Sneeuwketting C4 Berline (205/55R16)
RvL001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 02 november 2009 12:41 PM

Hallo allemaal,

voor de komende winter ben ik op zoek naar sneeuwkettingen.

Nu zijn er veel verschillende kettingen en ik heb begrepen dat ze niet allemaal op de C4 Berline passen (met standaard stalen velgen, maat 205/55R16).

Op de site van Pewag lees ik dat o.a. de Nordic Star N-ST en SportMatik SMX geschikt zijn voor deze auto. Dit zijn beide kettingen met schakels van 9mm.

Als ik vervolgens bij b.v. Halfords ga kijken, zie ik daar, naast de Nordic Star en de SportMatik SMX ook Michelin kettingen (niet de nieuwe kunstof Easy Grips volgens mij) staan. Eveneens met schakels van 9mm. Alle genoemde kettingen zijn verkrijgbaar voor de genoemde bandenmaat. Van de Michelins kan ik echter niet vinden of ze ook geschikt zijn voor de C4 Berline.

Daar het prijsverschil nogal groot is tussen Michelin/Nordic star en SportMatik (Michelin €39,98, Nordic Star €49,99, SportMatik €99,99) vraag ik me af of er qua pasvorm en bruikbaarheid nog verschil in zit? Of kan ik simpelweg een van deze 3 kettingen kopen en monteren?

Gr.
Roy

Citroën C4 Berline Image, 1.6 16v LPG

Profiel  

Gepost: 02 november 2009 12:46 PM
  [ # 1 ]

Ik kan me niet voorstellen dat er verschil in bruikbaarheid zit. Zolang de ketting geschikt is voor de origineel gemonteerde bandenmaat (en deze ook op de auto zit natuurlijk) zou het probleemloos moeten passen.

Profiel  

RvL001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 november 2009 12:50 PM
  [ # 2 ]

Zo, dat is nog eens een snelle reactie Wink

Dat was precies mijn gedachte, maar vervolgens lees ik verhalen als het kapot slaan van vitale (rem)delen door verkeerde kettingen, waardoor ik toch weer begin te twijfelen.

Ik kan me voorstellen dat de kans hierop met kleinere schakels ook weer kleiner wordt, waardoor ik min of meer al naar kettingen met kleine (< 10mm) schakels kijk.

Profiel  

Gepost: 02 november 2009 12:59 PM
  [ # 3 ]

Alleen als de maat niet goed is krijg je last van het slaan van loshangende delen van de ketting. De maat van de band is hierin maatgevend, niet het soort van auto. Dat jouw specifieke auto niet bij elk merk terug te vinden is zegt meer over de volledigheid van die lijstjes, dan over de bruikbaarheid van de kettingen. Al is het natuurlijk verwarrend dat een Frans merk kettingen juist een franse auto niet vermeldt.

Profiel  

tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5999

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 02 november 2009 01:02 PM
  [ # 4 ]

Dit zie/hoor je toch meest bij mensen die, achteraf blijkt, niet de juiste maat ketting gebruikt hebben, of niet goed gecontroleerd hebben of de ketting wel goed gemonteerd was en losgeschoten is.

Goede maat en juiste montage zou in principe gewoon veilig moeten zijn.

Profiel  

RvL001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 november 2009 01:30 PM
  [ # 5 ]

Ok, dank je wel voor jullie reacties.

Montage maak ik me niet zo druk om, in de zin van dat ik daar nog liever een uur over doe en zeker weet dat alles goed zit dan dat ik het even snel af werk. Ik oefen ook altijd met dit soort dingen voor ik vertrek naar de koudere oorden.

Gewoon de goede maat kopen dus.

Profiel  

wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 128

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 02 november 2009 09:36 PM
  [ # 6 ]

Alleen op de 17” velgen kunnen geen sneeuwkettingen worden geplaatst. En qua winterbanden is dit nou ook niet de aantrekkelijkste velg. Op de stalen 16” passen deze gewoon het best en tevens is dit een relatief standaard maat.
De sneeuwkettingen heb ik al die jaren met de wintersport nog nooit nodig gehad. Wel hoor je ieder jaar wel een of andere met een geel kenteken rijden die denkt dat het ook werkt op het schone asfalt. Dan zie je iedereen kijken daar komt weer zo’n domme .... (en dan moet je maar snel Duits gaan praten)

Profiel  

RvL001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 november 2009 10:08 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ze ook pas welgeteld 1 keer nodig gehad, maar als ik ze op dat moment niet bij had gehad, had ik van de Oostenrijkers simpelweg de pas niet op mogen gaan.

Op schoon asfalt heb je ze inderdaad niet nodig Wink

Meteen ook de reden dat ik niet van die verschrikkelijk dure kettingen wil: die ene keer dat ik ze nodig heb hoef ik niet van die dure krengen te hebben. Als ik ze maar heb.

Heb ook nagedacht over huren, maar dat komt voor een week of 2 al snel op €30,-. Een paar euro meer en je hebt een nieuwe set.

Profiel  

JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 583

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 03 november 2009 09:24 AM
  [ # 8 ]

Voor €30,- koop je al een setje kettingen. Ik heb er vorig jaar bij de Makro gekocht voor €25,-.
Hier verkopen ze hetzelfde merk online. Het zijn wel 12mm schakels. Als je in een wintersportland zou wonen en je de kettingen een aantal keer per maand zou moeten gebruiken, dan zou ik wel een duurdere set overwegen, vanwege evt gebruiksgemak / levensduur, maar voor die ene keer dat je ze nodig hebt…

just my 2 cents.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook