Bedankt voor de info
De stroeve koppeling is denk ik opgelost. Nog even afwachten of hij na een tijdje toch weer gaat kraken. Heb vanmiddag de koppelingskabel los gehad maar die voelde helemaal niet stroef. Heb er toch maar wat wd40 opgespoten en toen de boel maar weer vast gezet. Op een of andere manier is het gekraak weg en gaat alles weer lekker soepel!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Beter!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hoe zou toch het met Bea’tje zijn… Noch nieuws?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Hoog tijd voor een update!
Vorig jaar heerlijk op vakantie geweest in Bea. Samen met een vriend ben ik naar Luxemburg gereden. Achterbank plat, volgooien met rotzooi en rijden maar! Heerlijke tijd gehad, lekker over de snelweg en door de heuvels gezweefd.
Paar kiekjes: http://www.dropbox.com/gallery/7238470/1/Vakantie Luxemburg?h=3fb495
De dame rijd tegenwoordig nog steeds, en ze heeft in de tussentijd nooit een probleem vertoond! Ze doet nu inmiddels wel even rustig aan omdat ik dat graag zo wil houden.
De koppeling is inmiddels toch wel echt versleten dus die moet vervangen worden, en de distributiesnaar gaat nu ook zo’n 50.000 km mee dus als er toch gesleuteld gaat worden deze zomer mag die ook meteen wel. Ook moeten roestgaten in de voorste wielkasten gelast worden. Kan iemand een idee geven wat voor bedragen ik aan moet denken om dat te laten lassen? Dank!
Ik rijd nu dus tijdelijk even in een Daihatsu Charade rond zodat ik niet zonder auto zit, en vergeleken met een BX is dat, zacht gezegd, een ramp. Goede motivatie om snel met Bea aan de slag te gaan dus!
Nou, ze kan er weer een jaartje tegenaan.
Ze is vorige week gekeurd. Er moest een ashoes vervangen worden, het roestgat in de kofferbak moest gerepareerd en beide achterdraagarmlagers moesten vervangen worden.
Al met al niet goedkoop door de lagers maar niet meer dan ik had verwacht, dus oke prima.
Helaas kwam er daarna een telefoontje dat de monteur een versleten remleiding tegenkwam toen hij het achterwiel eraf had. De leiding had tegen een balk aan geschuurd ofzo. Maar oke, in iedergeval nog weer een flink bedrag erbovenop.
Nu flink platzak maar ze staat weer fijn op haar achterbeentjes! Het stuur staat weer recht dus ze trekt minder en ik zie heel wat meer door de achteruitkijkspiegel.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooi om te lezen dat er goed voor Bea’tje wordt gezorgd. Op die manier kan ze nog jaren mee.
Draagarmlagertjes is wel erg snel gegaan trouwens.
Verder zijn de punten niet heel erg schrikwekkend. De beschadiging aan die remleiding vind ik wel wat vaag. Heb je dat met eigen ogen gezien? En hoest met de veerschotels aan de voorzijde en de koppeling afgelopen?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ja, ben bij De Vrij geweest. Ze waren best enthousiast omdat ze daar oorspronkelijk ook vandaan komt. Er kwam meteen een stroom van verhalen toen ze allemaal namen van hun monteurs tegenkwamen in het onderhoudsboekje.
Ik heb de remleiding niet zelf gezien. Kan me wel herinneren dat ik ergens heb gelezen dat dat kan gebeuren. Veerschotels heeft hij niks over gezegd, wat doen die?
De koppeling kan nog wel even. Die voelt nu alweer een stuk beter, nog steeds erg kort en precies maar veel minder houterig. Misschien heeft de monteur ondertussen ook de kabel even wat anders afgesteld ofzo.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De bevestigingsplekken van de veerschotels waren vorig jaar nog een aandachtspunt op het keuringsrapport. Daar zitten de voorpootjes aan vast.
Koppeling afstellen is een makkelijk klusje. Het pedaal moet niet te hoog of te laag staan.
Hoe het moet staat vast wel omschreven in deze handleiding: http://www.citrofiel.net/downloads/Haynes_Citroen_Bx_Service_And_Repair_Manual.pdf
Edit: het staat op pagina 12. De slag moet 14 cm +/- 1cm zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ah ja, die had ik daar eerder al laten lassen, dus dat was in orde. Ze hebben toen ook aan beide kanten de wielkasten weer helemaal dicht gelast.
Zal binnenkort eens naar de koppeling kijken. Heb net een nieuwe oude radio die ik van een vriend mocht hebben erin gezet. Reed al een tijdje zonder rond, maar een muziekje erbij is toch wel erg lekker
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij zag ik Bea’tje vanmiddag het plein voor de Oldehove oprijden. ‘t Ging net te snel om het kenteken goed te kunnen lezen maar zoveel witte BX’jes met een gelijkende lettercombinatie rijden er niet rond in Leeuwarden e.o.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ja klopt, dat was ik met Bea!
Ik zag een groene GS/A vanaf de Nieuwe Buren komen. Kon zo snel niet zien of jij het was
Ze wil niet meer starten…
Startmotor draait prima rond. Heb de meeste stekkers al gecontroleerd en ingespoten met wd40.
Motormanagement uitgelezen en daar stond een code 33 in wat voor de gaskleppotentiometer staat geloof ik.
Iemand tips waar te beginnen?
Het is trouwens een 1.4 deauville uit ‘93.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
BDP-sensor stuk?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het gasklephuis (incl. potentiometer) is er splinternieuw opgekomen toen ik d’r net een week had, dus dat zal het vast niet zijn.
Het zou de benzinepomp ook kunnen zijn. Die heb ik indertijd vervangen voor eentje uit een sloper.
Zijn er symptomen geweest voor dit moment?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
japv schreef:BDP-sensor stuk?
heeft ie niet.
Heeft dat ding een knappe vonk? code 33 hebben ze bijna allemaal wel een keer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste