Trekkracht Tdi 105 pk is beter dan trekkracht Hdi 110 pk
noel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 27 juli 2009 03:55 PM

Dag allemaal, het is weer een tijdje terug Wink
Zegg, ik heb mijn vorige c4 bouwjaar 2008 verkocht en rijd ondertussen alweer een paar maanden in een nieuwe c4 coupe vtr uitvoering 2009.
Ondertussen heb ik al zo’n 5000 km gereden en nu komt het;

Vorige c4 90 pk hdi —-nieuwe is c4 110 pk hdi en ja hij is dus niet beduidend sneller dan de 90 pk, ok wat meer trekkracht in de 3e en4e versnelling, maar het valt toch tegen..

Gisteren reed mij vriendin met haar audi a3 105 pk tdi voor mij en ik had best veel moeite om haar bij te houden Crying or Very sad  ik snap het eigenlijk niet helemaal ,koppel van de audi is ongeveer even veel als de c4 en het gewicht is 50 kg minder dan de c4…maar wat een verschil, als je van de ene naar de andere auto overstapt, quasie trekkracht en het gevoel is die audi echt top Exclamation
Ga mij toch eens serieus bevragen of ze mijne c4 kunnen herprogrameren en/of het de moeite loont Surprisedops:
Zijn er nog c4 rijders die het vermogen van de 110 pk, zwakjes vinden Confused:  Voor de rest blijft het een dijk van een auto met een geweldig comfort Smile  heb wel de achterbumper van mijn nieuwe c4 laten bijstellen in de garage, want hij stond er slordig,volgens de dealer was dat een schoonheidsfoutje van alle c4 coupe’s Confused:
Groetjes Noël Confused:

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 27 juli 2009 04:09 PM
  [ # 1 ]

Die 1.9tdi is op vlak van soeplesse en trekkracht nog altijd een geweldige motor.
Ik heb met veel wagens gereden voor de aankoop van men picasso, en geen enkele motor trok zo goed als de 1.9TDI, er lijkt veel meer vermogen dan die 105pk aanwezig. Om over het enorm lage verbruik nog maar te zwijgen. Verder begint hij te trekken vanaf 1000-5000tpm.

Nadeel is wel dat je het geluid en de trillingen er moet bijnemen, en dat een motor van bvb psa 100 keer soepeler en romiger draait. Van rijcomfort kent bvb de 1.6HDI zijn gelijke niet, maar op vlak van rijplezier steekt de 1.9tdi er met kop en schouders boven uit.

Persoonlijk verkies ik de 1.6hdi toch boven die 1.9tdi, voor de rust en het comfort, en omdat ik denk ik die 110pk toch ruim voldoende zou vinden in een C4.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juli 2009 04:49 PM
  [ # 2 ]

Dat je die A3 niet bij weet te houden kan allerlei oorzaken hebben. Rijderskwaliteiten, versnellingsbakverhoudingen, you name it. Je kunt het door de fabriek opgegeven krukaskoppel ook niet 1 op 1 vergelijken omdat de versnellingsbak uiteindelijk bepaalt wat het koppel aan het wiel en dus de straat is. Daarom kan het best dat een auto met op papier minder vermogen sneller is.

Mijn ervaring met tdi’s: zuinig maar ongeraffineerd en geen trekkracht onderin, om vervolgens bij 1900 toeren ineens alles los te laten. Daardoor wekken ze de illusie sneller of krachtiger te zijn, terwijl dit in de praktijk niet zo is. Ik vind ze in ieder geval bijzonder vervelend in gebruik en begrijp niet dat men er zo lyrisch over is.

De nieuwste tdi’s op common-rail basis worden nu plotseling de hemel ingeprezen terwijl VW feitelijk jaren achter liep op alle concurrerende fabrikanten (Fiat, PSA, Mercedes). Bovendien is het verschil in brandstofverbruik met de common-rail tdi’s ook veel kleiner geworden omdat VW minder makkelijk vermogen kan generen ten koste van de uitstoot. Je kent ze wel neem ik aan, die tdi’s die al na 40k beginnen te roeten?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 27 juli 2009 05:11 PM
  [ # 3 ]

@ digidaan: over dat gebrek aan trekkracht ben ik het niet eens, of toch niet bij de 1.9tdi van 105pk. Daar trekt de motor vanaf stationair tot 5000rpm in een ruk door. Bij de toemalige 2.0tdi met pompinjectoren trok hij pas vanaf 2000 rpm, en was er daaronder niets te vinden. Erg irritant, zeker als dat nu net het toerental is waar de wagen 70 rijdt in zen 4. De 5 was dan weer te lang voor 70km/h bergop vol te houden.
In ieder geval in zen 4 erg irritant telkens krijg je plots een duw in je rug als je de 2000 toeren voorbij ging. Niet erg aangenaam.

De nieuwe tdi’s met common rail zijn toch nog altijd erg zuinig, ik heb met een golf 6 eens gereden (140pk) en bij een normale rijstijl zit je rond of zelfs onder de 5l/100km. Maar toch nog altijd niet de verfijning van een hdi of cdi motor. Nog altijd vrij ruw klinken bij bepaalde toerentallen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 27 juli 2009 07:29 PM
  [ # 4 ]

Picassoke:


VAG maakt tegen woordig geen gebruik meer van pompverstuivers, TDI is tegenwoordig commenrail Wink

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 27 juli 2009 07:45 PM
  [ # 5 ]
citroënmonteurtje schreef:

Picassoke:


VAG maakt tegen woordig geen gebruik meer van pompverstuivers, TDI is tegenwoordig commenrail Wink

Sorry, mij mistypt, ik bedoel dus wel degelijk de common rail versie als ik spreek over de golf.

Trouwens de 1.9tdi en 2.0tdi met pompinjectoren worden nog steeds verkocht in verschillende producten. (vooral skoda en seat)

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 12 augustus 2009 05:02 PM
  [ # 6 ]

Re: ...

Magic_Mike schreef:

Beste,

ikzelf rijd ook met een citroen C4
had juist hetzelfde probleem als u, vond de auto niet echt denderend qua prestaties
Ben hem gaan laten tunen bij autotuneheinz en het verschil is enorm
Mijn wagen had origineel (op de testbank gemeten) 111pk en 256Nm koppel, na tuning was da 141pk en 310Nm koppel

Kan het u alleen maar aanraden
met dat vermogen ben je minstens even snel als originele 2.0Tdi’s

Om hier ook maar ff in te schieten, mijn pa rijdt ook een Golf 5 1.9 TDI met 105pk. Deze had voor tuning 110pk en 250nm. Na tuning 135pk en 350nm koppel. Wat een beest is het geworden!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 augustus 2009 06:42 PM
  [ # 7 ]

ik rij Surprisedops: momenteel in een passat 2.0 tdi 6bak met 140pk van de baas….

Het comfort in die wagen is ver te zoeken. QUa motor vermogen is het echter een feest. Dat ding trekt idd bij wijze van spreken de stenen uit de straat.

Wat wel zo is is dat je een fractie moet wachten, tot een 1800 rpm en dan alles vrij krijgt. Dat kan soms best ff vervelend zijn als je vanuit stilstand snel nog even een actie wilt doen. Heel even is het dood en dan boem, trap in je rug en gaan.

De boel is idd verder rauw duits diesel werk. Hier en daar is er een rpm dat je het even voelt shaken en heel stil en romig word het nergens.

verder, 140 in 6 met een 2200rpm op de klok heeft ook wel weer wat.
doortrekken boven de 4000 rpm kan wel maar heeft weinig zin. Het is iig NIET zo dat zodra je bovben die 4000rpm komt de boel dood neer valt. Het trekt wel door, maar schakelen heeft meer zin.

Ter vergelijking, in de volvo c30 met een 110pk diesel, valt het buiten het rpm bereik gelijk dood.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 augustus 2009 06:52 PM
  [ # 8 ]
picassoke schreef:
citroënmonteurtje schreef:

Picassoke:


VAG maakt tegen woordig geen gebruik meer van pompverstuivers, TDI is tegenwoordig commenrail Wink

Sorry, mij mistypt, ik bedoel dus wel degelijk de common rail versie als ik spreek over de golf.

Trouwens de 1.9tdi en 2.0tdi met pompinjectoren worden nog steeds verkocht in verschillende producten. (vooral skoda en seat)

klopt ja, mijn collega rijd een seat Leon R versie, de snelle en die is dan ook nog eens gechipt… De voorbandjes gaan geloof ik maar 10k km mee… Das echter wel een pompverstuiverblok.
Maakt een hoop meer diesellawaai en valt dood neer zodra je net ff te ver doortrekt. Alsof de koppelkromme dropdead naar beneden knalt.

Profiel  
 
vezelf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-07-2008

Gepost: 12 augustus 2009 08:00 PM
  [ # 9 ]

zoals de Amerkaan zegt: “it’s all about cubic inches”  Mijn oude peugeot 406 2.0 HDI 110 pk was ook vlotter bij tussenacceleratie ten opzichte van de C4 met 1.6 HDI 110PK. Bij de VAG wordt de turbo ook sneller(bijteriger) ingezet waardoor de eerste meters vlotter gaan. Nadeel is het meer stotend rijden dan de gladder ingezette turbo bij de HDI.De laatste draagt bij tot comfortabeler rijden. Het is maar wat je verkiest.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 augustus 2009 09:54 AM
  [ # 10 ]

Re: ...

Magic_Mike schreef:

na tuning was da 141pk en 310Nm koppel

Kan het u alleen maar aanraden
met dat vermogen ben je minstens even snel als originele 2.0Tdi’s

had je beter de 2.0 hdi gekocht..
volgens mij is dat toch echt teveel vermogen voor de 1.6 hdi…
daar is de rest niet op berekend volgens mij..
ik bedoel de koppeling etc etc..
maar goed iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ie met zijn auto doet natuurlijk.. Wink

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 augustus 2009 10:08 AM
  [ # 11 ]

Re: Trekkracht Tdi 105 pk is beter dan trekkracht Hdi 110 pk

noel schreef:

.
Ondertussen heb ik al zo’n 5000 km gereden Confused:

die moter moet nog loskomen die is nog nieuw… Wink

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 14 augustus 2009 01:33 PM
  [ # 12 ]

Ik deel de mening van Ronama volledig voor die tuning. Veel vermogen ergens uithalen is niet zo moeilijk, maar de levensduur is weer iets anders. Om nog maar te zwijgen van al de rest, versnellingsbak e.d. kunnen slechts een bepaalde hoeveelheid koppel aan. Maar iedereen doet maar, het is mijn wagen niet.

En de motor moet idd nog loskomen, maar hij zal nooit de duw in de rug geven die je krijgt bij een tdi. Alles gaat veel romiger en zachter, maar je mist wel die duw in de rug. Persoonlijk vind ik dit niet echt een nadeel op onze met snelheidscontrole’s bezaaide wegen. Want zo een tdi zet toch altijd aan tot een snellere rijstijl. Ten eerste door de levendigheid en ten tweede door het afwezig zijn van comfort.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 14 augustus 2009 02:05 PM
  [ # 13 ]

Re: ...

ronama schreef:

had je beter de 2.0 hdi gekocht..
volgens mij is dat toch echt teveel vermogen voor de 1.6 hdi…
daar is de rest niet op berekend volgens mij..

Ik denk dat de PSA-groep deze mening deelt.
Op een ander forum (Peugeot 207) loopt er een discussie over chiptunen. Daar kwam het volgende bericht voorbij:

——————————————————————————————————————————————-
Service News
VERMOGENSOPVOERSETS OF CHIPTUNING
INTERNE VERSPREIDING DOOR U ZELF TE VERZORGEN

Er zijn talloze leveranciers die elektronica op de markt hebben gebracht waarmee het vermogen van motoren, in het bijzonder de HDI common rail motoren, opgevoerd kan worden. Onlangs hebben wij u hierover ook geïnformeerd door middel van een brief met referentie DR-D074 ‘Gevolgen wijzigingen aan onze producten in relatie tot garantie’.
Vanuit Duitsland hebben ons alarmerende berichten bereikt over gesmolten zuigers op de 2,2 liter dieselmotoren.
De expertise die bij twee van deze incidenten is uitgevoerd heeft tot de conclusie geleid dat een opvoerset hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was. Eén van de onderzochte elektronische eenheden liet zien dat de ingaande parameters werden vervormd waardoor de druk in de brandstofgalerij enkele honderden bar hoger was dan die zou moeten zijn.

LET OP
De montage van deze vermogensopvoersets heeft een modificatie van de technische eigenschappen van de auto’s tot gevolg die niet conform de technische specificaties van de constructeur zijn. PEUGEOT verbiedt het netwerk daarom officieel dergelijke voorzieningen te monteren en/of te promoten, omdat deze ernstige nadelige gevolgen hebben voor:
- de levensduur en betrouwbaarheid van motoren en bijbehorende voorzieningen (versnellingsbak, koppeling…)
- de milieuvervuiling en het brandstofverbruik
- de werking en de levensduur van het roetfilter (voor zover auto’s daarmee uitgerust zijn)

Conform de algemene verkoopvoorwaarden, komt in een dergelijk geval de contractuele en eventuele aanvullende garantie te vervallen en is het herstel voor rekening van het verkooppunt dat de installatie heeft uitgevoerd.
Bovendien kan, indien de berijder betrokken raakt bij een ongeval, zowel hijzelf als de leverancier (strafrechtelijk) aansprakelijk worden gesteld, aangezien het hier om een niet-gehomologeerde voorziening gaat die niet conform de oorspronkelijke technische specificaties van de auto is.
VERPLICHT

Wij verzoeken u alle maatregelen te nemen om:
- het ABSOLUTE VERBOD op vermogensopvoersets te installeren te respecteren,
- altijd eerst contact op te nemen met Peugeot Nederland als er een auto met een mechanisch defect ter reparatie wordt aangeboden die hiermee is of uitgerust of waarop u sporen aantreft dat deze hiermee uitgerust is geweest.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 augustus 2009 02:45 PM
  [ # 14 ]

Hmm, mijn schoonvader rijdt C4GP 1.6 HDi, heb onlangs eens meegereden in de Passat 110pk Bluemotion van een collega. Wat een spartaans ding is dat, verschillende organen hebben van plaats gewisseld. Kei- en keihard. Brrr.
De 1.6 HDi vind ik persoonlijk (in vergelijking met die Passat) echter nogal rumoerig. Hij wil echter best vooruit, al zul je met die motor allesbehalve de stenen uit de straat trekken…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 17 augustus 2009 02:14 AM
  [ # 15 ]

chiptuner doet zoals het zegt niet allen de inspuitdruk. Tevens het gaat hier om de 2.2 ltr van peug, en niet om de 1.6 hdi.
En ook, hoe gebruik je het vermogen…....
1.6 hdi is al brommerig tussen 1500 en 2000 rpm, terwijl hij daar juist zijn maximale koppel zou moeten hebben.
Het rijd in dat toerenbereik niet prettig, maar wel stil.
stekkertuning om de inspuitdruk te verhogen, is ook maar beperkt ivm de hoge druk in de injectorgallerij.
De ongelukkige wie het betreft in de mail van peug had slimmer moeten zijn en het stekkertje er even tussen uit moeten halen…....
gr

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook