Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Sinds twee weken ben ik Xsara-loos. Helaas heeft een aanrijding met een Today Tomorrow Carina een vroegtijdig einde gemaakt aan mijn xsara break Hdi Difference II. Mijn vrouw was in een onoverzichtelijke situatie achter de plotseling stilstaande Toyo gereden. Gelukkig mankeert ze zelf niets, onze ongeboren baby ook niet en ook de tegenpartij heeft geen blijvende klachten.
Maar helaas was ik niet all-risk verzekerd en bleek het repareren van de schade een dure aangelegenheid (ca €5000,-). Dus ik moest vroegtijdig afscheid nemen van mijn, vorig jaar aangeschafte Xsara.
Gelukkig wist ik op korte termijn (met hulp van mede-forummer Peteryed) in Leeuwarden een prachtige Xantia break Hdi Plus uit 2001 op de kop tikken.
Zaterdag heb ik hem opgehaald en (hoewel weer een tandje ouder dan de Xsara) ben er erg blij mee.
Ik heb alleen een paar vraagjes, waarvan ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven.
- Kent iemand deze wagen?
- Zit er op een Break Hdi echt hydractief? ik heb wel een “sportknop” op het dashboard?
- Vandaag met de bolide naar het werk gereden en toen viel het me op, toen ik 15 minuten later uit het raam op de parkeerplaats keek, dat de achterkant al helemaal was ingezakt. Is dat wel normaal, ik dacht altijd dat de Xantia een “ani-terug-zak-klep” in het systeem.
- tenslotte vraag ik me of het eenvoudig is een reservesleutel te laten bij maken. Moet dit altijd bij de dealer?
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als je een sport-knop in je Xantia hebt zitten dan mag je er gevoeglijk vanuitgaan dat je Hydractief 1 hebt. Gebruik de zoekfunctie maar eens voor meer info.
Eén van de dingen die je bij een tweedehands Citroën met hydropneumatische vering na aankoop eigenlijk altijd zou moet (laten) checken is de druk van de veerbollen. Het zou kunnen dat de antizink-bol ‘plat’ is (te weinig druk meer heeft), en dat-ie daarom zo snel op z’n kont ligt. En misschien zijn er nog wel meer veerbollen met te weinig druk. Met andere woorden: tijd voor een rondje bollen checken dus. Op naar de dealer, of liever nog, naar een specialist!
Antwoorden op je andere twee vragen moet ik je schuldig blijven. Ondanks het verlies van je Xsara toch gefeliciteerd met je Xantia, je eerste hydropneumaat! En gelukkig dat vrouw, ongeboren kind en de andere partij ongeschonden zijn
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
bedankt Japv!
Helaas heb ik nu al de eerste problemen met de xantia. Sinds ik hem zaterdag heb opgehaald trilt ie in het stuur tussen de 100 en de 130km/h. Uitbalanceren biedt geen oplossing, zelfs een tweede keer (vandaag) heeft niet geholpen. Volgens de bandenboer is het 99% zeker dat het met nieuwe banden is te verhelpen. Leuke analyse maar dat kost me mooi weer €200,- extra en daar zit ik net niet op te wachten.
Verder zijn er nog een paar kleinere klusjes.
- Zo doet de dashboardverlichting rond de kachel het niet. Zaterdag maar eens even kijken of ik de lampjes kan vervangen. Het is namelijk erg onhandig in het donker om niet de kachelinstellingen te kunnen zien.
- Verder verdient de wagen een grondige poetsbeurt van de lak (net uit gevonden dat het Gris Fulminator (EYPC) is) is niet zo glimmend meer. Ook moet ik twee stickers van de achterkant halen.
- Tenslotte moet de lhm maar eens vervangen worden en de bollen gechecked. Hoewel de onderhoudshistorie vrijwel compleet is, is het een beetje onduidelijk of de lhm wel op de juiste momenten is ververst.
Kortom nog een paar klusjes om er weer echt een mooi wagen van te maken.
Ben nog steeds benieuwd of iemand nog antwoord heeft op de andere twee vragen die ik heb gesteld.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Al een second opinion bij een andere bandenboer/bandenspecialist laten doen? Want je hebt immers vaklui en vaklui Misschien een idee om zelf eens mee te kijken bij het balanceren en uitleg te vragen of het hoe en waarom.
Hoe is de slijtage van de voorbanden? Netjes gelijkmatig? Of vooral aan binnen- en/of buitenkant van de banden? Of anders? Wellicht dat één of beide voorbanden erg vervormd zijn door al te enthousiast stoepjes pakken e.d., en dan helpt alleen vervangen.
Wat betreft die kachelpaneelverlichting: wellicht dat dit topic op het Xantia Club Forum je daarbij kan helpen. Het gaat weliswaar uit van een type 1a (jij hebt een type 2) zonder airco, maar ik vermoed dat één en ander in de basis niet bijster veel zal veschillen. Succes!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Reserve sleutel laten maken is helaas erg duur ivm het inlezen vd anti diefstal beveiliging. Voorzover ik weet kan dit alleen bij een citroen dealer, je hebt daarvoor de sleutelcode (als je die niet meer hebt kan men ook met het chassis nummer die code vinden)
Dat je auto snel ‘inzinkt’ kan op zich geen kwaad. Tikt de voorraadbol onder de motorkap, dan moet je die wel vervangen. Kan je makkelijk zelf doen.
Maar je zult versteld staan wat een rondje nieuwe veerbollen (evt. comfortbollen van chyparse) aan
het comfort verbeterd. Ik heb zelf een break met aangepaste bollen en dit rijdt fantastisch.
Succes
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@ japv; bedankt voor de link naar het Xantia-forum. Met de handleiding en foto’s moet het vevangen van de lampjes wel lukken.
@puffel: Een rondje nieuwe bollen staan nog wel op het verlanglijstje maar voorlopig veert hij nog prima (kan wellicht beter maar is nog steeds comfortabel). Vandaag bij een specialist in Veenendaal langs gereden. Hij vertelde inderdaad ook dat het inzakken echt een probleem is. Hij constateerde dat ie nog wel goed veerde maar voor iets te hoog staat en achter iets te laag. Binnenkort gaat ie een en ander even nakijken. Ben benieuwd naar zijn oordeel.
Gisteren mijn xantia tevens voor zien van een originele middenarmsteun tussen de voorstoelen. Het staat niet allen chique maar zit ook nog eens geweldig.
Als ik de wagen eens goed heb schoongemaakt zal ik wat foto’s nemen en in dit topic plaatsen!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Na een half middagje sleutelen aan het dashboard is het gelukt de lampjes van de kachelbediening te vervangen.
Voor mijn Xantia was alleen de handleiding niet toereikend! Het front van de kachelbediening hoefde er helemaal niet af! Maar de kachelunit moet los, zodat je aan de bovenzijde het zwarte klepje kan open maken. Dan is het eigenlijk best simpel.
Gelukkig heeft het Xantia-forum ook voor deze variant een mooie fotohandleiding:
http://www.xantiaclub.net/onderhoud/article.php?id=5
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Ik ben benieuwd wat het probleem is van het inzakken bij jouw Xantia.
Mijn Xantia blijft na het uitzetten van de motor erg snel inzakken. Vooral aan de achterkant.
Ook na het vullen van alle veerbollen ( dus ook de extra bol achter) blijft de achterkant erg snel inzakken.
Nog veel plezier van de erg mooie Xantia Break
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Als je Xant inzakt, is i.i.g. je anti-zinkklep niet fris meer. Zijn jammer genoeg erg dure dingen, heb ik begrepen.
Die van mij zakt af en toe ook in, vrijwel direct na het uitzetten van de motor. En andere keren weer niet! Ik hoop dat dit een electronisch probleem is, ze worden namelijk met spanning aangestuurd. Misschien slechte massa (sprak hij hoopvol)
Ook ik ben dus zeer benieuwd wat jouw probleem blijkt te zijn.
Verder natuurlijk de heerlijkst zwevende auto ter wereld! Succes ermee.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gisteren even een paar fotootjes genomen vlak voordat het begon te regenen.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Volgens mij heeft een plus geen hydractief. Ook als ik in de folder kijke geen hydractief.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Zonder ooit problemen met het inzakken ging mijn anti zink bol spontaan kapot. Een nieuwe bij de dealer koste vorig jaar 110 euro, valt dus reuze mee. Je kunt hem zelf best vervangen als je geen 2 linker handen hebt, een beetje geduld heb je nodig want je kan er niet best bij.
De mijne overigens werd geleverd zonder de benodigde afdichtingsrubbertjes. Erg flauw van citroen.
Ik betaalde 29,95 voor een nieuwe antizink bol
Ook zonder rubbertje, maar de oude werkte nog toen ik hem even omdraaide.
Overigens kost een antizink klepje ook maar een paar tientjes op de sloop
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ah, maar dan hebben we het over wat anders; niet over de bol maar over de ....ja hoe ‘t heette: in het engels in elk geval een anti sink valve. Zit ver onder je voorraad reservoir verstopt en is lastig bij te komen. Heel wat anders dus..
De bol inderdaad gaat ook niet eeuwig mee en is zoals je zegt goedkoper en erg eenvoudig te vervangen.
Is je probleem inmiddels opgelost eigenlijk?
Ik had geen probleem met de klep of met zakken, maar het andere probleem: op zijn kont donderen NA het starten was wel meteen over na het vervangen van de antizink bol. Ook had de rem daarna direct druk.
Maar ik begrijp dat jij het over de VOORSTE antizink klep hebt?
(Zitten er 2 in de auto)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
WaJo schreef:bedankt Japv!
Helaas heb ik nu al de eerste problemen met de xantia. Sinds ik hem zaterdag heb opgehaald trilt ie in het stuur tussen de 100 en de 130km/h. Uitbalanceren biedt geen oplossing, zelfs een tweede keer (vandaag) heeft niet geholpen. Volgens de bandenboer is het 99% zeker dat het met nieuwe banden is te verhelpen. Leuke analyse maar dat kost me mooi weer €200,- extra en daar zit ik net niet op te wachten.
Met mijn vorige Xantia heb ik ook iets dergelijks gehad, alleen kwam het trillen niet direct voelbaar uit het stuur. Ik weet uiteraard niet precies hoe dat bij jou zit. Na veel zoeken kwam de bandenman bij mij in de buurt met de analyse dat het vanuit de achterbanden kwam! Door de constructie van de achteras/achterwielophanging (vraag me niet naar de technische details) gaan bij een Xant -en ook bij een C5 heb ik me laten vertellen- de banden vrij snel “cuppen”, kleine uithollinkjes vertonen aan de rand van het loopvlak. De rijstijl van de chauffeur is daarbij ook nog van invloed. Die uithollinkjes waren bij mijn Xant heel goed te zien. Ook mij kostte het nieuwe banden; in dit geval 4 omdat ik er toch zo ongeveer aan toe was. Na ca 10.000 km heb ik op advies van de bandenboer de voor-en achterbanden nog een keer gewisseld om wederom te snelle slijtage van de achterbanden te voorkomen. Nou ben ik een vrij bedaarde rijder, dus ik doe redelijk lang met mijn banden.
Een lang verhaal, maar misschien is het de moeite waard om daar eens naar te kijken. En dan naar eventuele “cupjes” in alle 4 je banden uiteraard.
Succes!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville