Jokkmokk op de poolcirkel ontmoetten we een Nederlandse boer die kaas maakt voor toprestaurants in Stockholm. De koeien verdragen temperaturen van -30 graden. In Hoting in centraal Zweden Ivars Bil Museum met talloze foto’s van klassieke Citroëns, zoals een met Charles de Gaulle in een ID. We kregen een gratis doorsmeerbeurt – er stond al 6.500 km op de klok - en een rondleiding bovendien!

De dagen erop werd het Zweedse landschap groener en gevarieerder. En opnieuw een verassende ontmoeting, met een verzamelaar en zijn collectie oude BX’en, traxen en DS’sen. We mochten blijven logeren en ons tegelijk afvragen wanneer hij die allemaal ging restaureren. Een volgend leven? Tijdens onze eerste echte vakantie-in-een-vakantie, in Koge, Denemarken, ontmoetten we Traction specialist Jens Moller Nicolaisen in zijn roadster Traction 11AL, gerestaureerd naar nieuwstaat.

Op 20 juni waren we terug in de Dordogne, met 9629 kilometer op de teller. Probleemloos. Dankzij André Citroën, en misschien omdat de “Blossom Noir” vorig jaar in Santiago de Compostella gezegend was met Heilig Water…?

Technische gegevens (onvertaald)

- 11 D engine with a 4-speed ID gearbox (first time we really benefited from this gearbox: speed of around 95 km/hour on flat roads, less noise and less fuel consumption)
- Installation of an original, reconditioned (by Jack Pauly) Solex 34 carburettor replacing a so-called new one, saving between 15 and 20% fuel and starting the engine with just a touch on the electric starter)
- Reinforced front train (triangle) to cope with difficult road conditions
- Modern drive shafts
- Electronic ignition system (type 123)
- Extra 12 V ventilator for cooling in the event of…
- Chauvet oil filter system

Fluids used:
- 5 litres of lube, standard (the cheapest)
- 0,25 litres of gearbox oil
- 0,1 litres of coolant
- fuel consumption around 9,5 litres to the km.
- between 1000 and 1100 litres of fuel, I guess (expensive in Holland and Scandinavia)

Tekst en foto: Hélène en Ronald Knoth. Vertaling en redactie: Kunstenvliegwerk

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook