dikke streep als ik je vraag goed begrijp
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
Autofan schreef:dikke streep als ik je vraag goed begrijp
Oké waarvoor is die dunne streep dan er net onder ?
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
de onderste streep = laagste stand. die wordt gebruikt om het systeem drukloos te maken, om onderhoud te plegen bijvoorbeeld.
sommigen gebruiken het ook bij het verwisselen van banden.
ga echter nooit onder een hydropneumaat liggen (om werkzaamheden uit te voeren) zonder er kriksteunen of iets dergelijks onder te zetten!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
algemene info over de rijstanden:
algemeen:
1) laagste stand: “garage stand”, alleen te gebruiken om systeem drukloos te maken en eventueel bij wiel verwisselen, caravan eraan hangen, beladen van dakdragers, etc. NIET RIJDEN! auto rust op rubberen stootblokken, dus praktisch geen vering.
2) 2e rijstand: inveerweg en uitveerweg zijn ongeveer gelijk.
3) 3e iets hoger dan normaal: rijden over obstakels, extreem slecht wegdek, karrespoor, beladen, etc. tot ~40km/h (o.a. CX, Xantia, Xm)
Minder invering naar buiten dan naar binnen.
4) 4e hoogste stand: maximale druk, hoogteregelaar blijft open, hier door worden de veerbenen/armen tegen de rubberen stops gedrukt, praktisch geen vering, alleen STAPVOETS rijden. Voor obstakels, bandenwissel, instappen van mensen die slecht ter been zijn, beladen, en heel belangrijk: controle van het LHM niveau (niet voor C5)
Voor normaal gebruik zijn standen 2 &3 zeker nuttig, 1&4 zelden, maar het is wel noodzakelijk dat ze erop zitten.
Met dank aan forummer Eviltwin.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
hogervp schreef:algemene info over de rijstanden:
algemeen:
1) laagste stand: “garage stand”, alleen te gebruiken om systeem drukloos te maken en eventueel bij wiel verwisselen, caravan eraan hangen, beladen van dakdragers, etc. NIET RIJDEN! auto rust op rubberen stootblokken, dus praktisch geen vering.
2) 2e rijstand: inveerweg en uitveerweg zijn ongeveer gelijk.
3) 3e iets hoger dan normaal: rijden over obstakels, extreem slecht wegdek, karrespoor, beladen, etc. tot ~40km/h (o.a. CX, Xantia, Xm)
Minder invering naar buiten dan naar binnen.
4) 4e hoogste stand: maximale druk, hoogteregelaar blijft open, hier door worden de veerbenen/armen tegen de rubberen stops gedrukt, praktisch geen vering, alleen STAPVOETS rijden. Voor obstakels, bandenwissel, instappen van mensen die slecht ter been zijn, beladen, en heel belangrijk: controle van het LHM niveau (niet voor C5)Voor normaal gebruik zijn standen 2 &3 zeker nuttig, 1&4 zelden, maar het is wel noodzakelijk dat ze erop zitten.
Met dank aan forummer Eviltwin.
Dat is hier echt prachtig wat je hier word aangeleerd als je iets vraagt dikke duim voor jullie jongens en euh meisjes
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994
Met de huidige kou is het inderdaad verstandig om nog een paar seconden te wachten met startten, nadat het voorgloei lampje uitgaat. Het gloeien gaat namelijk nog c.a. 30 seconden door nadat het lampje uit is.
Op de dikke streep, dat is de rij-stand.
De stand van de dunne streep, is om de auto hoger te zetten, om stapvoets over heel slecht/hobbelig terrein te rijden. De allerhoogste en laagste stand is voor service doeleinden, met de allerhoogste stand kun je ook door bepaalde type bussluizen rijden
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
ZX1.4i schreef:Met de huidige kou is het inderdaad verstandig om nog een paar seconden te wachten met startten, nadat het voorgloei lampje uitgaat. Het gloeien gaat namelijk nog c.a. 30 seconden door nadat het lampje uit is.
Op de dikke streep, dat is de rij-stand.
De stand van de dunne streep, is om de auto hoger te zetten, om stapvoets over heel slecht/hobbelig terrein te rijden. De allerhoogste en laagste stand is voor service doeleinden, met de allerhoogste stand kun je ook door bepaalde type bussluizen rijden
Nog een vraagje?
Als ik hem start moet hij omhoog komen dat doet hij ook en dan hoor ik hem zo tikken als hij dan op zijn hoogte is hoor ik het getik soms nog wat is dat ?
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat is de pomp die het hydraulisch systeem op druk brengt. Bij het starten is er bijna geen druk en hoor je de pomp draaien en tikken om de boel op druk te brengen. Zodra de druk in orde is tikt-ie nog maar om de pak ‘m beet 20-40 seconden. Tikt-ie ook dan sneller dan is het tijd om je voorraadbol te vervangen/bijvullen (door een dealer of, liever, een specialist).
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
japv schreef:Dat is de pomp die het hydraulisch systeem op druk brengt. Bij het starten is er bijna geen druk en hoor je de pomp draaien en tikken om de boel op druk te brengen. Zodra de druk in orde is tikt-ie nog maar om de pak ‘m beet 20-40 seconden. Tikt-ie ook dan sneller dan is het tijd om je voorraadbol te vervangen/bijvullen (door een dealer of, liever, een specialist).
Nee hij doet exact wat jij zegt dus das oké dan.
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
Volgende week word er een nieuwe distributieriem gestoken .
Er was bij 161000 Km één gestoken maar heb nu vastgesteld dat dat vijf jaar geleden was dus hoog tijd voor een andere zeker.
Ik heb nog een vraagje s’morgens bij het starten rookt hij nogal zwaar en schudt de motor flink na 30 sec is dat wel gedaan is dit normaal ?
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Goede zaak dat er een nieuwe distibutieriem gedaan wordt. Dringend advies is om dat samen met de waterpomp te doen en ook de spanrollen mee te nemen.
Zwaar roken en schudden: probeer langer voor te gloeien en kijk eens of dat wat uitmaakt. Mogelijk is dat voor nu de oplossing gezien de kou. Als ik mijn TD start direct nadat het voorgloeilampje is gedoofd dan draait de mottor ook een paar seconden erg onregelmatig. Als ik nog een seconde of vijf wacht is dat slecht lopen niet aan de orde.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
hogervp schreef:Goede zaak dat er een nieuwe distibutieriem gedaan wordt. Dringend advies is om dat samen met de waterpomp te doen en ook de spanrollen mee te nemen.
Zwaar roken en schudden: probeer langer voor te gloeien en kijk eens of dat wat uitmaakt. Mogelijk is dat voor nu de oplossing gezien de kou. Als ik mijn TD start direct nadat het voorgloeilampje is gedoofd dan draait de mottor ook een paar seconden erg onregelmatig. Als ik nog een seconde of vijf wacht is dat slecht lopen niet aan de orde.
Patrick
Ja de rollen enz worden allemaal mee vervangen.
Ik gloei reeds op aanraden van iemand hier langer voor ik wacht zo een 10 sec als het lichtje uit is.
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
hhhm, wellicht kan een dieseltechneut hier wat over zeggen. Na die pakweg halve minuut loopt de motor wel mooi rond dus?
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het huidige koude weer vinden de diesel niet leuk, maar 30 sec. onregelmatig lopen is wel erg lang, mogelijke oorzaken:
Een vervuild brandstoffilter.
Valse lucht aanzuigen door een lekkage in de brandstof aanvoer (terugslagklep in het handpompje).
Een defecte gloeibougie, laat ze anders preventief vervangen aangezien er e.e.a. voor de D-riem gedemonteerd moet worden. En officieel moet je de gloeibougies demonteren om de motor met de hand te kunnen draaien, anders heb je teveel compressie.
Koudstart inrichting werkt niet, is een wasthermostaat die in het thermostaathuis (cylindrische capsule) zit en met een kabel de koudstarthevel op de pomp aantrekt, voor verhoogd stationair.
Dezelfde hevel bedient ook een elektrisch contact, deze zorgt voor de inspuit vervroeging bij een koude motor.
Verder is het verstandig om eens per 10K een flesje van dat spul erin te gooien om de verstuivers te reinigen.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010
- Xantia 1.9 TD SX
Vandaag is er een lichtje aangegaan op mijn dashboard maar vind dit niet terug in mijn instructieboekje.
Het lichtje zit rechts boven in het midden en is oranje en lijkt een vaatje met vloeistof met links en rechts een leidingaansluitingkje.
Weet iemand wat dit is ??
Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994