Beste mensen,
In mijn Berlingo Van van 2002 heb ik erg veel last van condens de laatste weken. Van alles heb ik al geprobeerd om mijn ruiten schoon en vetvrij te maken, maar dat mocht niet helpen. Zelfs na een rit van 45 minuten staat er nog condens op m’n ruit. Lekkage heb ik (volgens mij) niet, want alles voelt droog aan. Na 10 minuten rijden komt er al behoorlijk warme lucht uit de blower, maar blaast m’n raam niet schoon.
Een goedwillende voorbijganger zei dat m’n waterafvoer aan de voorzijde en onder de motorkap misschien verstopt was. Vervolgens de motorkap omhoog en alle afval van de herfst eronder weggehaald. Mischien toch niet alles weggehaald, want de condens blijft. Waar zou ik moeten zoeken naar een eventuele verstopping die het hemelwater niet afvoert?
mvg
Hans H
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heb je een open laadruimte en zo ja, vervoer je vaak vochtige spullen? Het blikken dak zonder bekleding condenseert erg makkelijk, waardoor de vochthuishouding behoorlijk op zijn kop kan staan. Probeer de auto eens helemaal goed droog te krijgen met behulp van bv een kacheltje en/of vochtvreters (goed ventileren). Ik heb zelf jaren de berlingo als campertje gebruikt en vooral bij slapen in de auto bij lagere temperaturen bracht dat erg veel vocht in de auto met gelijkaardige gevolgen als jij omschrijft.
graddus schreef:Heb je een open laadruimte en zo ja, vervoer je vaak vochtige spullen? Het blikken dak zonder bekleding condenseert erg makkelijk, waardoor de vochthuishouding behoorlijk op zijn kop kan staan.
Ik heb een tussenschot geplaatst (zodat het sneller op temperatuur is en minder herrie geeft);daarnaast ook altijd de ramen op een kiertje staan (met van die bolle wangen) zodat het niet inregent, maar wel doortocht. Matten in de auto zijn ook droog; alleen m’n ramen niet….
Rest nog een vraag: heeft een Berlingo een “wateropvangbak” aan boord? Zijn er slangen of slangetjes waardoor het hemelwater wordt afgevoerd? Kan me voorstellen dat die door herfstafval verstopt kunnen raken.
Hoi Hans,
Onder je parafan (zwart plastic tussen motorruim en voorruit) is een soort plateau waarop water blijft staan als het zeefje/korfje van de afvoer vol zit (passagierszijde onder het raam)
Groet,
Jean
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
heb je het koelvloeistof niveau gecontroleerd?
Ik zou bijna denken dat je een lekkende kachel radiateur hebt.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hans H schreef:Vervolgens de motorkap omhoog en alle afval van de herfst eronder weggehaald. Mischien toch niet alles weggehaald, want de condens blijft.
Die hoop vochtige bladeren zo vlakbij je luchtaanzuiging zorgden er voor dat er veel vocht naar binnen kwam. Alleen ál dat vocht is niet 1-2-3 weg uit de auto.
d-super schreef:heb je het koelvloeistof niveau gecontroleerd?
Ik zou bijna denken dat je een lekkende kachel radiateur hebt.
Dan zou je dat ook moeten ruiken (zoetige lucht) en/of nattigheid voelen op de vloer bij de bijrijdersstoel, toch?
Controleer ook eens de afvoergaatjes van je deuren, als die verstopt zitten dan kan eventueel inlekkend vocht niet weg en verzamelt het zich in je deuren. Eventueel ook eens onder de deurpanelen kijken of de afdekfolie op je deur nog in orde is.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
d-super schreef:heb je het koelvloeistof niveau gecontroleerd?
Ik zou bijna denken dat je een lekkende kachel radiateur hebt.
Gisteren voordat ik naar huis zou gaan even de koelvloeistof gecontroleerd; er bleek haast een liter bij te moeten om op het goede niveau te komen. Daarop naar m’n garage gegaan en gevraagd of ze de boel op druk konden zetten. Ik kom net terug en inderdaad: zoals sommigen al suggereerden is de kachel stuk en sijpelt het vocht er aan de rechterkant uit. Men was al bezig om het een en ander te demonteren. Eind van de dag hopen ze klaar te zijn. ‘t Zou een pittige klus worden.
In elk geval bedankt voor ‘t meedenken.
700 tot 1000€.....
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:700 tot 1000€.....
Inderdaad…......kom zojuist terug…...Ik herkende m’n auto haast niet meer…...Complete dashbord eruit…..Morgen is de auto hopelijk klaar en weet ik waar m’n 13de maand naartoe gaat.
Dat is balen! Klus is voor een handig iemand nog wel zelf te doen, maar kost je echt heel veel tijd. Ik zou de Berlingo ook waarschijnlijk bij de garage neer gezet hebben.
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-07-2005
- Berlingo 1.4i 600
Kachel radiateur moet bij mij helaas ook vervangen worden, in de voorbereidingen vond ik op http://www.berlingo.org een goede beschrijving om het dashboard uit te bouwen en de kachel radiateur te vervangen.
Zie link hier onder.
http://www.gesolei.de/berlifaq/b/Berlingo_Rep.-_Anleitung-Waermetauscher_wechseln_beim_2.0_HDI.pdf
Weet iemand toevallig of er verschillen zijn tussen Behr en Valeo radiateuren?
Groet,
Age