Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Très Bloc: De XM uit Oost-Duitsland
In 1989 verschijnt de opvolger van de CX, de Citroën XM. Van dat model grote Citroën hebben we inmiddels al diverse varianten gezien: cabriolet, limousine, drie-assige snelvrachter, ambulance, multimedia, verzin het of het is met de XM al eens gedaan. Maar het Citroën-Forum heeft nóg een speciale versie weten te vinden…
1989 is ook het jaar waarin een belangrijke gebeurtenis in de Europese geschiedenis plaatsvindt: De Muur valt. De grens tussen Oost- en West-Duitsland, de Innendeutsche Grenze, die bestond sinds 1949 gaat open en zal in de loop van de tijd worden opgedoekt. Dat betekent dat er grote veranderingen moeten worden doorgevoerd in een land dat feitelijk failliet is. Bedrijven die in collectief eigendom waren moesten worden voorbereid op privatisering en op de werking van het kapitalistische, commerciële systeem.
foto: © Picture-Alliance/AKG
Dat gebeurt ook met het Volks-Eigene Betrieb (VEB) Karosseriewerk Wernigerode. De Treuhandanstalt, het overheidsorgaan dat de overgang van planeconomie naar een commerciële economie voor de bedrijven moet stroomlijnen, krijgt ook hier de touwtjes in handen. Het bedrijf, dat vermaard was om de speciale opbouwen die het leverde voor de IFA ‘Werdau’ 50 en de Multicar M24 en M25 vrachtwagens, moet op zoek naar andere afzetmogelijkheden. In 1990 wordt het bedrijf hernoemd als Karosserie Honecker, Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH). Het bedrijf wil een nieuwe toekomst tegemoet gaan in de bouw van speciale carrosseriën op basis van luxe limousines en ziet daarbij een partner in Citroën. In het bijzonder het veercomfort dat het hydropneumatische veersysteem van Citroën biedt, geeft de mogelijkheid om op de slechte wegen van de DDR snel van A naar B te komen. Voortvarend wordt een ontwerp gereed gemaakt voor productie, maar het vergaat Karosserie Honecker zoals veel bedrijven in de voormalige DDR: na terugtreding van de Treuhand is het bedrijf al snel failliet. Het nooit afgebouwde prototype blijft in de werkplaats achter.
Multicar M25 uit 1984 van de Zwischengenossenschaftliche Einrichtung (ZGE) Futtermittelbetrieb Lobenstein te Lothra (TH.)
Hier zou het verhaal van de speciale XM kunnen stoppen, maar bij het Citroën Forum lopen mensen rond die een neus voor het vinden van prototypes hebben. Forum-voorman Lucas had eerder zelfs het plastic General Electric Vector II prototype in z’n garage staan. Dat de XM van Honecker dus in handen van het forum kwam, is eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Nadat de Landrat van het Landkreis Harz aankondigde dat de gebouwen van Karosserie Honecker, sinds de val van De Muur zelf ook al bijna gevallen, geruimd moeten worden gaan er balletjes rollen. Op de ouderwetse manier van ‘van-praat-komt-praat’ gaat het XM-prototype van Honecker van stamtafel tot stamtafel om te eindigen in handen van het forum. Een speciaal samengesteld team heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om het prototype op basis van originele tekeningen alsnog af te bouwen.
De Citroën CX als DDR-staatslimousine
foto: AutoBild.de
Dat deze unieke XM komend weekend alsnog wordt getoond is een zeer bijzondere gelegenheid. De mate van geheimhouding rond het voertuig is enorm, alsof het om de definitieve opvolger van La Déesse gaat. De panische stemming die in 1955 rond La Ferté-Vidame hing, heerste ook rond de XM die het Citroën-Forum gaat presenteren. Zelfs de redactie heeft moeten inbreken op de beveiligingscamera’s van de bouwlocatie om alvast iets te kunnen laten zien van de speciale XM. En dan nóg kunnen we niet meer laten zien dan onderstaande foto, waarop we nog net de aangepaste grill kunnen herkennen.
Hoe dan ook, we zijn op de redactie vol ongeduldige afwachting. Morgen en overmorgen beleeft het voertuig z’n première op de Citroën Forum-stand op CitroMobile! Kom vooral morgen kijken op de stand van het Citroën-Forum, want wie weet is dit de laatste keer dat er een nieuwe koetswerkvariant van de XM opduikt…
Reageren? Dat mag in het voorpret-draadje voor CitroMobile 2017!
Tekst: Penny Lane, foto’s: Penny Lane, internet, gehackte bewakingscamera’s