10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 
   
deur63’s BX Chic (foto’s in OP)—- APK. Zie onderaan P11
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 01 juli 2009 08:52 PM
  [ # 136 ]

Ik heb weer rond de 30km met de BX erop zitten, het acculampje blijft uit, maar het lawaai blijft (uiteraard)...

Ik heb net de kap eens opengetrokken, en vraag me gelijk iets af… hoe schroef ik de dynamo uit de BX? schroefje 13 (aan de kant van de dynamo dichtst bij voorzijde auto) losdraaien, en daarna de grote schroef (21 volgens mij) aan de achterzijde 3cm losdraaien en de dynamo eruit nemen (na het verwijderen van de riem)?

En: op internet zag ik een site waar men een 70A dynamo aanbiedt voor een BX16, de lokale automaterialenzaak schrijft een 50A voor.. Welke van de 2 is het nu?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 01 juli 2009 10:02 PM
  [ # 137 ]

Dynamo verwijderen is inderdaad op die manier, wel de kabels losmaken natuurlijk Smile. Als je die grote bout helemaal uittrekt en de dynamo iets verdraait kan je ‘m er vanaf trekken. De riem kan je daarvoor al van de pully af halen.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 02 juli 2009 12:33 AM
  [ # 138 ]

Als ze beide passen zou ik voor de zwaardere dynamo gaan. Beter wat te veel capaciteit dan te weinig…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 02 juli 2009 11:27 AM
  [ # 139 ]
Vermond schreef:

Dynamo verwijderen is inderdaad op die manier, wel de kabels losmaken natuurlijk Smile. Als je die grote bout helemaal uittrekt en de dynamo iets verdraait kan je ‘m er vanaf trekken. De riem kan je daarvoor al van de pully af halen.

Komt wel goed, ik heb alleen gezien dat bij die grote bout verdomd weinig ruimte is, en dat je daar niet met een dopsleutel kan werken (enkel steeksleutel)...
Ik moet er zsm een andere dynamo inzetten, net viel me op dat als ik onder de 1500rpm kom het accu lampje brandt…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 juli 2009 12:01 PM
  [ # 140 ]

Vier en tachtig euro voor een einddemper?!

Dat is niet weinig!

Of was dat inclusief montage?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 02 juli 2009 01:32 PM
  [ # 141 ]

ex montage.. bij de automaterialenzaak….

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 02 juli 2009 03:23 PM
  [ # 142 ]

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het zeg, maar als ik het me goed herinner, betaalde ik voor de einddemper van m’n turbodiesel minder dan de helft.

Maar goed, je hebt weer een einddemper.

Hoe heet die shop waar je dat ding hebt gehaald?

Trouwens ik heb ook nog wel wat dynamo’s.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 02 juli 2009 11:39 PM
  [ # 143 ]

Heb je al eens een goede meting gedaan? Je wil niet straks een nieuwe dynamo monteren voor een x-bedrag, en er vervolgens achterkomen dat je accu niet meer goed is?
Doormeten met draaiende motor en groot licht, achteruitverwarming en blower vól aan. Belast meten. Laadcircuit moet nu rond de 13,8 V opleveren. Vervolgens accu doormeten met auto uit.

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 07 juli 2009 11:25 AM
  [ # 144 ]

Accu is vorig jaar vervangen, dus ik weet zeker dat die nog goed is…

Maar, updateje:
De dynamo is vervangen met een mooi nieuw exemplaar, en dat werkt weer… Vandaag reed ik naar mijn werk, het eerste dat me opviel is dat de motor anders reageert.. Bij het wegrijden met koude moter schokte het heel erg, na een paar minuten was het schokken minder (niet weg), en ging het motormanagement lampje branden. Na een paar minuten branden ging ie weer uit. Ik zal vanmiddag de ECU uitlezen om na te gaan welke fout hij geeft, ik denk dat de MAPsensor een beetje gek doet…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 juli 2009 10:40 PM
  [ # 145 ]

Update:
Het motormanagementlampje is niet meer gaan branden sinds het vorige bericht (onderhand al een aantal weken), maar wel viel me op dat de BX graag lijkt te drinken. Met trots (ahum) kan ik melden dat de bx een nieuw verbruiksrecord heeft gehaald, 490km op 1 tank (55liter). Ik zal er dus niet onderuit komen om binnenkort de bx eens grondig onder handen te nemen, want *iets* is niet goed. De vraag is wat dat is…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 25 juli 2009 01:30 PM
  [ # 146 ]

Mijn bx 1,6 tzi ging er alleen maar zuiniger van rijden als het motormanagementlampje ging branden.
Maar na het vervangen van de map-sensor was ik wel blij dat het schokken weg was. Very Happy
En vervolgens beter starten, niet meer alslaan enz. enz.

Met een multimeter kun je nagaan of de waarden van de sensor veranderen bij gas geven/ meer toeren en weer terug.

Een andere (tweedehands) sensor is eenvoudig gemonteerd.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 juli 2009 05:56 PM
  [ # 147 ]

Katalysator-problemen wellicht?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 27 juli 2009 01:54 AM
  [ # 148 ]

Ik weet het niet, sowieso vind ik dat de BX erg roet.. De demper zit er nu een maandje op, en het achterste deel van het pijpje (buitenkant) is al helemaal zwart. Als je je hand achter de demper houdt zie je ook dat je hand zwart wordt.

Mapsensor: ik ga binnenkort een slangetje halen (huidige is net een maatje te groot), en ik meet hem na. Ik verwacht dat de sensor goed werkt, als ik hem namelijk loskoppel (slangetje losmaak) loopt de motor zwaar belabberd.

Kat: hoe is dat te testen? APK uitlaatgassen check?

computer lees ik binnenkort ook even uit. Ik heb een vermoeden dat ik dezelfde fout uit zal lezen als eerst, volgens mij was dat foutcode 31: inlaattraject.

Hoe is te verklaren dat de BX nogal wat roet uitstoot? of is dat normaal?

En nog een punt der discussie: de motor loopt in mijn ogen net iets te hoog in de toeren stationair.. Als de motor op temperatuur is loopt ie op 1000 rpm, heel lichtelijk (100rpm) schommelend overigens…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 27 juli 2009 04:29 PM
  [ # 149 ]

Loopt waarschijnlijk veel te rijk -> Gasklep positiesensor, map sensor of lambda. Dat zijn volgens mij alle sensoren die het mengsel bepalen (misschien ook nog de tempsensor maar kan zijn dat die alleen stationair gebruikt wordt)

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 juli 2009 05:18 PM
  [ # 150 ]

Dit soort problematiek had mijn ex-Chic ook, ik heb alle sensoren zowat vervangen, en ook de volgende eigenaar heeft het er niet uit gekregen. Ook de Chic van RikvdS had vergelijkbare problemen. Wel vreemd, alsof het uitgerekend Chics overkomt… Confused

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook