Probleem aan mijn BX is trouwens wel dat door die LPG een hoop bekabeling zo lelijk gelegd is . Het is gewoon een wirwar van draden.
Heb trouwens wel zicht gekregen onder mijn passagierszetel, kussen er even uit gehaald en gezien dat er naast de BX computer ook een Landi Hartog computer zit, voor de LPG dus.
Dan finale vraag, zijn die BDP sensors universeel? Kortom, kan ik gewoon naar mijn onderdelenboer stappen om zo’n sensor of is die echt voor een BX 16 TZi? Want anders probeer ik in elk geval al of ik die kan vervangen…
Pin mij er niet op vast maar volgens mij zijn ze hetzelfde, die in de break (1.9 tzi) van pa lijkt er ook op.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Universeel voor een XU5 motor ja (waarschijnlijk ook wel de 1900)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Kortom, hem er eerst afvijzen en dan pas naar de onderdelenboer gaan.
Desnoods naar de Citroën dealer
Zo, na wat gerommel en gezoek ging hij er vlotjes uit (achteraf gezien).
Dit zou hem moeten zijn:
Is dit hem? Want anders heb ik de verkeerde er uit gevezen veronderstel ik
Kan ik morgen nog eens langs mijn onderdelenboer om te kijken of hij hem kan bestellen of niet
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Absoluut een BDP-sensor idd
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Kun je zo’n ding niet even “lenen” ergens om te proberen?
Blijkbaar heb ik me vergist met het ontstekingssysteem (zie mail op audiofreaks).
Je hebt toch een kennis bij een Citroën-garage? Daar moet je wel e.e.a. kunnen lenen zou ik zeggen.
Als je hier wat dichter bij had gewoond, had mijn ex-Bix allang weer gereden…..
Waren we even hier langs wat sloperijen gereden en hadden we voor een paar tientjes inkopen gedaan.
Frappant dat ik er altijd zonder problemen mee heb rondgereden (OK, 1 winter lang).
Na een wasbeurt in de carwash begon het stotteren en uitvallen.
Dat zou kunnen wijzen op bedrading/stekkers of een relais (water/stoom dat met kracht ergens in of omheen wordt gespoten).
Die ECU zal nog wel heel zijn.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
@KT: die garagist zijn vrouw ligt momenteel in het ziekenhuis/gasthuis dus ik stoor die mens liever niet met mijn probleempjes momenteel.
En die bekabeling, had ik nog niet bij stilgestaan (was dat carwash verhaal al vergeten eigenlijk).
Is er trouwens een manier om die BDP sensor uit te meten of die nog werkt? Want als ik er met een magneetje in de buurt kom dan moet die toch iets van waarde(verandering) geven die te meten is?
Het is een spoeltje, dus je zult een ohmse waarde moeten meten met een multimeter op de ohm stand.
2e methode:
Hang de meter op AC volts aan de klemmen en beweeg de magneet langs de sensor, dan moet de meter uitslaan.
Beter nog is een scoop, dan kun je met de BDP sensor in het blok gemonteerd zien of er een mooi sinusje uitkomt.
Overigens ken ik wel de BDP sensor-problemen van de CX als die warm is, dan wordt door warmte-uitzetting het contact tussen aansluiting en spoel verbroken. Zo’n ding ligt dan ook altijd reserve in het dashboardkastje.
Die van jou moet dan dus helemaal onderbroken zijn.
Het werkt of het werkt niet, het kan niet “half’.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Dat zal ik straks dan eens proberen Bedankt.
En ow, dat hij te koop staat, moet je niet meer op letten. Ga er momenteel toch maar mee door gaan. En zodra hij terug start eens kijken wat er allemaal zou moeten gebeuren .
Vooral geen haast hebben…....eerst het torretje aan de gang krijgen, dan de lekkages verhelpen.
En wellicht einde v/h jaar mijn CX kopen, dan rijd je zeker probleemloos.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Dan zou ik eerst het geld moeten hebben om die CX te kopen en daarna nog het geld hebben om hem te onderhouden. Conclusie? Gegarandeerd een ramp ops:
Ik heb gemeten. Ik meet tussen 2 van de 3 pennen een goede 300ohm. Een AC spanning krijg ik niet, maar een DC spanning wel. Ik vermoed dus dat mijn multimeter niet nauwkeurig genoeg is bij AC spanning (gevoeligste is 200V ).
Ik durf dus voorzichtig te concluderen dat het niet aan de BDP sensor ligt .
Spijtig . Ik zal morgen eens proberen een bus contactspray te pakken te krijgen en alle aansluitingen te bespuiten… Alleen spijtig dat al die electronica zo slordig is onder die motorkap ops:
300 ohm lijkt me wat hoog, maar goed.
Ja, die dradenbende…..dat was al zo toen ik hem kocht.
Volgens mij moet je daar eens flink met een kam doorheen en kun je minstens de helft van die relaisjes wel klikoneren…...
PS. als ik me van thuis los kan rukken, kom ik wel eens richting A’pen met een multimetertje en een scoop.
Lijkt me toch stug dat ik dat ding niet aan de gang zou kunnen krijgen….
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Niet nodig hoor Sander . Dat lijkt me toch pas het laatste reddingsmiddel.
Maar ben net de BDP er weer gaan invijzen en wat stekkers na gekeken. En ze zien er allemaal nog goed uit, enkel aan de onderkant is er een sensor (ik vermoed Lambda sonde) die wat groen begint te zien. Maar dat lijkt mij niet de reden van het niet willen starten.
Trouwens, ik heb gezien dat tijdens het starten mijn oranje ‘K’lampje niet uitgaat. Is dat de bedoeling?
En zal volgende week nog eens voorzichtig polsen hoe het mijn garagist zijn vrouw is.
Want enkel dit probleem oplossen is voor mij momenteel geen oplossing meer. Er moet meteen ‘goed’ gezorgd worden voor Meneer en gezorgd worden dat hij goed is. Desnoods spaar ik dan nog maar een jaartje langer (en komt hij steeds dichter bij oldtimer ).
Dit alles op voorwaarde dat ik die automaat op een ‘voordelige’ manier kan laten reviseren…
Ik hou sowieso deze vakantie sowieso bijna 500,- euro van mijn salaris over. Kan wat mij betreft integraal naar die BX Kan als begin toch al wel tellen me dunkt…