Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dan nog een heel erg banale mogelijkheid,
de zwarte 16V die afgebrand is had ook eens zoiets, ding sloeg af en wilde niet meer starten, kreeg wel een vonk, kreeg ook benzine maar zelfs met langdurig doorstarten was het enige dat we voor elkaar kregen af en toe een vreselijke backfire.
We hebben met de handen in het haar gezeten en alles vervangen om te proberen (bobine, ontstekingsmodule=> dat blauwe dingetje achter de hydrauliekpomp tegen het schutbord, kabels, bougies) d-riem gechecked en noem maar op.
Uiteindelijk bleek het aan de rotor van de verdelerkap te liggen, die zit met 3 schroefjes vast en die waren allemaal losgetrilt, hij vonkte dus nog wel maar op totaal willekeurige tijdstippen. Dat is natuurlijk de moeite van het nakijken waard en die ontstekingsmodule ook.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@ Mech:
De rotor en verdelerkap heeft die al nagekeken.
De kabel van de onsteking geloof ik ook.
Ik weet het verder helaas ook niet. Klote dingen zijn het af en toe! Succes!!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vaag zeg.. Ik heb thuis nog documentatie liggen van de 16v waar in staat op welke aansluitingen van de ECU alle sensoren zitten, en volgens mij zit er ook een beschrijving bij om systematisch te checken waar het probleem zit. Als ik thuis ben zal ik hier eens naar kijken.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Bedoel je (o.a.) deze?
<http://www.bxclub.cz/files/pdf/16v Ignition location.bmp>
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Nou, de BX doet het weer Nog niet optimaal, maar da’s toch beter dan niks. Bleek uiteindelijk toch aan de bobine te liggen, hoewel de oude exact de goede weerstandswaardes gaf, maar verwisselen leverde meteen resultaat.
Nu start de auto dus weer prima, stationair loopt hij ook mooi soepel, alleen tijdens het rijden houdt hij tussen 2000 en 3000 toeren in. Staat de auto stil, dan reageert hij prima op het gas. Morgen maar eens kijken wat dat dan is.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wordt zo’n 16V nog mechanisch vervroegd of is dat volelektronisch? Want dat schiet mij nl. als eerste te binnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
De vervroeging is volledig elektronisch, wordt allemaal door de ECU geregeld.
Inmiddels loopt de motor weer top bij alle toeren. Het lag aan de (nieuwe) ontstekingsmodule. De oude er terug opgezet, alles in orde!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Super!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooi werk man!
Altijd goed nieuws als een 16v weer rijdt! Beter bekend als de enige echte bx-en!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Sinds vrijdag zit er ook weer een nieuwe APK op. Eén draagarm (al ingecalculeerd) en één ashoes moesten vervangen. Meteen winterbanden aangeschaft, en een rondje veerbollen gedaan. Wat dat betreft kunnen we er weer een jaar tegenaan en de winter tegemoet!
En nu eens kijken of ik nog wat mooie winterplaatjes kan schieten
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nah, dat moet wel lukken vandaag…
Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Laatste bericht van mijn zijde was bijna een jaar geleden. Heb het forum wel gevolgd, af en toe meegelezen, maar door drukte niet heel erg fanatiek. Had zelf ook weinig te melden, want alles liep als trein, vering perfect, motor liep soepel, en elke keer rijden was genieten (tanken iets minder, maar dat hoort erbij).
Tot vorige week. Toen knapte spontaan de distributieriem.
Nu zou ik graag wat advies krijgen. Laat ik vooropstellen dat ik m’n BX erg graag wil behouden en het heeft dus mijn grote voorkeur om een en ander te laten repareren/reviseren. Mijn vraag is vooral: Kan iemand een indicatie geven van de kosten c.q. manuren die zoiets met zich meebrengt? Ik ga uit van een koprevisie of een vervangende cilinderkop (indien beschikbaar)
Mijn tweede vraag: Heeft iemand (bij toeval) nog een goede cilinderkop liggen voor een Mk 1?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Pffff alweer een
Tsja, wat het kost, als je een goede kop weet te vinden kost het je de aanschaf daarvan en een koppakkingsset (ca. € 80,- pakkingen +bouten) en een distributieset (ca. €220,- riem, spanrollen, waterpomp) ennog een tientje of 8 voor olie en koelvloeistof.
De cilinderkop die jij nodig hebt mag van zowel een MK1 als een MK2 zijn maar in het geval van een MK2 moet (kun) je je nokkenassen verwisselen, die van de MK2 zijn minder scherp. Je kunt in ieder geval een kop gebruiken van de volgende auto’s:
Peugeot 309 GTI16, Peugeot 405MI16, BX 16V MK1&2. Het loont enorm om ook even in de Peugeot wereld te duiken (http://www.205gti.nl bijvoorbeeld)
Verder zou ik het gewoon zelf doen als je niet vies bent van sleutelen. Ik heb het een jaarof twee geleden ook voor het eerst gedaan en het viel me alles mee, met een goede doppenset en een momentsleutel ben je eigenlijk al zo ver als je moet zijn. Sleutelen is voor een onervaren persoon in twee dagen zeker te doen. Mocht je documentatie nodig hebben (bijvoorbeeld een haynes) dan kan ik je die wel toesturen, stuur me in dat geval maar een PB. En verder om de 40.000 kilometer je riem gaan vervangen. Ze klapen echt heel erg vaak bij de BX 16V, ik heb een riem liggen die net 40.000 gedraaid heeft en daar zitten echt al scheurtjes in, die had het geen 10.000 kilometer langer uitgehouden.
Verder voor de duidelijkheid nog een lijstje met spullen die je nodig hebt:
- koppakking
- kop bouten set
- inlaatspruitstukpakking!
- nieuwe koperen moertjes voor uitlaatspruitstuk (niet altijd nodig maar áls je ze nodig hebt kun je ze maar beter hebben)
- veerbouten uitlaatspruitstuk
- distributieriem
- spanrollen (2x)
- waterpomp
- 5L koelvloeistof
- 5L motorolie
- oliefilter
Een alternatief voor een tweedehands kop zijn nieuwe kleppen natuurlijk maar als je zo’n kop laat aanpakken met nieuwe kleppen, gelijders, stoters en seals ben je zo’n 2500 euro aan onderdelen kwijt….ik kocht twee jaar geleden voor 100 euro een goede cilinderkop zonder nokkenassen en uitlaatspruitstuk, die draait nu nog steeds als een gek!
De globale werkwijze is als volgt:
Zet de krukas op tijd en blokkeer deze! Doe je dat niet dan heb je kans dat je de voetpakkingen van je cilinderbussen beschadigd.
alle zooi dat aan de cilinderkop vastzit losschroeven of halen (inlaatspruitstuk, slangen, stekkers, etc) gebruik schilderstape en schrijf van ieder stekkertje op waar het aan vast zat!!! haal de twee boutjes los waarmee de uitlaat vast zit aan het spruitstuk. Haal het kleppendeksel los, trek het olierek voorzichtig los en leg dit op een veilige plek (gaat debiel makkelijk stuk namelijk!) haal de 8 kopbouten los (niet forceren maar voorzichtig “verleiden” als er een echt niet los wilt. Als die bouten los zijn kun je de cilinderkop loshalen, deze zal wel vastplakken maar als je een bezemsteel in een van de inlaatgaten steekt kun je hem zo loswippen. Verwijder de oude pakking en pakkingsresten. Plaats de nieuwe pakking (let op de twee bussen die in het blok zitten, deze blijven soms in de kop steken.) Zet de nieuwe kop op zijn plek. LET OP!! in alle boutgaten moet een spacer zitten! Het boutgat boven de waterpomp is minder diep dan de rest en het lijkt dus alsof daar al een spacer zit, vergeet je die te plaatsen dan draai je zo je kopbout dwars door je onderblok heen en is het afgelopen! Schroef de zooi vast, monteer een nieuwe distributieriem, vervang je olie en vul je koelvloeistof en dan weer lekker vlammen voor 40.000 kilometer.
Heel veel sterkte met de klap want leuk is het nooit maar je kunt met relatief lage kosten toch weer helemaal het heertje zijn!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Momenteel staat er erg veel spul op Marktplaats. Zoek op MI16 bij de Peugeot onderdelen rubriek.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Inderdaad, een compleet blok met rotte krukaslagers voor 150 euro
http://link.marktplaats.nl/397258285
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX