Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Überraschung!
Potsdam is niet de eerste stad waar je op zoek gaat naar Citroën-gerelateerde rariteiten. Je zou eigenlijk niet eens op het idee komen. Volkswagen, Audi, Porsche, soit! Mercedes, BMW, waarom niet! Maar Citroën? Daarom was Garage du Pont in deze Berlijnse voorstad een aangename verrassing. Nieuwsgierig geworden door de Traction Avant in het logo, ben ik een kijkje gaan nemen.
Wie een Traction Avant als logo hanteert voor zijn restaurant in het land van de baksteengeveerde automobielen doet iets goed. Of in ieder geval iets bijzonders. Zeker als de zaak ook nog Garage du Pont heet en niet An der Glienicker Brücke waar het etablissement zich bevindt. Reden dus om kennis te maken met dit naar bleek recente fenomeen. Als je in de buurt bent. Dit is immers geen gesponsord verhaal.
Café-restaurant Garage du Pont is gevestigd in een voormalig tankstation uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Ondanks de turbulente geschiedenis van Berlijn is het bedrijf nu eens gecollectiviseerd, dan weer geprivatiseerd, voor elk wat wils tot onlangs in functie gebleven. De laatste jaren van zijn bestaan tevens als klassiekergarage en nu dus een horecagelegenheid die vooral met Citroën en andere Franse parafernalia is verfraaid. Nergens opzichtig, je zit niet in een uitdragerij. Voor de geoefende blik staan en hangen er toch hier en daar enkele modellen en onderdelen van DS en Traction. Ook de onvermijdelijke Franse muurbordjes ontbreken natuurlijk niet. Achterom staat nog achteloos een Panhard onder een afdak: Barnfind, zu verkaufen. Ook de keuken is Babylonisch: Frans, maar dan op zn Duits. Europese eenwording op je bord dus.
Op de vraag waarom zowat de hele gelegenheid gewijd is aan Citroën, antwoordde de barman besmuikt dat het om klassiekers ging en niet alleen Citroën. Dat kan wel zo zijn, maar voor de deur staat toch echt een Traction, achter de deur een zeven meter lang klassiek Citroën-logo en de lange bank langs de wand is toch wel degelijk samengesteld uit achterbanken van DSsen. Ze moeten toch íets met dat merk hebben en dat is ook zo.
Garage du Pont is een uitvloeisel van de Berlijnse klassiekerdealer in het topsegment Yesterdays autos. Deze heeft zich gespecialiseerd in Chapron-uitvoeringen van Citroën. Ik was natuurlijk benieuwd naar de prijzen, maarja, die zijn op aanvraag. Voor dat soort Citroëns geldt hetzelfde als voor Rolls Royce. Als je naar de prijs vraagt, kan je m toch niet betalen. De eigenaar van de bewuste tweede-hands autowinkel is zelf verzamelaar in dat segment en de grote attractie van Garage du Pont is het Museum. Of wat ervoor doorgaat. Weliswaar passen er maar drie autos in, maar dat zijn dan wel heel bijzondere. Op de Jaguar E-type en de Simca Le Mans heb ik nauwelijks acht geslagen, sorry, want uniek was vooral de Traction 11B cabriolet uit 1938. Ha, en dan niet zomaar een, maar eentje met een carrosserie van Willy Bernath. Deze Zwitserse carrosseriebouwer heeft in de zeven jaar dat zijn bedrijf bestond (1938-1945) slechts 25 autos gebouwd, geïnspireerd op de Amerikaanse voorbeelden van die tijd. Van de 25 bestaan er nog drie, waaronder deze enige op basis van een Franse auto.
Dit exemplaar was op bestelling voor een Chileense diplomaat dan wel een Arabische prins gemaakt. Hier bestaat wat onduidelijkheid over, wat wel bijdraagt aan het James-Bond-gehalte van de hele geschiedenis. Hoe dan ook heeft noch de diplomaat, noch de prins de auto ooit afgehaald, waarna hij bij de Gravin de Castillon belandde. Naar verluidt schaamde h zoon schaamde zich zo dat de auto zelden werd gebruikt. In de jaren 60 belandde het voertuig in de collectie van de grote verzamelaar Jean Tua in Neuchatel en na een veiling in 2005 dus in een Potsdamse kroeg, waar hij dagelijks te bewonderen is. Onder het genot van een glas Duits bier. Of Franse wijn. Zum Wohl!
Link: http://garagedupont.jimdo.com/
Tekst en foto: Kunstenvliegwerk