Paar vervelende probleempjes met de Calanque.
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 12 februari 2010 10:47 AM

Hallo allemaal,

De Calanque tuft bijna alweer 2 jaar rond zonder noemenswaardige problemen (uitlaat, adals = onderhoud Wink ) Tot nu toe echt een heel goede koop aan gedaan, rijdt echt fantastisch!
Echter nu toch een paar dingetjes….. Een schakelstang schiet vaak los bij het schakelen, ‘t is de eerste schakelstang (aanhechting) die bij de motor zit (1400, K1G) vanaf de versnellingspook. Volgens mij zit die op de vooras….?
Is dit zelf te doen? Waar zou je zo’n schakelstang kunnen kopen? Of is het niet al te duur om te laten doen (Hegru zit hier in de buurt).

Ook merk ik dat de verlichting (lampjes dashboard en voorlampen) ‘knippert’ Steeds iets harder en dan weer iets zachter gaat branden, iemand een idee waardoor dit kan komen? Ook is de nog geen 2 jaar oude Bosch accu alweer aan vervanging toe volgens de laatste Citroen veiligheidsdag Confused !

Oja de auto tikt vaak bij het omhoogkomen na een tijdje te hebben stilgestaan, dan blijft ook STOP en (!) best lang branden, stationair het rempedaal helemaal intrappen dan tikt de accumulator ook, ik neem aan dat dit dan de voorraadbol is…?

Hopelijk weet iemand wat ik hieraan het beste kan doen, in ieder geval alvast bedankt! Smile

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 februari 2010 11:03 AM
  [ # 1 ]

Het niet constant branden van de verlichting heb ik ook op mijn Xantia. Ik vermoed dat de massapunten (met name het massapunt op de versnellingsbak) even moeten worden losgemaakt, opgeschuurd en ingespoten met contactspray (geen WD40). Zal denk ik op een BX niet veel anders zijn.

Dat tikken is ongeveer wat je omschrijft en vrij normaal. Controleer wel even je LHM-peil in de hoogste stand en gymnastiek eens wat af en toe.

Schakelstangetjes zijn normaliter vrij makkelijk zelf te vervangen, mits je erbij kunt. Of ze voor jouw BX nog nieuw leverbaar zijn: geen idee.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 12 februari 2010 02:49 PM
  [ # 2 ]

Goede tip van die min-pool Very Happy . Want sinds mijn nieuwe min-pool heeft mijn BX het erger (besef ik net).

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 12 februari 2010 03:39 PM
  [ # 3 ]

Check vanwege dat knipperen en die veel te snel kapotte accu ook de spanningsregelaar van de dynamo. Ik weet zo niet wat de laadspanning moet zijn, maar te hoog kan desastreus zijn.

Te vaak tikken zal inderdaad de accubol zijn. Je kunt de druk vaak gratis laten checken en ‘m goedkoop op druk laten brengen, of gewoon vervangen natuurlijk.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 februari 2010 07:35 PM
  [ # 4 ]

Laadspanning is normaal rond 13,8 volt. Ietsje meer, ietsje minder… Maar daar ergens in de buurt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 25 februari 2010 02:28 PM
  [ # 5 ]

Na alle drukte van carnaval nog even een reactie terug, bedankt alvast voor de goede ideeën, ik ben zelf bang dat de laadstroom (soms) niet helemaal goed is, is ook het enige wat de slechte accu nu al kan verklaren….

Ik heb een paar fotootjes gemaakt van de schakelstang die er steeds uitschiet! Omcirkeld welke het is, op 1 foto zit ie nog ‘vast’ en op de andere heb ik `m er even uitgelicht. 
Weet iemand hoe deze stang/ verbinding heet? Dan kan ik namelijk vragen bij sloperijen en de Hegru of ze deze op voorraad hebben….

Dank!

Afbeelding Bijlagen
CIMG0118.jpgCIMG0114.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook