een oude auto zorgt ervoor dat ik af en toe creatief te werk moet gaan. Ach die naam is een erfenis uit het verleden voor de rest is men auto gelukkig prima. Het is natuurlijk een noodoplossing en dat scheelt aardig wat litertjes kvs.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Ook hier dank voor de snelle reactie! Relaxt! zo’n forum…
Ik ken jou type motor niet maar normaal moet je het systeem na bijvullen nog ontluchten.
Ontluchten? Ga ik uitzoeken!
18 Euro voor de bovenste slang tussen blok en radiator noem jij dat duur ???? Denk er ook aan dat je bij de automateriaalzaak gewoon slang aan de meter gaat meekrijgen , zonder alle nodige bochtenwerk. Bekijk het eens voor jou geval , vraag even prijs bij Citroen en beslis dan waar je ze gaat kopen.Let wel op dat je een nieuwe slangenklem koopt , degene die ik zie op de foto kan je niet hergebruiken
Ik ga morgen even checken wat ik nog bij de dealer kan krijgen en wat de kosten hier voor zijn. De 18 euro die je noemt, vind ik niet echt duur. Het verschil in kwaliteit vind ik nog wel belangrijker, maar dat zal ook vast niet heel veel uitmaken!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Ontluchten is inderdaad zeer belangrijk. En na het bijvullen zorgen dat je sowieso wat KVS in je auto hebt liggen om geregeld wat bij te vullen (ze ontluchten zichzelf verder)
Nieuwe slang gescoord! Voor 40 euro was ik het mannetje. Tot de verbazing van de citroen-dealer-besteller was hij nog origineel te krijgen ook. Die heb ik dus vandaag opgehaald.
Morgen of zaterdag oude slang vervangen voor deze slang.
Wat dat ontluchten betreft, weet iemand hoe ik dat precies moet doen? Of is het een kwestie van volkwakken (tot ca. 15 cm onder de rand)en dan regelmatig ff bijvullen?
Tips zijn welkom!
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Kachel op WARM zetten. Ontluchtingsschroef op de radiator open (platte schroevendraaier) en aan het schutbord (die laatste is een imbus). Vullen en als er enkel nog KVS uit de schroeven komt de schroeven toe draaien.
Dan KVS in de auto gooien en als bij het starten de keren erna het KVS-peil lampje aan gaat bijvullen. Als het KVS toch afgelaten is, dan is het misschien ook geen slecht idee om je thermostaat eens te checken (en zonodig vervangen)
Edit: kan zijn dat er ook nog een ontluchtingspunt zit bij je thermostaat-behuizing.
Dank voor je toelichting!
Hierover één vraag…
schutbord
Waar zit dat schutbord? Ook aan de radiator? ...
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Schutbord is het stuk plaatwerk wat de motorruimte scheidt van het interieur.
4 ontluchtings punten:
1: Op de radiateur
2 & 3: Op de thermostaat, en ik heb er ook één bij de thermostaat (Een inbus meen ik een een draaidopje, soort fietsventiel)
4: Achterop het motorblok bovenin. (dus min of meer voor het schutbord).
(Even creatief in paint)
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
@Timo1990, Chill! handig die foto’s met markeerpunten! Nu kan het niet fout gaan lijkt me
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Fout niet. Maar voor je een BX echt helemaal ontlucht hebt ben je wat tijd verder, hoor…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik kan me van mijn BX herinneren dat de ontluchtingsnippel bij de thermostaat (nr.3 op Timo’s onderste foto) een plastic schroefje was, die me ook prompt eens afbrak toen ik ‘m wilde lossen. Oud plastic, dat wordt hard en wil dan nog wel eens breken. Voorzichtig dus!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Update,
slang vervangen, KVS bijgevuld en het ontluchten ging prima! Kon ook niet anders, met die instructie tekeningen van Timo.
Motor gestart, en ik zag wel nog wat bubbeltje opkomen als de motor een tijdje liep. Moet ik me daar zorgen om maken, of is dat normaal / trekt dat weg als ik voor de komende ritten kvs check en - indien nodig - bijvul.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat bubbeltje is normaal, en dat je nog een keer (of twee) kvs zult moeten bijvullen ook.
Yep! De lekkage is ook na een paar dagen verholpen. Na het KVS reservoir 2 keer een beetje bijgevuld te hebben, blijft het niveau nu weer keurig stabiel!
Tijdens een check van de nieuwe slang (slang 1) zag ik dat ook slangen bijna 2 en 3 ‘op’ zijn. Zoals gezegd vermoed ik dat ook deze kvs slangen zijn aangetast door lhm. (of het zou moeten komen door de bars leak (!) dat de garage erin geflikkerd heeft maar dat zal wel niet).
Vandaag bij mijn plaatselijke Citroen Dealer geweest, de genoemde slangen kunnen ze - in tegenstelling tot slang 1 - niet meer bestellen. Ik kreeg wel te horen dat ze het alsnog gaan proberen, maar het is mijn ervaring dat dit een ‘charmante’ manier is om te zeggen #rotopmetjeoudebx.
Ik heb zelf al even gezocht of ik de bestelnummers van deze slangen kan vinden via service.citroen.com maar dat is vooralsnog niet gelukt.
Heeft iemand hier een tip hoe ik aan de slangen 2 en 3 kan geraken? Een adres van een webshop ofzo of garage die dit spul nog heeft liggen is van harte welkom!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Van Gompel in Eindhoven eens bellen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Universele koelslang kopen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90