We zijn op vacantie in Noord-Spanje en er is een probleem gerezen. Gisteren sloeg de koelfan niet meer aan. Normaal bij 100 gr op de meter slaat ie gelijk aan en zie je de meter iets zakken. Nu steeg de meter tot 110 gr. reden voor mij om langs de kant te stoppen. Na afkoeling terug naar de camping gereden. Weer op 110 gr en de fan sloeg niet aan.
Het gaat om een 1.8i 16V jan. 1997.
Zekeringen gecheckt, die zijn okee. Mijn vermoeden is de thermostaat.
ANWB gebeld en het probleem voorgelegd. In de namiddag belde ze terug dat er geen garage beschikbaar was voor hulp. Het is erg druk werd er gezegd. Maandagochtend gaan ze weer proberen en zal de Xant vermoedelijk weggesleept worden naar een garage waar hij dan gemaakt zal worden. Woensdag as. moeten we nl. weer terug naar Nederland.
Ik heb aan een soort plan B gedacht indien er geen garage gevonden wordt:
Ik heb een kleine looplamp waarvan ik dan wil proberen het ene deel vast te maken aan de stroomdraad van de koelfan. Daarvoor zal ik de gril waarschijnlijk moeten verwijderen. Het andere deel is een stekker die ik in de sigarenaansteker kan doen en zo de fan draaiend te maken. Is dat een idee?
Maar dan: Wordt die (dunne) draad niet te heet?
En: Kan ik bij een defecte thermostaat gewoon rijden, wordt bv het koelcircuit niet verhinderd? Vanaf het moment dat ik bemerkte dat de fan het niet meer deed merkte ik bij voldoende rijwind geen/nauwelijks temperatuurstijging. Lijkt mij dus geen defecte waterpomp.
Ik wacht dus maar eerst tot morgenochtend op een telefoontje van de anwb.
Maar voor mijn zgn plan B graag jullie mening.
Groet,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Heb met mijn vorige Xantia (1.8i 16v zonder airco) ook een defecte temperatuurschakelaar gehad. Zit in de radiator geschroefd aan de achterkant bestuurderskant. Daar moet je bijkunnen zonder iets los te halen (tenzij er LPG-spullen in de weg zitten) Die sensor kan je bypassen door de stekker op de sensor los te halen en beide aansluitingen op de stekker met elkaar te verbinden met een draadje. Pak wel een dik draadje, die van mij was te dun en werd dus heet waardoor de stekker wat vervormde.
Als je na kortsluiting van die stekker nog steeds geen fan hebt (die blijft dus altijd aanstaan, ook bij contact uit) dan is er iets anders stuk.
Je denkt mijns inziens veel te dramatisch. Een fan die niet aan slaat is in 9 van de 10 gevallen een defect thermocontact. Hoewel het thermocontact bij een airco Xantia wel in het thermostaathuis zit, heeft je thermostaat heeft hier helemaal niks mee te maken!
De oplossing met je looplamp moet je direct vergeten! Het vermogen dat de fan vraagt is veel te groot en de zekering van de aansteker zal direct klappen, of erger de draad zal gaan smelten.
Zolang je trouwens rijd, zal het wel goed gaan aangezien er dan genoeg rijwind door de radiateur komt. Ik zou de airco dan wel uitlaten! En zodra je in de file komt zal het erg spannend worden.
Ik zou gewoon as maandag de auto bij de garage laten bekijken, en mocht het thermocontact verrot zijn, ben je waarschijnlijk maar een paar tientjes kwijt.
Sterkte!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
mkatgert schreef:Heb met mijn vorige Xantia (1.8i 16v zonder airco) ook een defecte temperatuurschakelaar gehad. Zit in de radiator geschroefd aan de achterkant bestuurderskant. Daar moet je bijkunnen zonder iets los te halen (tenzij er LPG-spullen in de weg zitten) Die sensor kan je bypassen door de stekker op de sensor los te halen en beide aansluitingen op de stekker met elkaar te verbinden met een draadje. Pak wel een dik draadje, die van mij was te dun en werd dus heet waardoor de stekker wat vervormde.
Als je na kortsluiting van die stekker nog steeds geen fan hebt (die blijft dus altijd aanstaan, ook bij contact uit) dan is er iets anders stuk.
Dat thermocontact zit daar dus niet bij een airco Xantia.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Okee bedankt. Plan B dus niet goed. Ik wacht tot morgen. We hebben ieder geval geen airco.
Bedankt vast voor de tips!
Dyna Z1: Tout alu.
In dat geval kan je Michiel zijn plan wel ter uitvoer brengen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Raar, xantia heeft een 2 traps systeem. Meestal val trap 1 uit bij thermo contact en zal trap 2 altijd nog doen.
Zekering okee zeg je? Voeding ook okee naar thermo contact? 3 poot, 2 staand 1 liggend bovenop meende ik. Als goed is, moet de bovenste het zijn. Overigens schakellen deze draden de relais. Hier kun je wel een constant + op zetten met je looplamp snoer…. Zoveel stroom trekken je relais niet namelijk.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
GoodOldDiesel schreef:Raar, xantia heeft een 2 traps systeem. Meestal val trap 1 uit bij thermo contact en zal trap 2 altijd nog doen.
Zekering okee zeg je? Voeding ook okee naar thermo contact? 3 poot, 2 staand 1 liggend bovenop meende ik. Als goed is, moet de bovenste het zijn. Overigens schakellen deze draden de relais. Hier kun je wel een constant + op zetten met je looplamp snoer…. Zoveel stroom trekken je relais niet namelijk.
Mijn aircoloze 1.8i 16v had maar 1 thermocontact. Na vervanging daarvan (40 e) deed alles het weer naar wens. Er ging trouwens wel een behoorlijke stroom door die draad hoor, niet het standaard relaisstuurstroompje dus ik denk eerlijk gezegd dat het direct aangesloten zit.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Ruud,
Zoals mkatgert al schreef: stekkertje van thermocontact lostrekken en met elkaar doorverbinden, dan kom je zeker thuis.
Panhard-groeten,
DriverD (van de 17 break).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Bij 1 thermo contact zitten er idd geen relais, bij 2 thermo contacten normaal wel.
Raar maar waar, dacht dat die 1 thermo contacten wel eens uitgestorven zouden zijn met de xantia, maar nee dus…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Bij het rijden op normale snelheid heb je gelukkig geen fans nodig. Bij langzaam rijden/stilstaan doe je de airco uit, ramen open en de kachel op de hoogste stand en maximaal blazen. Tis niet leuk maar je komt er mee thuis . (Wel voldoende water drinken dan)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou ook de stekker van het thermocontact doorverbinden. Kleine moeite, groot plezier zeg maar. Als de motor te warm word en je je koppakking er uit blaast ben je verder van huis…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat werkt alleen als de fans het nog doen en met de kachel op maximum wordt de motor voldoende gekoeld in de stad/file/voor een stoplicht.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik weet niet hoe warm het in Spanje is, maar ik hoop dat je genoeg warmte kwijt kan. Zeker een bergje op.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Mannen, bedankt voor alle tips. Ik heb niet kunnen reageren omdat de internetverbinding op de camping regelmatig wegviel. We zijn inmiddels veilig thuis.
Afgelopen maandagmiddag werd de Xantia opgehaald. De man sprak wat Engels en zodoende kon ik hem mijn verdenking omtrent de thermostaat melden. Nog dezelfde avond kon ik de auto ophalen. Woordelijk zei de monteur thermostaat vervangen, maar op de bon stond thermocontact.
Die rekening viel mij wel mee: 72 euro. Het contact was 18,50 en een uurtje werk was 39 euro. Plus wat koelwater en spaanse btw.
Wat mij nu opvalt: Voorheen sloeg de fan bij 100 gr. (meter dashbord) aan en nu bij 90 gr.
dan was er nog een losse benzineslang te bemerken. Na het tanken ging het wel erg snel. Er bleek een slangklem van de retourleiding te los. Die zit weer vast.
Na 3500 km blijkt het gemiddeld verbruik op gas 1 op 11,3 te liggen.
Mag niet klagen dus
Nogmaals dank voor de tips.
Groet,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
rf schreef:Wat mij nu opvalt: Voorheen sloeg de fan bij 100 gr. (meter dashbord) aan en nu bij 90 gr.
Ik heb onlangs ook het thermocontact van m’n koelfan vervangen en ook bij mij was het 100 graden en nu 90 graden. Kennelijk een ander fabrikaat ofzo?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91