Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-12-2009
- Xsara Break HDi Exclusive
Ik rijdt nu in een Xantia break HDi Exclusive. Heerlijke auto, alleen het kost wat. Gelukkig rijdt ik er met 338.000 km nog 1:17 mee, dus totaal blut raak ik er niet van. Ik rijdt minstens 15.000 km/jaar, richting 20.000. Ik heb tot nu toe alleen maar hydraulisch geveerde Citroëns gehad. Alleen maar BX’en en Xantia’s. Nu dénk ik erover om op termijn deze Xantia weg te doen en inplaats daarvan naar óf een Xsara Picasso 1.8i 16V op LPG te gaan óf een C5 break op LPG. Waarchijnlijk de 2.0i 16V omdat die wat pittiger is. Alleen heb niet goed een beeld op waar ik bij de Picasso en de C5 op moet letten. Ik weet dat bij de Picasso de voorveren berucht zijn en dat van de C5 de eerste types electronisch niet optimaal waren om het eufemistisch te zeggen. Zijn er bepaalde types en/of bouwjaren waar ik op moet letten. Zijn er mensen die ervaring met beide types hebben? Graag delen, want ik ben ik erg benieuwd naar.
ik ga even spammen omdat de plussen en minnen van de C5 uitvoerig beschreven zijn op
wat betreft de picasso , daar zal je hier een hoop liefhebbers van vinden.
Lang niet alle C5’en uit 01/02 hebben problemen.
Je hoort vaak alleen de horror verhalen, zitten ook best goeien tussen.
Ik zou zeker voor een C5 gaan. Veel comfortabeler.
Wij hadden een C5 uit 2003, nooit problemen mee gehad.
Nou nooit, wel eens een ruit die vanzelf weer een beetje open gaat.
Maar goed, zit natuurlijk ook veel meer electronica dan in een Xantia.
Uitlezen bij de dealer bied de uitkomst.
Heb geen ervaring met een Xsara Picasso.
Maar goed, daar zijn ook vast wel eens een probleempje mee.
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
De genoemde problemen (nou ja, probleempjes) met een raam dat af en toe niet meer dicht gaat hadden wij met één van de drie C5’s die we gehad hebben. Verder kan ik niet veel technisch melden, behalve dat de 1.8 nogal wat olie verbruikte.
Ongetwijfeld zal de C5 duurder zijn in onderhoud, verzkering en wegenbelasting. Maar let vooral op het verschil in rijgedrag. De Xsara Picasso is geen verkeerde wagen, maar in mijn beleving in de verste verten niet vergelijkaar met de forse en (ook vanwege het veersysteem) zeer comfortabele C5.
Tussendoor heb ik een Picasso gehad en die heb ik daarna snel weer ingruild op een C5. Beetje “verwend” misschien, maar ik miste het comfort van de C5 en ik vond ook het “hoog” zitten niet prettig. Maar dat is persoonlijk, dus ga eens in beide auto’s een proefrit maken en oordeel zelf.
En als het een C5 wordt, kies dan inderdaad voor de 2 liter. We hebben o.a. een 1.8 break gehad, en die is niet zo krachtig.
Succes met je overwegingen en het maken van een uiteindelijke keuze.
Groeten,
Niek
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Kwa comfort zou ik zeker de C5 kiezen.
En ik hoor inderdaad dat een 1.8 net even wat kracht mist.
Een 2 liter is echt erg lekker.
Persoonlijk heb ik het niet zo op die hoogzitters,
is soms ook zo zenuwachtig bij hogere snelheden, ik weet
niet of dat ook zo is bij de Xsara Picasso…
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Voor mij was de keuze driekwart jaar geleden niet zo moeilijk.
Ik kom uit een Xm dus ik zocht iets wat jonger was met HP, dat was een vereiste, daarom rijd ik in een troen.
De C6 vind ik de mooiste, maar deze is mij te duur, daarom viel mijn keuze op een C5, de berline vind ik dan ook weer lelijk, en dus werd het een C5 Break.
Het kostenaspect heb ik niet mee laten wegen in mijn keuze.
Ik heb van de garage eens een keertje een oud model Picasso meegekregen als leenauto, maar dat vond ik 10 keer niks, wat een stuiterbal.
De C5 heeft wat kuren gehad in het begin maar de laatste maanden rijdt hij probleemloos.
Zo zie je, mijn keuze heeft meer met emotie te maken dan met ratio, maja…
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Ik heb werkelijk geen enkele klacht gehad die vreemd is voor een C5 met 275dkm op de teller. Voor mij zijn alle horrorverhalen in ieder geval niet van toepassing.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Kies een C5 op lpg! Veel comfortabeler dan een Picasso. Ik heb een tijd met een C5 op gas uit 2002 gereden en daar is vrijwel niks mee aan de hand geweest. Altijd probleemloos op gas gereden. Ze rijdt overigens nog steeds rond! :)
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 20-12-2009
- Xsara Break HDi Exclusive
PSA schreef:Kies een C5 op lpg! Veel comfortabeler dan een Picasso. Ik heb een tijd met een C5 op gas uit 2002 gereden en daar is vrijwel niks mee aan de hand geweest. Altijd probleemloos op gas gereden. Ze rijdt overigens nog steeds rond!
Ik denk dat ik me toch maar op termijn -dat is als ik voldoende geld heb, twee dakkapellen waren toch echt belangrijker- op een C5 ga oriënteren. En dan geen handelaarsauto waar nog van alles aan moet gebeuren maar een particulier die zijn C5 technisch helemaal up to date heeft, met vervangen distributieriem, spanrollen en dergelijke en een verse cilinderkop. En dan desnoods eentje die al 260.000 km heeft gereden mét de onkosten al gehad dan eentje van 200.000 km waar een verse cilinderkop en distributieriem nog moeten gebeuren. Ben je immers ook zo weer minstens 600 Euro armer. Maar mijn Xantia werkt nog immer als een tierelier. Starten lopen. Zuinig, alleen die verrekte wegenbelasting van €1280,-. Dank voor jullie meedenken.
bedenk wel dat een C5 op lpg ook niet goedkoop is in de wegenbelasting.
Ik betaalde per jaar ook zo’n € 1015,= wegenbelasting.
Het scheelt natuurlijk wel weer 22 euro per maand en 265 per jaar, dus best een verschil
Dubbelpost mag weg!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Omslagpunt ligt al bij 5000 km ongeveer, dus het mag dan wel wat duurder zijn, maar je hebt het al snel terugverdiend.