Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Van kleppen stellen kan zo’n Xantia heel erg opknappen, weet ik uit ervaring.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Om de klepspeling te controleren hoeft de riem niet los meen ik?
Wat was er met jouw Xantia loos dan dat die er erg van opknapte?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Voordat je hierheen komt, zoek dan wel even uit of je de bruine connector ergens hebt hangen en wat voor ecu er in zit.
Gefeliciteerd Timo. Mooi dat het uiteindelijk toch goedgekomen is.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ook hier: gefeliciteerd, en hopelijk tot snel voor een paar leuke duo-shots
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooi gebakje Timo! Ik ben zelf een paar weken geleden naar een Xantia 1.8 16V wezen kijken met de zelfde kleur. Helaas zat dat ding aan alle kanten onder de krassen en deukjes, vandaar dat ik hem heb laten staan. Verder was het wel een hele mooie chique kleur.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Timo1990 schreef:Om de klepspeling te controleren hoeft de riem niet los meen ik?
Nee,alleen de kleppendeksel loshalen en je kunt erbij,afstellen gaat met vulplaatjes.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Klepspeling controleren kan zo zonder de riem los te halen. Kleppen stellen is een ander verhaal. Dan moet de nokkenas eruit en dus ook de distri eraf.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Timo1990 schreef:Om de klepspeling te controleren hoeft de riem niet los meen ik?
Wat was er met jouw Xantia loos dan dat die er erg van opknapte?
Auto liep steeds slechter, steeds vaker backfire. Na kleppen stellen (veel werk!) loopt ie nu als nieuw.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nou, vandaag even met de Xantia bezig geweest voordat het donker werd.
Ik heb het luchtfilter, de bougiekabels en de bougies vervangen. Ik juich nog niet te vroeg, maar ik heb een behoorlijke proefrit gemaakt en hij heeft geen één keer ingehouden, en ik merkte al meteen dat de motor behoorlijk wat soepeler trekte etc. Vanochtend naar mijn stage was het echt een ramp. Stotteren, inhouden met optrekken. En natuurlijk had ik dan alle stoplichten tegen.
Ik wacht het in ieder geval nog even af… Zondag gaat er zo ie zo nog een ander brandstoffilter onder die ik had gekocht. (Mits het weer meezit).
Een paar foto’s gemaakt.
Oude en nieuwe bougie, de oude had vooral witte aanslag op de puntjes:
Waren de bougies die erin zaten speciale bougies of zo?
Verder was de carterpan na aankoop kurkdroog, maar nu opeens zeik nat met oliedruppels eraan. Ik zag opeens druppeltjes op de straat liggen, en toen ik keek waar het vandaan kwam zag ik het aan de carterpan hangen. Nog een klusje erbij gekregen dus.
Zit er verder achter het rechtervoorwiel iets van een afwatering of zo? (Schuifdak?) Toen ik de Xantia op de iets schuine oprit zette, en uitstapte drupte daar een seconde of 10 wat vandaan. Ik kon maar niet ontdekken waar het vandaan was gekomen, maar het was reuk- en kleurloos. Het heeft echt maar even gedrupt, daarna helemaal niet meer.
Verder zijn de veerbollen écht op. Voor gaat het nog wel, maar achter zit bijna geen veerweg meer in en die arme pomp werkt zich maar een ongeluk vanwege een slechte voorraadbol. Volgende week staat in ieder geval een ritje naar Chyparse op de planning.
Om het af te leren nog een paar foto’s van de Xantia zelf:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gefeliciteerd nog Timo!
Kijken of je hier ook weer zoiets moois van gaat maken
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Bedankt!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Zit er verder achter het rechtervoorwiel iets van een afwatering of zo? (Schuifdak?) Toen ik de Xantia op de iets schuine oprit zette, en uitstapte drupte daar een seconde of 10 wat vandaan. Ik kon maar niet ontdekken waar het vandaan was gekomen, maar het was reuk- en kleurloos. Het heeft echt maar even gedrupt, daarna helemaal niet meer.
Als het goed is (in elk geval bij de BX en XM wel), lopen de afwateringsslangen van het open dak ergens naar een ruimte achter het spatbord, inderdaad net achter het wiel. Kan nooit kwaad om ze even te controleren. Doe het dak maar eens helemaal open, en giet wat water in de plastic wateropvangbak die je dan ziet liggen. Als je dat in de linkerhoek (voor) erin giet moet ‘t er links uit komen lopen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het dak lekt gelukkig niet, maar kwaad kan het natuurlijk nooit om even te controleren. Bedankt voor de tip!
De Xantia heb ik begin van de middag neergezet bij de Citroënspecialist die het e.e.a. aan gaat doen. De rit erheen beviel me wel, geen stotter of hikje gehad!
Volgende week naar Chyparse, dan veert die ook weer. Waarschijnlijk zet ik er comfortbollen onder, maar er helemaal uit ben ik nog niet. Ik heb namelijk meerdere keren gelezen dat 1a Xantia bollen al behoorlijk soepel zijn.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Comfortbollen veren inderdaad soepeler, maar de auto word wel nerveuzer in de bocht en kans op doorslaan als je een drempel met te hoge snelheid neemt. Als je de standaardbollen goed vind veren, dan kun je het beste hierbij houden.