Hallo,
Eerst even voorstellen:
Ik ben Marcel WIjnands, 37 jaar oud woonachtig in het zuiden des lands (Sweikhuizen nabij Sittard-Geleen) en sinds ruim 3 jaar in het bezit van een (grijze) Xantia 2.016V, bouwjaar 2000. Destijds gekocht uit een erfenis met 47.500km en inmiddels ruim 50.000 km gereden (huisige km stand net over de 100.000). Inmiddels is de xantia sinds 2 jaar voorzien van een lpg (onderbouw) installatie en dat bevalt prima. Daarnaast bezit ik nog een DS.
Tot nu behalve onderhoud (distributie, deel uitlaat) geen mankementen gehad. De auto bevalt me prima (al mis ik soms de XM, die net wat mooier vind maar alla kwalitatief is de xantia toch wel de betere moet ik bekennen).
Graag wil ik mijn auto wat meer verexslusieven (het is een millesime uitvoering).
Ik heb deze week via de garage waar mijn auto in onderhoud is een schadeauto gekocht, nl. een Xantia V6 exclusive uit 1998 met een frontschade. Alhoewel de frontschade niet ernstig is (zijscherm beetje ontzet, motorkap idem en koplampbehuizing+ bumper moet vervangen worden) heb ik besloten deze als donor auto te laten dienen voor het verexclusieven mijn xantia mede door de benzineprijzen (anders had ik me wellicht wel bedacht). Voor de rest makeert de auto niets. Onderhoudshystory compleet bekend (11 jaar bij zelfde garage in onderhoud geweest en de eigenaar was de 1e eigenaar en de KM stand is ca 95.000.
Ik moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik me een beetje een barbaar voel met dit plan, maar heb na lang nadenken toch belsoten hiermee door te gaan en ik ga er vanuit dat op het einde de motor + bak plus diverse andere onderdelen een goed tehuis gaan vinden.
Even voor de duidelijkheid, ik wil de auto momenteel zolang mogelijk rijdende houden en ga dus nog geen onderdelen verkopen. Zodra ik hieraan toe ben dan vermeld ik het wel in het te koop topic.
De onderhoudsstaat is subliem, de carrosserie is in prima staat echter is de lak behoorlijk bekrast (vorige eigenaar is 94 jaar).
Nou een heel verhaal, maar wat wil ik graag gaan doen:
1. leer intereur overzetten.
2. indien mogelijk electrische spiegels en regensensor ombouwen
3. leer stuur ombouwen
4. hoedenplank verwisselen
5. lm velgen omzetten (komen van de winter winterbanden op).
6. omzetten electrische raammotoren en aansluiting voor teneinde de automatische raamopenmogelijkheid ook voor bijrijderskant te hebben
7. Enkele reseveronderdelen wegleggen, mistverlichting, knipperverlichting en achterverlichting.
Deze zaken heb ik nog nooit gedaan en heb een aantal vragen. nl:
1. electische stoelen, hoe kan ik deze het beste aansluiten? Kan ik via de sigarettenaansteker een kabel trekken?
2. de electrische spiegels zijn deze eenvoudig om te bouwen? Ik vermoed dat er in de 2.0 16V geen bekabeling ligt?
3. Idem voor de regensensor.
4. Wat betreft de electrische ramen voor, is dit een kwestie van motoruntit en schakelaar omzetten?
Ik hoop dat ik alles duidelijk heb vermeld.
Ik hoor graag jullie commentaar.
Groeten,
Marcel
Het ruimteschip op de weg
Wijziging van de plannen. Ik heb besloten de V6 te adopteren en de schade te herstellen.
ik heb vandaag wat foto’s gemaakt van van de schade van de betreffende V6:
[url]http://img27.imageshack.us/img27/4360/p7250198g.th.jpg [/URL]
[url]http://img34.imageshack.us/img34/7940/p7250199d.th.jpg [/URL]
[url]http://img32.imageshack.us/img32/7318/p7250200c.th.jpg [/URL]
[url]http://img195.imageshack.us/img195/8887/p7250202.th.jpg [/URL]
[url]http://img195.imageshack.us/img195/8887/p7250202.th.jpg [/URL]
[url]http://img10.imageshack.us/img10/9520/p7250203.th.jpg [/URL]
Motor en koeling ed niet beschadigd. Alleen de koolstoffilterhouder is beschadigd. Mijn idee is nu ook die van een sloper te halen en daarna aan het diagnose apparaat te hangen om te kijken of er foutcodes zijn.
Verder ga ik de te vervangen onderdelen verzamelen.
Voorlopige lijst:
* Kunststof front
* Houder kabelboom (onder radiator)
* koplamp, mistlamp, knipperlicht bestuurderszijde
* Bumper
* Zijscherm bestuurderszijde (of uitdeuken?)
* Motorkap uitdeuken of vervangen
Het is moeilijk om type 2 onderdelen te vinden op de sloperijen in mijn omgeving. Dus de zoektocht wordt nog niet makkelijk, alhoewel ik weet dat ik de onderdelen ook via Bart Ebben kan bestellen.
Ik zal in ieder geval eens een oproep plaatsen in de rubriek gezocht.
Nadere tips hoor ik graag.
Het ruimteschip op de weg
Hoe krijg je zo’n schadebak thuis voor de deur, vooral als ie niet rijdt.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Bixie schreef:Hoe krijg je zo’n schadebak thuis voor de deur, vooral als ie niet rijdt.
Heel simpel, dat is in mijn geval niet nodig. Ik mag hem stallen bij de garage waar de andere auto in onderhoud is. Via hun heb ik deze schadeauto ook gekocht.
Overigens hij rijd wel, alleen zonder bumper ed is het niet raadzaam i.v.m. politie ed. In een ander geval was ie zo thuis te krijgen met een trailer achter de auto.
Het ruimteschip op de weg
Zoveel mag een Xantia toch niet trekken? (aanhanger met een xantia erop) En dan is ook een BE rijbewijs verplicht denk ik zo. En ik dacht aan een schadebak 100km weg met een defecte motor.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Sinds vandaag heb ik de V6 weer op de weg.
De schade is gerepareerd, alle onderdelen die ik miste verzameld en uiteraard gemonteerd m.u.v. de motorkapisolatieplaat. Maar die komt nog wel.
Vanavond een aantal heerlijke kilometers beleefd ermee. Zo’n V6 rijdt toch echt wel super!
Ik ben benieuwd waar het verbruik uitkomt.
Morgen in ieder geval een ritje naar Schiphol ermee, dus dat word zeker plezierig rijden.
Foto’s volgen zodra ik tijd heb om ze te maken en te plaatsen.
Groet,
Marcel
Het ruimteschip op de weg
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ben benieuwd..
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Me too. Lijkt me een erg mooi ding.
Alle onderdelen gevonden?
Wat zijn nou de plannen met de V6?
Al wat nieuwe foto’s van de auto?
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Probleempje!
De V6 rijd fantastisch, voorlopig blijf ik ermee rijden.
Aanstaande dinsdag krijgt hij zijn jaarlijkse apk.
Nu heb ik een klein probleempje met de ruitenwisser, aan de bijrijderskant gaat ie maar een klein beetje omhoog en dan valt ie terug.
De arm lijkt goed vast te zitten, maar ik zal deze straks eens aandraaien.
Moet ik nog ergens anders naar kijken?
Het ruimteschip op de weg
Xantia heeft nog stangenstelsel, wellicht is daar wat losgegaan.
marcelwijnands schreef:Probleempje!
De V6 rijd fantastisch, voorlopig blijf ik ermee rijden.
Aanstaande dinsdag krijgt hij zijn jaarlijkse apk.Nu heb ik een klein probleempje met de ruitenwisser, aan de bijrijderskant gaat ie maar een klein beetje omhoog en dan valt ie terug.
De arm lijkt goed vast te zitten, maar ik zal deze straks eens aandraaien.Moet ik nog ergens anders naar kijken?
Opgelost, slechts een kwestie van de ruitenwisserarm een slagje aan te draaien.
Het ruimteschip op de weg
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vakwerk!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91