Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
weer ff on topic:
Er rammelt wat (reactiestang), er piept wat (versnellingsbak), een *tok* rechtsvoor in de bochten (fuseekogel), en hij lekt wat LHM (hoogteregelaar), en een dikke brom (uitlaat-gat),
maar oh wat is zo’n BX toch heerlijk bij het verhuizen. Wat past er een hoop in, vriendinnetje zegt “zo genoeg dozen?”, nou doe er nog maar 4 bij! En dan nog ruim zitten voorin.
Start ondanks de kou altijd in 3 slagen, remt geweldig, glijdt lekker door de bochtjes in de sneeuw. Prima
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ha kijk, dat is dus een echte. Kleine kwaaltjes horen erbij, en zo te zien zijn het bij jou gewoon wat dingetjes die vallen in de categorie “kleinigheden die met een beetje liefde en €€€€ wel vallen op te lossen”. Hopelijk is het wat die koude-start betreft inderdaad de accu, dan ben je snel klaar.
Leuk dit,
je mag het ook best wel eens zeggen als alles goed is!
Altijd de horrorverhalen horen is ook zo slecht voor het
beeld van bepaalde auto’s.
Ik heb ook al anderhalf jaar geen problemen
met mn GTi, mss ook omdat hij al anderhalf jaar op stal staat!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, laat ik dan ook eens een duit in het zakje doen: mijn TZD Turbo kocht ik met 302000 km op de teller in de zomer van 2002. Het is nu december 2009, inmiddels staat er zo’n 432000 km op de teller, en hoewel er heus wel eens wat aan gefixt moest worden zoals bij elke auto is de rode schicht gewoon een oerbetrouwbaar ding gebleken.
Daarnaast heb ik nog een 14TE uit 1991, met carburateur en pulsair. Die auto is ooit als jong gebruikte occasion gekocht door een goede vriend van mij, daarna door mijn zusje overgenomen en heeft in die jaren gewoon normaal onderhoud gehad. Nu is deze BX in mijn bezit omdat ik niet wilde dat dit goed onderhouden exemplaar in handen zou vallen van iemand die zo’n hok koopt om ‘r af te raggen in 1 jaar tijd en dan naar de sloop te rijden. Die 14TE is in al die jaren ook vrijwel storingsloos gebleven!!
Dus goed functionerende BX-en zijn er echt wel!
Ik heb van de mijne ook een algemeen betrouwbaar beeld eigenlijk. Sinds het inschrijven heb ik enkel nog maar een starter, thermoswitch en thermostaat kapot gehad en een defect contactslot (en dan nog een sensor die raar deed). En die starter had ik zien aankomen. Kortom, paar kleine dinkjes (die op het moment van kapotgaan wel een hoop ergernis kostten maar soit).
Voor de rest zijn de problemen eigenlijk allemaal LPG-gerelateerd. Maar dat is nu ook gedaan, sinds we de computer er tussenuit gehaald hebben.
Maar vooral de symptomen niet uit de weg gaan. Als er af en toe een oranje lampje gaat branden samen met inhouden van de motor niet denken van ‘zal wel over gaan’. Want dan sta je er op een dag met een kapot bobijn en géén leven meer ::) . En als je starter 1 keer niet heeft willen starten, en na het er op slaan met een hamer weer wel. Ga zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe/gebruikte werkende starter en laat het niet aanslepen.
En vooral dat laatste is een probleem. Men laat het allemaal aanslepen. En uiteraard idealiseer ik het nu allemaal, want ik heb me er vaak kwaad in gemaakt
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och… ik heb een lange tijd met een rotte radiateur rond gereden in mijn TZD Turbo. Ik kwam er pas achter dat de radiator de boosdoener was toen ik deze verving omdat de oude begon te lekken. Maar als je een beetje normaal rijdt en je temp.meter in de gaten houdt kun je al een hoop voorkomen. En mijn koppakking is er niet uitgevlogen! Wel deed de verwarming het altijd uitstekend, vooral in de zomer…pfff. Maar alles functioneert nog, zoiets hoef je niet te flikken met bijv. een Hyundai.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
ook hier geen klachten op de normale grapjes na en zeker na de afgelopen 2 weken waarin ik anwb-tje heb gespeelt voor de straat heb ik veel respect voor mijn bixxie..altijd starten en geen enkel probleem met rijden op de sneeuw en gladheid….
weer een wagen die waarschijnlijk volledig op gereden gaat worden door me….binnenkort als alle pekel weer weg is ga ik hem ff verwennen met een flink sponsbadje en poetsbeurt…heeft tie wel verdient
if you believe in it you can make it happen
de bx loopt weer als een zonnetje. uiteraard:P
kwestie van accu weer goed opladen en t was starten en lopen haha:D.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Heb eind oktober een Vlaamse TRD gekocht.
Ding loopt als een zonnetje, werkelijkwaar nog helemaal niets mee gehad.
Uiteraard bij aankoop de standaarddingetjes gefixt, maar tot nog toe probleemloos. Verder lekte het schuifdak als een zeef, maar dat was vrij snel verholpen. Na Start ook bij -15 zonder aarzelen en inmiddels zijn we 11.000 km verder (ja… in 2 maanden..)
Wel wat kleine dingen op de “To do list” in de catogorie
Paar lampjes en de klok kapot achter de teller etc. Lijkt me een rotklusje om te doen, maar zullen we binnenkort toch eens aan beginnen. Heb de lampjes en een nieuw klokje iig liggen.
Verder doet alleen de oliemeter een beetje raar, doet het keurig, tot de wagen in versnelling gaat (is een automaat). De oliedrukmeter valt dan terug naar nul en het lampje gaat uit. Dit was al jaren volgens de vorige eigenaar, iemand toevallig een idee waar dat aan ligt? Sensortje of zo?
Lampjes vervangen is geen fijn klusje maar ook geen ‘rotklusje’. Staat online een mooie foto-handleiding trouwens.
Is zélfs mij gelukt
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Een handleiding is altijd handig!
Kan met wat geduld best wat voor elkaar krijgen, mis alleen de kennis vaak.
Je doelt op het sticky topic Dashboard vervangen, of weet je nog een duidelijkere?
Zoja, waar?
Thanks
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Oliedrukmeter laat de druk alleen zien gedurende enkele seconden na het op contact zetten, is standaard bij de BX.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nee, da’s de oliepeilmeter. Die laat inderdaad voor 10 seconden na het aanzetten van contact het oliepeil zien. In de GTI’s en 19TZI breaks is dit metertje gecombineerd met een oliedrukmeter. De eerste 10 seconden geeft hij het oliepeil, daarna continu oliedruk. Dat metertje zie je ook bewegen met plotseling accelereren bijvoorbeeld, of alleen op de koppeling in de file vooruitkruipen. Het zichtbare verschil op het dashboard is dat er bij een oliedrukmeter cijfers bij het wijzertje staan, bij een oliepeilmeter staan die er niet.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Allochteun schreef:Een handleiding is altijd handig!
Kan met wat geduld best wat voor elkaar krijgen, mis alleen de kennis vaak.
Je doelt op het sticky topic Dashboard vervangen, of weet je nog een duidelijkere?
Zoja, waar?Thanks
Even opgezocht : http://www.techniek.citroenbx.nl/techniek/Dashboard/klokkenwerk.htm
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ah kijk aan.
Waarschijnlijk het makkelijkst op te lossen probleem tot nu toe .
Inderdaad cijferloos, dus gewoon een peilmetertje inderdaad.
Thanks voor de info!
@Bunny: Thanks!
Briljante handleiding, mooi stapsgewijs en met foto’s. Geweldig!
Flink klusje zo te zien, maar niet al te moeilijk.
Als ik nauwkeurig werk moet dat goed te doen zijn!