Tractions in de stamppot


Tractions in de stamppot

Forummer GWHENDRIKS2 (simpelweg Gert) tipte de redactie met een verslag van de stamppotrit van de Traction Avant Club. Via een vriend kreeg hij te horen dat ze verzamelden op het terrein van die vriend zijn pa. Gert moest er niet lang over nadenken of hij überhaupt zou gaan kijken, de keuze van zijn vervoermiddel daarentegen was iets lastiger

In het eerste weekend van november krijg ik een telefoontje van een kennis: “Gert, op mijn pa z’n terrein komen zondag 15 Tractions verzamelen. Ik denk dat jij dat leuk vindt om te zien?” Nou dat dacht hij goed! Natuurlijk is het leuk om deze auto’s te bekijken. Dit was immers hét model dat ik na de DS echt goed kende als beginnende Citrogek. Nu is dat wat minder, maar ach je kunt niet alles bijhouden!

Dus die bewuste zondag vroeg uit de veren, wat voor mezelf zeer ongewoon is op een zondag. Aandachtig bekijk ik mijn sleutelbos, welke neem ik nou mee? De V6 wellicht, o nee dat gaat niet, die staat in de stalling, wachtend op betere tijden tot mijn spijt! De Digit gaat ook al niet, want daar ben ik bezig met roestuitdrijving! Een soort exorcisme zeg maar… Tja met lood in mijn schoenen pak ik maar de Xsaar. Saai, maar een betrouwbare Citroën die makkelijker door de apk komt dan haar oudere zusters.

Maar goed, waar was ik? Oja de Traction meeting! Goed, ik was zoals gewoonlijk weer ruim op tijd, maar er was nog niet n Traction te zien. Aangezien de eigenaar van het terrein een grote schuur heeft met oude tractoren ben ik daar maar wat gaan kijken. Totdat de eerste Traction kwam, een mooie zwarte 11CV Familiale. De eigenaar was tevens ook de organisator van deze stamppot rit zoals men deze najaarsrit noemde.

Al snel kwam de ene na de andere Traction Avant aangereden. ?Wel veel zwarten, Gert”, zei de kennis tegen me. Nouja, André Citroën was erg onder de indruk van Henry Ford en een bekende uitspraak van Ford was immers: “De T-Ford is in alle kleuren leverbaar, als het maar zwart is!” Gelukkig kwamen er gauw ook andere kleuren, waaronder een donker blauwe 15CV met een 6- cilinder onder de kap. Kon je gelijk zien dat de motorkap breder is dan de 7CV… Nu we het toch over verschillen hebben, niet n Traction was het zelfde, behalve de ruim aanwezige kleur zwart.  Er was een veelvoud aan verschillen tussen de modellen . De ene had weer een chromen accent aan de spatborden, de ander weer een andere bumper op de zijne. Dan weer enkele zeldzame accessoires op zijn Traction en eentje kon zo uit een schuur komen! Nee hoor, het was niet onze forummer Graddus. Deze rijdt namelijk w?l…

Ondertussen was de hele buurt komen aanlopen naar deze bijzondere verzamelplaats van de Tractions,. Al snel wordt er gepraat over vroeger toen deze auto nog dagelijks op de wegen reed. Wel leuk dat men er al snel achter kwam dat ik ook aardig mee kan praten over Citroëns. “Ik ben namelijk ook Citroënliefhebber”, zei ik. “Goh, dat vermoedde ik al” aldus een Traction-liefhebber.

Dan komen er nog drie mooie exemplaren het weiland opgereden; de roodkoperen 11 CV Familiale die nog in de 87ste CitroExpert verscheen en twee 7CV cabrio’s. “Goh, eentje komt uit Engeland”, riep ik bij het bekijken van de twee cabrio’s. “Hoe zie je dat?” zegt de kennis van me. “Aan het stuur, dat zit namelijk rechts”, antwoord ik met een brede glimlach!” Lachend neem ik afscheid van deze bijzondere leuke bijeenkomst. Zo meteen gaan ze allen op pad door het Rijk van Nijmegen richting Duitsland. Ik had nog een andere bijeenkomst waar ik graag bij wou zijn…

Reageren kan hier

Tekst en foto: GWHENDRIKS2
Redactie: demuywo

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook