51 van de 97
« Eerste  < Vorige 49 50 51 52 53 Volgende >  Laatste »
   
Citroen BX : pg 96: In The End… Nothing Else Mathers
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 19 januari 2010 10:01 PM
  [ # 751 ]
wijnand 16v schreef:

De bouten die citroen standaard gebruikt voor het lichtmetaal kunnen ook worden gebruikt om een stalen velg vast te zetten. Alleen hoor je dan de hele tijd die stalen ring rammelen.

Dan zijn ze dus te lang en zit het wiel niet vastgeklemd.

wijnand 16v schreef:

De LM bout heeft een conus die perfect past voor een stalen variant. (hoe zou je het anders onderweg moeten doen met een lekke band op een LM velg en het reserve wiel een stalen is)

Daarom zit er in dat geval op een origineel stalen reservewiel (en op stalen GTi-velgen) een soort pasringetjes op de boutgaten.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 19 januari 2010 10:07 PM
  [ # 752 ]

Mijn reservewiel heeft er busjes opzitten voor de LM velgbouten, waarschijnlijk ook vanwege de lengte.

Bij mij steken de bouten 22mm uit de velg, dat kan je als richtlijn aanhouden. En verder gewoon je verstand gebruiken, velg moet tegen de naaf getrokken worden, bout moet goed tegen de velg liggen (in geval van staal heb je dus een bol?conische nodig) en de bouten mogen niet te ver of te weinig door de naaf steken.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 25 januari 2010 12:40 PM
  [ # 753 ]

Eergisteren de wielen vervangen (staat nog niet zo slecht met de stalen velgen). Ook heeft de min-pool van de accu de geest gegeven (zucht…). En hem even afgespoten zodat hij terug wat toonbaar is.

Nu ook het subchassis binnen:

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 01 februari 2010 02:36 PM
  [ # 754 ]

Zo, na 2 dagen sleutelen en koffie drinken ben ik weer thuis… Mét Grafspee.

29Januari:
Het begon eigenlijk vrijdagavond al. Na het examen snel snel naar huis want hij moest nog klaar gemaakt worden om vervoerd te worden. Thuis eerst even snel mijn zak met vuile was in de gang gegooid en begonnen met de BX op de aanhanger te rijden. Wat niet gezeverd is als hij van voor niet omhoog komt.
Gelukkig hebben we nog wat logisch verstand en in combinatie met de hoogteregeling achter van de BX en van de trekker (Mercedes Viano) toch zonder kleerscheuren erop geraakt (maar veel marge was er niet).
En dan maar in bed kruipen want het wordt een druk weekend én moet op tijd uit mijn bed raken Wink

30Januari: om half 6 ging de wakker (papa die op de deur klopte). Snel een douche, boterhammetje, boterhammetjes smeren en nog een laatste keer overlopen of ik alles bij had. Toen we echter buiten keken verging het plezier ons wel. Het zag wit :S Maar jah, de aanhanger was gehuurd, de afspraken waren gemaakt dus toch maar gegaan. En toen zag het er zo uit (De mercedes is omwille van het plots ontstaan van Turbo-gehuil maar even omgewisseld.

En hop, there we go. En inderdaad, daar gaan we
. Na exact 1 km de eerste keer uitgebroken. Moesten een haakse bocht nemen om de autosnelweg op te gaan en daar ging de combinatie !! Gelukkig had papa de goede reflexen en reden we niet snel waardoor we ongeschonden verder kunnen (echter wel met knikkende knieën).

En tsjah, laten we het zo stellen. Als we de aanhanger hadden geleend en niet gehuurd dan waren we terug gedraaid en had ik het uitgesteld (papa vertelde me net aan de telefoon dat hij echt niet dat we er heelhuids gingen raken). De wegen lagen verschrikkelijk. Zelfs bij het gewoon rechtuit rijden gingen de lampjes van de tractiecontrole aan en paar keer zelfs gewoon uitgebroken terwijl we rechtdoor reden.
Jaja, was blij dat IK niet moest rijden :S .

Maar uiteindelijk om half 11 (of zoiets) aangekomen in het mooie Rottum. Na even snel te gaan kijken of we wel zeker goed zaten (en de BX’en die er stonden bevestigden het) snel de BX afgeladen (de aanhanger moest op tijd terug in België zijn en met het verkeer/weer was er geen tijd te verliezen).
Na papa uitgewuifd te hebben de BX op de brug gereden en daarna koffie drinken.

Na wat kennis gemaakt te hebben met Nanko en Co en genoten te hebben van een kopje koffie (wat meteen het begin van de dag inluidde Wink ) in gang geschoten.

Ik ga jullie de details besparen maar het is géén leuk klusje. Gelukkig kon ik op het deskundige advies van Nanko rekenen en wanneer ik het maar vroeg hulp (zonder had ik het niet gedaan gekregen).
Einde van dag 1 lag het subchassis eronder uit en was alles overgebouwd op het nieuwe subchassis (en toen besefte ik al dat ik beter een systeem qua bouten had aangelegd…). Gelukkig was er voor deze klus een opgebouwd subchassis ter beschikking waardoor ik geregeld kon gaan spieken Very Happy

Dan nog even ontspannen na een douche en een fris biertje (wat echt wel deugd deed) in bed gekropen.

Ow, nog vergeten. Ook nog uitsmijter gegeten Cool

En dan zijn we bij
31 januari:
Na opgestaan te hebben en ontbijten begonnen met het subchassis weer te bevestigen. Hehe, niet gezeverd :S Maar opgeven was er niet bij en uiteindelijk tegen de avond was het bevestigd. Dan begin natuurlijk het spannende moment van de waarheid. Werkt alles nog, ontploft er niets en lekt hij niet. Maar neenee, hij lekte niet en alles werkte Very Happy

Na een testritje werkte alles nog steeds. En meteen bevestigd gekregen dat mijn bollen nog goed zijn Very Happy Very Happy .

Dan opruimen en de auto rijklaar maken (inclusief: nieuwe min pool, fitting voor het stadslicht en bevestiging voor de koplamp). Op het dilemma of ik die avond nog naar huis zou rijden of dat ik tot vandaag zou wachten bood het internet antwoord. Weinig tot geen neerslag en deftig weer.
Dus afscheid genomen bedankt voor het gastvrije ontvangst en alles
Niet dus…

Ik heb van de 350km een 100km in sneeuwstormen gereden. En nu zat ik er met knikkende knieën :S . In combinatie met een set slechte banden een een vervelende trilling op bepaalde snelheden was dat dus niet aangenaam. Gelukkig bleef het niet duren en was de rit al bij al vlotjes. Was uiteindelijk om half 3 thuis Smile

En mijn bed was erg verleidelijk. En heb zalig geslapen. (alleen lag mijn kopkussen nog in de auto…).

Kortom: de BX staat voor de deur, alles is nog lekvrij (behalve de automaat Sad ) en het is toch weer fijn om in de auto te kruipen. Hij is ook meteen weer veel uitnodigend Smile

Ik wil nog bedanken:
Nanko en Co voor de gastvrijheid, de hulp en advies en het mogen gebruiken van zijn materieel.
Hilko16TZi voor het mooie subchassis
Penny Lane voor zijn batterij Smile . Want die van mijn was helemaal dood.
En iedereen hier voor het advies en het aanmoedigen.

En thuis uiteraard ook iedereen maar die lezen dit toch niet Razz

Als er vragen zouden zijn over het technische gedeelte mag je ze gerust stellen dan beantwoord ik ze met plezier. Foto’s zijn er niet veel in elk geval. (Alleen Nanko heeft er een paar getrokken)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 01 februari 2010 04:11 PM
  [ # 755 ]
Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 februari 2010 04:14 PM
  [ # 756 ]

Wat een onderneming!  ahh Maar mooi dat alles goed is gegaan en gelukt is Cool

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 februari 2010 04:46 PM
  [ # 757 ]

Goed werk!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 01 februari 2010 05:35 PM
  [ # 758 ]

Goed gedaan, je bent wel een doorzetter! Er zijn heel wat BX-en om veel minder naar de sloop gegaan.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 01 februari 2010 05:57 PM
  [ # 759 ]

Ik heb veel te danken aan het forum en de goedheid van de mensen die me al geholpen hebben Smile .

Op mijn eentje zou het nooit gelukt zijn. En dan heb ik het niet enkel over deze klus.

Vind het wel spijtig dat ik niet gespot ben Sad . Morgen om nieuwe velgjes en dan is hopelijk het trillen bij 110km/u en het lichtjes scheef trekken ook over Very Happy

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 01 februari 2010 06:02 PM
  [ # 760 ]

Goed werk heren, super! En na zoveel werk aan je voorwielophanging kan een keertje uitlijnen bij de garage denk ik geen kwaad. Scheelt wellicht ook weer qua trillen en (met name) scheeftrekken.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 01 februari 2010 06:06 PM
  [ # 761 ]

We zijn erg zorgvuldig geweest om de uitlijning niet te verprutsen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe exact al die subframes zijn.

Maar ik rijdt nu met 3 verschillende banden en velgen (2 keer alu achter, 1 keer staal Michelin voor en 1 keer staal met nog een ander merk rubber voor). Ook geen goede combinatie. Het op spanning brengen van beide banden was ook al een enorme verbetering.

Maar als die nieuwe velgjes en banden niet helpen wordt het inderdaad een ritje naar een garage/bandenboer Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 februari 2010 06:31 PM
  [ # 762 ]

Heee, kijk eens aan, zo komt alles terecht. Ik hoopdat je nog veel profijt van ‘mijn’ accu hebt Wink Zeker nu je BX weer gered is. Waarmee gefeliciteerd!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 februari 2010 06:38 PM
  [ # 763 ]

Goeie actie man! Van harte! Knap werkje geleverd zo met z’m allen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 februari 2010 01:01 AM
  [ # 764 ]

Tjee, bewondering voor je actie. En mooi dat het gelukt is ook! Nog even en die bx heeft geen geheimen meer voor je.

Bythe way, wat is ‘gezeverd’ vrij vertaald?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 februari 2010 01:54 AM
  [ # 765 ]

Goed werk man clap

Gefeliciteerd en nu weer verder genieten met je auto!
Zo leer je ze wel kennen. Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
51 van de 97
« Eerste  < Vorige 49 50 51 52 53 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook