de hoogte waarop je je bevind
Meen je dat echt of is dat een geintje?
Een hoogte indicatie op de navigator?
Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
ik heb het nog niet op een gps-navigatieaparaat voor de auto gezien, maar het kan perfect wat mech zegt, met voldoende satelieten kan niet enkel je plaats op de aardbol worden bepaald, maar ook hoe hoog je je daar op bevind .
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 148
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Zoals bij bijna elk ander Navi-systeem, het geeft inderdaad de hoogte aan. Waarschijnlijk (volgens mijn bescheiden mening) t.o.v. het zeeniveau. Maar dat zouden mensen aan de kust kunnen checken omdat die onder het zeeniveau wonen.
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
panogerrit schreef:Meen je dat echt of is dat een geintje?
Een hoogte indicatie op de navigator?
Tis inderdaad de hoogte. In de RT5 worden ze ook weergegeven. Maar de hoogte t.o.v. waarvan weet ik niet. Vermoedelijk zeeniveau
Grand Space Tourer, automaat, 2019
Zeeniveau is 0 meter. De hoogte wordt niet bepaald door een gps peiling, maar is een gegeven uit de database van de kaarten. Bij een bepaalde positie op de kaart hoort een bepaalde hoogte t.o.v. zeeniveau.
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm
Op mijn DomDom wordt ook een hoogte aangegeven (als je naar de GPS data kijkt). Of dit een GPS-hoogte is of dat ze die van de kaart halen weet ik niet.
@soldier,
Hoogte wordt wel degelijk bepaalt door een GPS peiling. Met 3 satalieten kun je in theorie je positie bepalen. Met 4 satalieten kun je bepalen hoe hoog je zit.
Groetjes Marco
Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Inderdaad, 4 satelieten zijn genoeg daarvoor, hoe meer, hoe nauwkeuriger. Het kan dat de hoogtedata in de kaart zit bij Citroen, maar bij tomtom zal dat niet zijn hoogstwaarschijnlijk, het getuigd in elk geval van weinig efficientie, want het verhoogt de data nodig per kaart, en hoe kleiner die is hoe beter, want zo is er minder geheugen nodig(opslagcapaciteit én werkgeheugen).
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Hier is de volgende, in mijn ogen, zeer acceptabele uitleg te vinden..
De hoogte wordt net zoals de locatie berekend: ahv de satellieten. Zoals locatie al niet geheel exact is, is de hoogte dan nog minder. Wil je de hoogte goed meten dan doe je dat met behulp van de barometerdruk.
Daarnaast hangt het ervan af welke kaartdatum en wat je als nul niveau aanhoudt geloof ik. Er zijn namelijk twee WGS84 hoogtes.
Er is de WGS84 ellipsoïde als eerste benadering voor het aardoppervlak; dit is een wiskundig eenvoudige figuur, en het is de basis waarop de GPS-berekeningen zijn gebaseerd. In Nederland ligt die ongeveer 40 tot 45 m beneden NAP.
Maar er bestaat ook de WGS84 geoïde die het zeeniveau wat beter volgt, hoewel nog niet volmaakt.
Iedere GPS bevat een tabel die het hoogteverschil tussen de geoïde en de ellipsoïde aangeeft.
Het hoogtecijfer dat op het scherm verschijnt is de hoogte t.o.v. deze geoïde, en die komt binnen enkele meters overeen met de NAP-hoogte. Uiteraard is er ook nog de meetfout. Een redelijke schatting hiervoor is 2x de aangegeven schatting van de horizontale positiefout, tenzij je toevallig uitsluitend laagstaande satellieten ontvangt, dan is het beduidend slechter.
Verder helpt het de GPS een tijdje (5 minuten) op 1 locatie te houden. De locatie en hoogte worden dan steeds exacter.
Sinds 16 mei 2007 een C4 Picasso, Ligne Business, 2.0 HDIF EB6V - zwart - op 1 oktober 2010 ca 145.000km op de teller
Als ik met mijn C4GP met RT5 naar het dak van de parkeergarage rij in uttrecht (la vie/ v&d )en hilversum (hilvertshof) met vrij uitzicht op de sattelieten geeft hij nog steeds 0 meter aan.
Dus ik denk dat hij niet de hoogte berekend dmv de sattelieten maar de hoogte uit de database pakt.
Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Normaalgezien neemt hij altijd de hoogte via satelieten, dit is toch zo bij men vader.
waarom zeg ik dit, de kaarten in zen wagen zijn al een tijdje oud, en ze hebben in de buurt nu een tunnel bijgelegd, als je daar door gaat zakt het aantal meter, terwijl de paralelweg (die wel op de kaart staat) qua hoogte constant blijft.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
donald schreef:Als ik met mijn C4GP met RT5 naar het dak van de parkeergarage rij in uttrecht (la vie/ v&d )en hilversum (hilvertshof) met vrij uitzicht op de sattelieten geeft hij nog steeds 0 meter aan.
Dus ik denk dat hij niet de hoogte berekend dmv de sattelieten maar de hoogte uit de database pakt.
nauwkeurigheid is 15 mtr, wordt nauwkeuriger als je langer op 1 plek staat.. (schijnt)
Sinds 16 mei 2007 een C4 Picasso, Ligne Business, 2.0 HDIF EB6V - zwart - op 1 oktober 2010 ca 145.000km op de teller
Totaal aantal Berichten: 158
- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
jschijvens schreef:Zoals bij bijna elk ander Navi-systeem, het geeft inderdaad de hoogte aan. Waarschijnlijk (volgens mijn bescheiden mening) t.o.v. het zeeniveau. Maar dat zouden mensen aan de kust kunnen checken omdat die onder het zeeniveau wonen.
Uit zeer betrouwbare bron (Almere en dat ligt duidelijk onder de zeespiegel) kan ik melden dat:
Zodra je onder de zeespiegel rijdt er 2 streepjes naast de bergjes staan.
Daarnaast meldt ie in de bergen keurig netjes hoe hoog je zit.
Denkelijk komt dat van de satteliet.
Op de E25 in België is het hoogste punt volgens een bordje langs de weg 647 meter.
Op de heenweg was het op de RT5 645 meter en op de terugweg 650 meter. En er zit geen verschil tussen de rijbanen qua hoogte.
De Ford Capri gek van het citroën forum.
Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders