Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-2009
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- C5 station
Ik heb sinds half oktober mijn 2e C4GP 2.0HDI EBV6 LB. Ik heb alleen een probleem met mijn brandstofmeter. Bij voltanken geeft hij niet helemaal vol aan (mis één “blokje”). Als de brandstof meter begint met knipperen (rijden op “reserve"tank) kan ik er ca. 40 liter in krijgen. Vorige week ben ik doorgereden met knipperende brandstofmeter, totdat boordcomputer aangaf, dat ik nul kilometer nog kon rijden. Ik had wel goed de kilometer stand in de gaten gehouden en op basis van voorgaande rekening gehouden. Maar verder doorijden vond ik toch wat riskant. Ik kon slechts 50 liter tanken in de 60 liter tank!
Het is lastig, want als je op de brandstofmeter rijdt, je niet echt door kan rijden totdat de brandstofmeter echt aangeeft dat de tank bijna leeg is. Hij geeft circa 10 lieter te weinig aan. Het betekent, dat je extra moet tanken (geen 50 liter, maar iedere keers lechts 40 liter). Volgens de garage is het een bekend probleem bij deze serie C4’s en moet het opgelost met een tokomstige software update.
Mijn vraag is of er meer mensen hiervan last hebben?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn xsara picasso uit 2003 1.8 diff
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008
- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
ik heb het ook met mn c4p 1.6 benzine. Het is me één keer gelukt het laatste blokje te vullen door echt tot de nok toe benzine er in te gooien. Het blokje verdween ook zo weer Ik heb LPG ingebouwd en daar rijd ik in principe op, die kan ik gewoon leeg rijden en dan een tankstation opzoeken.. Da’s iedere 400km ongeveer…
Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive - Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX
Hoi,
Ik heb eveneens hetzelfde ‘probleem’ met mijn C4GP. Het blijkt dus dat bij het vullen van de tank het pistool heel snel afslaat. Bij navraag in mijn garage zeiden ze dat ik tot 3 keer toe het pistool mag laten afslaan. Dan kan er inderdaad nog 7 liter extra in de tank bij. Dan zie ik inderdaad op de brandstofmeter alle blokjes die aangeven dat de tank volledig gevuld is.
Na een 50 à 60 km is het eerste blokje verdwenen.
Grand C4 Picasso 1.6 HDI EBV6 - Exclusive
Pack HiFi MyWay
edit mod; quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Een zeer bekend verhaal ook voor mij. Ik heb mijn C4GP nu 2,5 jaar dus ben er wel aan gewoon geraakt.
Hij geeft wel vol aan na het tanken maar na 20 of 30 km rijden is het eerste blokje al weg ....
Vaak ook dat er gewoon niets meer bij kan in de tank, terwijl de meter niet vol aan geeft (eerste blokje is er dan niet)
Als de meter “leeg” aan geeft gaat er ongeveer 48 a 50 liter in.
Volgens mijn garage “normaal” en niets aan te doen ...
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Idem hier.
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Bij ons vult hij bij bepaalde stations met 1 blokje minder dan maximum, en waar we gewoonlijk gaan wel met alle blokjes, na +/- 40 km is het eerste blokje weg, omgerekend dus 2.5 a 3 liter ongeveer. Ik moet wel erbij zeggen dat ik 3 keer laat afslaan, en ik soms het niveau kan zien in de tank bij het weghalen van het pistool.
In theorie is de tank 60 liter, maar er zijn een aantal factoren waardoor die nooit 100% kan gevuld worden.
Er is het dood volume, wat het eerste korte blokje is, elk blokje is een kleine 5 liter, dus lijkt het dood volume bovenaan de tank ongeveer 2 liter bij de meeste (G)C4P’s, als er bij ons nog 1 blokje is gaat er +/- 51 liter in. 2 blokjes is +/- 46 liter, dus de theorie van 5 liter per blokje lijkt dat te bevestigen.
Dus 51 liter + 5 liter + 2 liter dood volume = 58 liter, de overige 2 liter denk ik dat een kleine reserve is die Citroen zelf inbouwt, omdat er altijd mensen zijn die tot de laatste druppel willen leegrijden, en om deze mensen een beetje te beschermen tegen ‘pech door geen brandstof’, vermoed ik die reserve.
Weliswaar allemaal een theoritische gok !
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-2009
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- C5 station
Ik ben dit topic begonnen met twee zaken ronom de brandstofmeter, één het niet volkrijgen van de tank en twee na veertig liter leeg rijden begint de brandstofmeter al te knipperen.
Over één hoor ik hetzelfde probleem, maar over twee hoor ik niets.
Met name twee vind ik een probleem. Dit betekent voor mij als km-vreter meer tanken doordat ik niet de tank goed leeg kan rijden. Als al 100 km de branstofmeter staat te knipperen, begin ik toch wel zenuwachtig te worden en dan kan ik dan nog geen 50 liter tanken.
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-05-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP
E.e.a. heeft mede te maken met de stand van de auto bij het tanken. De tank van dde Xsara Picasso komt namelijk wel ECHT vol als de vulopening het hoogste punt is, dus neus omlaag en rechterzijde het hoogst.
Echter, dat kan hier in Nedrland niet altijd. Omdat de meeste stations een vlakke ondergrond hebben.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ergo: Een Xsara Picasso is gebouwd voor een heuvel-, danwel bergachtig landschap?
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Sorry hoor Thijs, maar wat een flauwekul post.
Over het algemeen tank ik op het moment dat het gele tankje op het dashboard aan gaat. Dan kan ik ongeveer 50 liter tanken. Op de BC staat dan nog dat ik nog ongeveer 100 km door kan.
Als ik dan de tank leegrij, totdat alle blokjes verdwenen zijn en de BC alleen nog—meld, dan zit ik rond de 58 a 59 liter.
Een enkele keer komt het voor dat ik meer dan 60 liter erin kan gooien. Dat is dan wel nadat het vulpistool al een aantal malen is afgeslagen.
Op de dash zijn alle blokjes zwart en het duurt zeker enige tijd voordat het meest rechtse blokje uit gaat.
robre schreef:Ik heb sinds half oktober mijn 2e C4GP 2.0HDI EBV6 LB. Ik heb alleen een probleem met mijn brandstofmeter. Bij voltanken geeft hij niet helemaal vol aan (mis één “blokje”). Als de brandstof meter begint met knipperen (rijden op “reserve"tank) kan ik er ca. 40 liter in krijgen. Vorige week ben ik doorgereden met knipperende brandstofmeter, totdat boordcomputer aangaf, dat ik nul kilometer nog kon rijden. Ik had wel goed de kilometer stand in de gaten gehouden en op basis van voorgaande rekening gehouden. Maar verder doorijden vond ik toch wat riskant. Ik kon slechts 50 liter tanken in de 60 liter tank!
Het is lastig, want als je op de brandstofmeter rijdt, je niet echt door kan rijden totdat de brandstofmeter echt aangeeft dat de tank bijna leeg is. Hij geeft circa 10 lieter te weinig aan. Het betekent, dat je extra moet tanken (geen 50 liter, maar iedere keers lechts 40 liter). Volgens de garage is het een bekend probleem bij deze serie C4’s en moet het opgelost met een tokomstige software update.
Mijn vraag is of er meer mensen hiervan last hebben?
Zelfde probleem hier: gloednieuwe Pic sinds ruim een week. Ik snap het nog steeds niet ondanks alle postings maar ik krijg dus de indruk dat je langer door kunt rijden dan de reserve aangeeft.
3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 hDif Eb6v Ligne Business
edit mod; quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik zou daar toch een beetje mee oppassen want vandaag verraste mijn C4GP me toch een tikkie.
Vooropgesteld; ik krijg er meestal tussen de 54 en de 57 iter in.
Ik tank over het algemeen pas als ik op reserve rij. Soms direct, soms pas na 60 km.
Gisteravond onderweg ging ik op reserve. Vanochtend zou ik gaan tanken. De pomp waar ik wilde tanken was 55 km ver. (Freebees hè ) Geen probleem, moet volgens de ervaring makkelijk lukken. Nu wil het geval dat de dagteller (de “algemene” die na 1 keer drukken in het scherm komt) bij een koude motor geen accurate weergave doet. Je loopt dus kans dat ie -,—aangeeft terwijl je nog best 40km kunt rijden en zelfs dan is de tank nooit leeg. Er gaat dan meestal maar 58 liter in.
Dat was vandaag dus ook het geval dacht ik…
Nou, vanochtend ging er na 810 km gereden te hebben 60,2 liter diesel in…
Dat scheelde dus echt heeeel weinig gezien het feit dat de tank 60 liter is. Bijna een diesel moeten ontluchten…
Het is een Grand C4 Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6V, van januari 2009.
De Ford Capri gek van het citroën forum.
Had: C4 Grande Picasso Ligne Business 1.6 HDIf Eb6v (met NaviDrive RT5), Nocciola en een trekhaak.
Heb: Nog 2 maanden: Renault Megane GT-line 1.5 dCI (14%)
Moet: Op zoek naar iets anders
Ik heb sinds 3 november een hagelnieuwe C$GP, ook ik krijg het laatste blokje niet vol.
Of de software is niet goed, of de benzinesensor is niet goed. Ik kijk het nog even twee tankbeurten aan, en als het niet veranderd, ga ik maar eens terug. Je kan wel zeggen ´O, ik rij gewoon door omdat er 60 liter in mijn tank zit ´, dus ik moet minimaal 600/660 kilometer rijden, maar dat werkt niet. Een benzinemeter hoort gewoon een betrouwbaar volume af te geven.
edit mod; quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Da’s gek want in een ander topic zag ik dat jouw nieuwe auto een andere benzinesensor had gekregen voor de eerste levering. Heeft dus kennelijk niet geholpen voor dit probleem.
3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola
edit mod; quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
klopt, ik heb vanmiddag voor de tweede keer getankt en het pistool wel 10 keer af laten slaan. Ik heb hem nu helemaal volgetankt en het laaste streepje is nu ook vol.
Vanmiddag kreeg ik de waarschuwing dat ik laag benzine niveau had, na met een volle tank weg te zijn gereden bij de vorige tankbeurt. Ik kreeg er 44,56 liter in. Er van uitgaand dat je boordcomputer je waarschuwt voor de laatste 6 of 7 liter, mis ik dus nog ongeveer 9 liter ergens in het systeem.