Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Vitesse: de Amerikaanse XM van CxAuto
De Citroën XM was bedoeld als wereldauto die ook in de VS verkoopbaar moest zijn. Toch was hij dat niet zonder aanpassingen. Net als bij de CX nam CxAuto die taak op zich. Ook dit stukje Amerikaanse Citroën-geschiedenis begint dus in Nederland.
1989-2000 Citroën XM, ontworpen voor Amerika?
In het boek Citroën XM van Alberto Martinez en Maurice Sauzay (E.P.A. Editions, 1989) wordt op bladzijden 88 en 89 het bestek van het XM-ontwikkelingsproject weergegeven. Daarin staat dat de XM ook op de Noord-Amerikaanse markt verkoopbaar moest zijn. Het boek bevat veel foto’s van XM’s in onmiskenbaar Amerikaanse landschappen en steden, die dit onderstrepen. Toch zag Citroën daarvan al voor de marktintroductie af. Zoals de speciale uitgave André in Amerika bij CitroExpert 90 van november/december 2011 vertelt, was Citroëns presentatie van de XM op de New York International Auto Show in april 1990 niet overtuigend: op het laatste nippertje werd een plekje in de kelder gehuurd en een stand uit Engeland ingevlogen, compleet met weliswaar Engelstalige documentatie, maar dan van de rechts gestuurde uitvoering. De beursdeelname van Citroën en de persberichten daaromtrent leken meer bedoeld om de grijze import af te remmen dan om zelf de verkoop ter hand te nemen. Kort na de beurs volgde een persbericht met de mededeling dat Citroën de XM toch niet in Amerika zou aanbieden. Er was wel vraag naar: Citroën André verkocht al in 1989, nog voor de XM in Nederland verkrijgbaar was, de eerste van uiteindelijk vijftig Europese XM’s naar de Verenigde Staten.
1992-1997 CxAuto XM 3.0 V6.24 Vitesse
Direct na de presentatie van de XM onderzocht CxAuto hoe de XM op de Amerikaanse markt zijn CXA zou kunnen opvolgen. André Pol bevestigt desgevraagd dat in het basisontwerp van de XM met Amerikaanse eisen rekening gehouden was, zodat het definitieve model slechts enkele aanpassingen behoefde: koplampen, flankverlichting, een derde remlicht, andere gordels, een grotere katalysator en veel papierwerk voor de homologatie. Tussen 1992 en 1997 werden er van CxAuto’s officieel gehomologeerde XM 3.0 V6.24 Vitesse 52 stuks verkocht. Het succes van CxAuto’s XM bleef zo bescheiden, omdat zijn prijs in dollars niet concurrerend was.
1990-1993 CxAuto XM cabriolet XMple
Al in 1985 had CxAuto naar uitbreiding van zijn productaanbod in de vorm van een CX cabriolet gezocht. Chapron had daarvoor een ontwerp gemaakt en een offerte uitgebracht, maar ging kort daarna failliet. In 1990 pakt CxAuto dit idee weer op, ontwerpt een XM cabriolet en bouwt daarvan een eerste prototype. Door een gelukkige samenloop van omstandigheden krijgt CxAuto bij dit project professionele ondersteuning uit onverwachte hoek. Hoe het met project XMple verder gaat, is het onderwerp van een volgend voorpagina-artikel.
Je kunt reageren in het topic CxAuto XM Vitesse en XMple.
tekst: RensKorevaar, foto’s: NN